Gazdaság

Emeletes tesztvonatok a MÁV-nál

Három hétig emeletes vonatok közlekednek a MÁV vonalain, az utasigények felmérése érdekében.

Egyelőre a vasúttársaság nem kíván újabb vagonokat venni, de Devecz Miklós, a MÁV személyszállítási üzletágának igazgatója lapunknak elmondta: meggyőződése, hogy az elővárosi vonalakon az emeletes kocsiké a jövő.

Devecz ezért meghívta azt a három céget, amelyik emeletes vonatokat gyárt, azaz az Alstomot, a Bombardier-t és a Siemenst, hogy mutassák be gyártmányaikat a hazai vonalakon. A próbafutások költségét a MÁV állja, a többi költséget azonban a gyártóknak kell viselniük.

Elsőként a német–kanadai Bombardier vonatait próbálhatják ki az utasok: a szerelvény három héten keresztül különböző vonalakon közlekedik majd, személy-, gyors- és InterCity-forgalomban is lehet november 13-ig utazni rajta. (Akit érdekel a vonat menetrendje, itt letöltheti.)


Az utasok ez idő alatt értékelőlapon fejthetik ki ezzel kapcsolatos véleményüket, ezeket és az üzemeltetési tapasztalatokat a társaság egy esetleges későbbi beszerzés során fel fogja használni – mondta Devecz.

A feltételes mód nem volt véletlen: a MÁV-nak egyelőre nincs pénze újabb vagonok beszerzésére: a váci vonalon közlekedő Desirók, a szintén a Bombardier által gyártott Talentek a hatvani vonalon (10 darab, 44 millió euróért), és a még idén három vonalon is forgalomba álló svájci Flirt vonatok (30 darab, 120 millóért) alaposan kiürítették a vállalat pénztárcáját.


Ugyanakkor pont ezeken az elővárosi vonalakon van a MÁV-nak jelentős bevétele a személyszállításból. Lapunk információi szerint mióta ütemes menetrendet vezettek be a váci vonalon (és korszerű vonatok járnak), azóta ezek a járatok nyereséget termelnek. Devecz ugyan érdeklődésünkre ezt nem tudta megerősíteni, de elmondta: a legnagyobb probléma ezzel kapcsolatban, hogy nincs megegyezés arról, hogy mi számít költségnek és bevételnek, illetve hogy ezeket hova kell könyvelni. Az idei téli menetrendben azonban újabb öt vonalon vezetik be az ütemes menetrendet. A személyszállítási igazgató ezzel kapcsolatban elmondta: a nívódíjas menetrend (és a szigorú jegyellenőrzés) bevezetése óta 35 százalékkal nőtt az automatákból elővárosi jegyet vásárlók száma.

Ezért valószínűleg nem véletlen, hogy a Bombardier azonnal reagált a felkérésre. A MÁV-nál ugyan nem erősítették meg, de lapunk bombardier-s forrásokból úgy tudja, informális beszélgetéseken kötelezettségek nélkül felmerült, hogy szívesen szállítanának a magyar vasútnak. Úgy tudjuk, harminc emeletes vagonról esett szó a beszélgetéseken. Ez csak hazai viszonylatokban számít nagy mennyiségnek: a svájci Stadlertől a MÁV 30+30 vonatot rendelt, ez pedig a MÁV egyik legnagyobb összegű beszerzése volt működése során. Lapunk úgy tudja, ilyen mennyiségben egy-egy vagon 1,5-1,7 millió euróba kerülhet, felszereltségtől függően (az MTI információi szerint több mint egymillióba). Jens Henke, a gyár értékesítési igazgatója tudósítónknak elmondta: amennyiben a MÁV rendelne, 15 hónapon belül tudnának szállítani. (Ehhez azonban még hozzá kell számítani a vasúthatóság forgalomba helyezés előtti vizsgálatát is, csak azután kerülhet forgalomba bármilyen új típus.)

Ezekből a vonatokból azonban világszerte 1400 darabot helyeztek már üzembe, ebből hatszázat a német vasúttársaságnak. A Deutsche Bahn (DB) pedig az idén a szerelvények megbízhatósága miatt elismerésben részesítette a gyártót, ami elég jó referenciának számít. Ugyanakkor a Bombardier elveszette a legutóbbi elővárosi motorvonat-tendert, amin a már említett svájci Stadler nyert, hosszas jogi huzavona után.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik