A lap több forrásból megerõsített információi szerint az üzletet tervezõ munkacsoportban részt vesz a cég tavasszal leköszönt vezérigazgatója, Martin Gauss, a Malév humánpolitikai fõnöke, Király József és a kereskedelemért felelõs igazgató, Gergye Ottó is. Õk titoktartási szerzõdés mellett dolgoznak az immár kínai–magyar légitársaság üzleti tervezésén.
A Népszabadság szerint a Malév jelenlegi üzemméreténél lényegesen kisebb, egyes híresztelések szerint feleakkora légitársaság terveit dédelgetik, de az nem világos, kinek a megbízásából. A lap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékesét az ügyben nem érte el, csak belsõ forrásokból tudja, hogy „külsõ szakértõi csoport” dolgozik a projekten, tehát nem kizárt, hogy a hármak a kínai fél felkérésére dolgoznak.
A minisztérium korábban azt közölte, hogy több lehetséges partnerrel is tárgyalnak, tõkeerõs, stabil hátteret biztosító, lehetõség szerint szakmai befektetõt keresnek a légitársaságba, amely hosszú távon biztosítani tudja annak jövõjét. A befektetõk mindegyike új cégben képzeli el a nemzeti légitársaság folytatását, ami már csak azért is logikus, mert az EU eljárást folytat a Malév állami támogatásait illetõen. Szakértõk szerint komoly esélye van annak, hogy a döntés nyomán a Malév Zrt.-nek vissza kell fizetnie a neki juttatott állami forrásokat – emlékeztet a lap.
Mint korábban megírtuk, Orbán Viktor már tavaly õsszel tárgyalt „Chen Fenggel, a Hainan Group elnökével egy magyarországi légitársaság létrehozásáról, illetve a Malév átalakításáról”. Tálas Barna, az MTA doktora, Kína-szakértõ akkor azt mondta az fn.hu-nak, hogy Görögország és Portugália után Magyarország lehet Kína harmadik európai hídfõállása.
Tegnap döntöttek a Malév tõkehelyzetének rendezésérõl is, a gazdasági társaságokról szóló törvény elõírásai szerint összesen 18,5 milliárd forint tõkét kapott a cég, ebbõl 8,52 milliárd friss pénzt a „rendkívüli kormányzati intézkedések” elõirányzat terhére, míg további csaknem tízmilliárd forint a tulajdonos MNV korábbi Malév-kölcsöneinek és kamatainak tõkésítése. Mivel idén nyár elején a Malév már kapott 4,5 milliárd tõkét, így kiegyenlítették a 22,5 milliárdos negatív saját tõkét, amelyet még a szakértõi csoportot vezetõ Martin Gauss korábbi vezérigazgatósága idején hozott össze a légitársaság.