Belföld

Adatkezelés az elektronikus kereskedelemben

Az e-commerce cégek folyamatosan gyűjtik az adatokat a fogyasztókról. Létezik olyan amerikai cég, amely a lakosság kilencven százalékáról vezet már aktát.

Az elektronikus piac versenyében azok a cégek bizonyultak a legsikeresebbeknek, amelyek a versenytársakénál fejlettebb technológiájuk segítségével pontosabban tudták követni felhasználóik szörfözési és vásárlási szokásait, és az így létrejött hatalmas ismeretanyagot ügyesebben cserélgették a hasonló cipőben járó vállalatokkal. Most viszont éppen a fejlett adatkezelési rendszerek jelentik a legnagyobb veszélyt.

Mindent látnak…

Az amerikai lakosság túlnyomó többsége feltehetően nem ismeri az Acxiomot, pedig az arkansasi székhelyű cég szinte a teljes lakosságot közelről szemléli. A vállalat ugyanis harminc éve folyamatosan építi a hatalmas fogyasztói adatbázisokat, jelenleg 160 millió amerikairól vezet aktát (ez az USA lakosságának mintegy 90 százaléka). A társaság így csaknem 20 millió titkosított telefonszámot ismer, amit megfelelő díj ellenében kész értékesíteni.

Mi is az az AbiliTec?Az AbiliTec egy olyan valós idejű rendszer, amely szükség esetén bármikor (például akkor, amikor a vásárló esetleg élvezettel nyitogatja a szalonban a pompás Mercedes ajtajait) részletes információkat képes szolgáltatni egy-egy vevőről. Leegyszerűsítve a kérdést: az AbiliTec-kel egy kiterjedt értékesítési hálózatot működtető cég is bármikor eldöntheti, hogy az adott vásárló mennyire tekinthető relevánsnak, illetve abszolút időpocsékolás-e vele foglalkozni. Ez utóbbi szelekció azonban felvet egy csomó kényes személyiségi jogi kérdést. A fogyasztók földrajzi, jövedelmi ismérvek szerinti megkülönböztetése ugyanis korántsem tekinthető problémamentesnek.

Az adatokat általában maguk a fogyasztók adják meg. Például akkor, amikor gyanútlanul minden elérhetőségüket beírják a tartós eszközök (például egy mosógép) garancialevelének kitöltésekor.

Az Acxiom legnagyobb ügyfelei adatokra éhes telemarketingesek, kereskedők és e-commerce cégek. Tanácsot ad a Wal Martnak, hogyan rendezze el a termékeit a polcokon; segít eldönteni a Citicorpnak, hogy megfelelő-e az adott ügyfél hitelképessége.

A cég árbevétele tavaly elérte az egymilliárd dollárt. 2001-re AbiliTec nevű vadonatúj rendszerüknek köszönhetően 30 százalékos növekedést jósolnak.

Az információ mint érték

A probléma egyszerű: az e-commerce cégeknek szükségük van a vásárlók szokásait jellemző információkra, hogy hatékonyabban tudjanak túladni portékáikon.

Nevezetesebb “ügyek” 2000-ben• A DoubleClicket azért perelték be, mert bejelentette, hogy össze akarja kapcsolni az online és az offline fogyasztók nyilvántartását. A cég ugyanis korábban egymilliárd dollárért megvásárolta az Abacus Direct társaságot, amely a hagyományos kiskereskedelemben és a katalógusos formában vásárlókról gyűjtött össze órási információhalmazt.

• Az America Online (AOL) a közvélemény felháborodása és egy kapcsolódó per miatt tett le arról az ötletéről, hogy internetes oldalára feltelepít egy rendszert, mely a site-ra látogatókról gyűjt különféle információkat.

• Szinte az egész amerikai lakosság felháborodott, amikor az Amazon.com bejelentette, hogy a cég egyik legfontosabb “erőforrása” a vásárlókról összegyűjtött hatalmas információmennyiség. Ebből a burkolt megfogalmazásból azonban egyáltalán nem következik egyértelműen az adatbázisok értékesítésének szándéka.

Az adatbázisok létrehozása magában még nem is váltja ki a felhasználók elégedetlenségét, hiszen ezek létrejöttéből ők is profitálnak, mivel valódi értéknövelt szolgáltatásokban (például személyre szabott, az egyén érdeklődési körének megfelelő hirdetésekben) részesülhet a felhasználó. Az AT&T Labs egyik közelmúltbeli tanulmánya szerint a felhasználók 78 százaléka nem ellenzi a site-ok információgyűjtését, ha ez az oldal által nyújtott szolgáltatások magasabb színvonalában tükröződik.

Így tehát optimális esetben egyrészt a fogyasztók belátják, hogy szükség van a vásárlói szokások megfigyelésére, másrészt viszont a cégek is tudják, hogy megfelelően kell kezelniük az így létrejött adatbázisokat. A kiemelkedő adatvédelmi politikát meghirdető cég ugyanis sok esetben a “szabályokat betartva” is több ügyfelet nyerhet, mint egy “simlis” keményvonalas társaság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik