Gazdaság

Egységes ábrándok

A kormányfő és az ellenzék vezére közelebb került egymáshoz, mint bármikor. Ennek hátterében nem nehéz felfedezni a parlamentáris rendszer krónikus népszerűtlenségét.

Ha válságba nem is jutott, de válságos helyzetben van a magyar politikai rendszer. Szerencsére nem úgy, hogy baj lenne a stabilitással: a vegyes választási rendszer, meg persze a konstruktív bizalmatlansági indítvány Antall József néhai miniszterelnök által kieszközölt, s a gyakorlatban soha nem alkalmazott intézménye kiválóan biztosította eddig a kormányzás folyamatosságát, a négyéves parlamenti ciklus sértetlenségét. Emellett, bár a politikai diskurzusból nem sikerült teljesen száműzni a szélsőséges beszédet, a szélsőséges elemek mindeddig nem jutottak komoly befolyáshoz a politikai életben, az előző ciklusban megszerzett néhány MIÉP-es képviselői helytől eltekintve.

Ugyanakkor a helyzet csapnivalóan rossz, mivel a politikai elit képtelennek mutatkozik arra, hogy megfeleljen feladatának: annak, hogy az ország javát szolgáló, hosszabb távra szóló feladatokat fogalmazzon meg, és érvényt szerezzen a céljainak. A parlament, a politikai pártok elsüllyedtek a mindennapos viták mocsarában. A gazdasági életben ez kétféle kellemetlen következménnyel jár. Az egyik a nyakló nélkül növekvő közköltekezés, amit egyértelműen a népszerűségi pontvadászat gerjesztett az elmúlt három évben, s amelynek megfékezésére a politikai rendszer önerőből alkalmatlannak bizonyult, mígnem a fenyegetően leértékelődő forint és az irdatlanul emelkedő kamatok, ha némi késleltetéssel is, de kicsikarták a pénzügyminiszter-váltást és azt, hogy a kormány végre komolyan vegye a költségvetést.


Egységes ábrándok 1

Medgyessy Péter. Változtat is, meg nem is.

ELLEHETETLENÜLÉS. A másik súlyos következmény a hoszszabb távú, egy-egy kormányzati cikluson átnyúló programok ellehetetlenülése. Igaz, ezt a veszélyt bizonyos fokig enyhítette a 4-es metróról tavaly nyáron meghozott törvény, amely a helyére tette a kormány magánjogi szerződéseit, és parlamenti jóváhagyáshoz kötötte a 25 milliárd forint feletti kormányzati beruházások megindítását. Az uniós támogatások is valószínűleg sokat segíthetnek majd a ciklusokon átnyúló projektek kidolgozásában. Ám a pénzpiacok is, a polgárjogi biztosítékok és az uniós pénzalapok is külső kényszert jelentenek, miközben a politika képtelen túllépni „a mai kocsmán”. Ezért van, hogy ciklusról ciklusra halasztódik a reformok ügye. Amit megcsináltak, az már rég volt, ráadásul időnként még meg is nyesegetik (nyugdíjreform), s a nagyjára, ami még hátravan, ebben a ciklusban már aligha jut idő.

Most, az új politikai évadot megnyitva, a volt és a jelenlegi miniszterelnök mintha egyformán megérezte volna a politika lejáratódásának veszélyét. Persze más-más okból próbálkoztak a szövetségkereső, békülékeny hangnemmel. De mindketten ezt próbálták, és ebben némiképp még rá is licitáltak egymásra. Végül is ez lett kettejük párbajának – Orbán Viktor múlt heti, ELTE-n megtartott évértékelőjének, illetve Medgyessy Péter hét eleji, parlamenti beszédének – igazi újdonsága.

Ha úgy tetszik, a gazdasági és társadalompolitikai alapkérdé-sekben mindketten ragaszkodtak az eddigi álláspontjukhoz, „tartották a bankot”. Amivel emelték a tétet, az a békességre, nyugalomra, biztonságra vágyó választóközönség megnyeré-sében való igyekezet volt. Orbán Viktor e választásában mindenképp meghatározó lehetett, hogy pártja több mint fél éve szignifikáns mértékben vezet a népszerűségi listán, sőt előnyét az utolsó felmérések szerint még növelte is. Ilyen állásban a Fidesz elnöke soha nem kockáztatott; most is ugyanazt mondta, mint korábban, de más hangnemben, hogy megnyerje a tavaly még baloldalra húzó közönséget, mindenekelőtt az idősebb korosztályt: „… ha szövetségre akarunk lépni, márpedig akarunk, szüleink, nagyszüleink nemzedékével, akkor meg kell értenünk őket” – hangoztatta empatikusan. Tényleg megértést mutatott, a hét elején pedig mindenki felfigyelt rá, hogy ott ül a parlamentben, komoly arccal hallgatja a miniszterelnök évadnyitó beszédét, nem hahotázott, nem kiabált közbe, mint körülötte a „mezei hadak”.

„A változás esély, a változtatás képessége pedig erény” – a gazdaságról most csak ilyen és hasonló általánosságokat mondott Medgyessy, beszédírói kvalitásokban persze alulmúlva rivális elődjét. Ô sem a gazdaságban próbált újat mondani: túlságosan is megviselte a kormányt a költségvetési fiaskó meg az elhúzódó pénzügyminiszter-váltás, a „kettős hatalom” öthetes időszaka, amelyre Draskovics Tibor hét eleji eskütétele tett végre pontot.

Medgyessy három nagy belpolitikai ötlettel rukkolt ki. Felajánlotta, hogy az ellenzékkel fele-fele alapon állítsanak közös listát a júniusi Európa parlamenti választásokra; közvetlen köztársasági elnökválasztást javasolt 2005-re; továbbá szorgalmazta, hogy az országgyűlési képviselők létszámát a jelenlegi 386-ról 250-re csökkentsék. Utóbbit a Magyar Televíziónak adott interjújában azzal egészítette ki, hogy egy füst alatt rendezzék a kisebbségek parlamenti képviseletének régóta húzódó ügyét is.

„Kezdjük összefogással uniós tagságunkat” – indokolta a legnagyobb meglepetést kiváltó kezdeményezését. A közös listaállítás azt jelentené, hogy az Európai Parlamentben hazánknak jutó 24 helyet a parlamenti pártok előre leosztanák egymás között, s persze megegyeznének a listahelyekben is. Ellenfelet e listával szemben olyan szervezet indíthatna, amely képes összegyűjteni a 20 ezer támogató aláírást. Medgyessy nem részletezte, hogy az uniós választáson nincs érvényességi küszöb, ezért a „nagykoalíciós” lista nagyfokú lakossági passzivitás mellett is bejuthatna a közösségi parlamentbe.

A miniszterelnök mégsem mehetett teljesen biztosra javaslatával a hazai törvényhozásban. Előzőleg ugyanis, amikor a kormánypárti frakciókkal egyeztetett, bár az MSZP meggyőzhetőnek bizonyult, az SZDSZ viszont nagyfokú ellenszenvet tanúsított a „népfrontos” javaslat iránt. Medgyessy a két képviselőcsoport ülésén egy közvélemény-kutatással indokolta az ötletet: ennek tanúsága szerint állítólag a megkérdezettek több mint 70 százaléka rokonszenvezett a közös listaindítással. Az ülésteremben kínos percek támadtak, amikor Kuncze Gábor SZDSZ-frakcióvezető magyarázni kezdte: „hát, ez egy érdekes javaslat”, ám a liberálisok vállalják a megmérettetést. Később Dávid Ibolya, az MDF elnöke is elutasította a közös lista gondolatát. Nem így a nagyobbik ellenzéki párt elnöke. Orbán Viktor „Európában példátlan nagy ívű kezdeményezésnek” nevezte az ötletet, bár hozzátette: meg kell várni, hogy kidolgozott formában is nyilvánosságra kerüljön, mire gondolt a miniszterelnök. A labda most megint a feladóhoz került. Aki viszont elégedett lehet, hiszen a két legnagyobb párt nem utasította el. Ha sikerülne tető alá hozni a választás nélküli egyezséget (ami tippünk szerint nem valószínű), akkor az a miniszterelnököt erősítheti – éppen a pártokkal szemben. Ha viszont meghiúsul a terv, akkor is sok szó esik róla, ráadásul az ellenzéken ragadhat a békétlenség vádja.

Furcsa: elhangzik egy szalonképesnek tűnő javaslat, amely a demokrácia krónikus bajait a lakosság érdembeli választási jogának felfüggesztésével próbálja orvosolni. Medgyessy, elődjéhez hasonlóan, mindig is vonzódott az alkotmányos felállás felpuhításához. A 2002-es választási kampányban például, emlékezzünk, a kétkamarás parlament – azóta megint feledésbe merült – javaslatával rukkolt ki. Ám az alkotmányos működés, mint láttuk, csakugyan óriási problémákkal küszködik. Így mind nagyobb az esélyük az alkotmányos működést megkerülő, népszerű ötleteknek.


Egységes ábrándok 2

Orbán Viktor. Szövetséget kínál.

„TÚL SOKAT TETTÜNK.” Ami a gazdaságot illeti, Medgyessy nem ment tovább a korábban bejelentett, illetve a költségvetésbe már rég becikkelyezett tételeknél. Többször hangsúlyozta, hogy változtatásra van szükség, ugyanakkor nyomatékosan kitartott a korábbi, túlzott költekezéshez vezető programok mellett: „Amit az elmúlt majd’ két esztendőben tettünk, nem azért teljesítettük, mert megígértük. Azért ígértük meg, mert szükség volt rá” – jelentette ki. Mondhatni tragikus vétségként állította be, hogy „túl sokat tettünk azokért, akiknek eddig túl kevés jutott”. A Draskovics által végrehajtandó megnyirbálások összegét – a kieső adóbevételek kompenzálásával együtt – 185 milliárd forintra taksálta. A költségvetés helyzetét elmondása szerint eddig túlbecsülték, akár a vásárló, aki túl sok árut rakott a kosarába, és a pénztárnál derül ki, hogy a 10 ezer forint értékű áruból 185 forintnyit vissza kell tennie a polcra. Ugyanakkor az előző kormány „rejtve maradt” túlköltekezését 900 milliárd forintra becsülte. Ez kissé túlzott összegnek tetszik, hiszen 2002 végén „csak” 750 milliárddal fejelték meg a költségvetésben engedélyezett hiányt, az „egyszeri” kiadásokra hivatkozva.

A kormányfő négy programkezdeményezésében nem nagyon szerepel új elem. Az első lenne az „Európa Terv kiteljesítése”. A szóhasználatban keveredés van, hiszen az egy évvel ezelőtt öszszeállított laza programhalmaz (Figyelő, 2003/8. szám) helyett most a három év alatt 1650 milliárdos támogatási keretű Nemzeti Fejlesztési Tervet találjuk. Ezen belül például több mint 200 milliárd kerülhet mezőgazdasági fejlesztésre. „Nem búsla-kodni kell, hanem előremenekülni a bajból, segíteni magunkon, és akkor, ahogyan mondani szokás, az isten is megsegít” – üzente az épp’ úttorlasszal tüntető gazdáknak. A második pont az autópálya-építés, a harmadik a foglalkoztatás kiterjesztése, például az uniós forrásokból finanszírozható, 30 milliárdos felnőttképzési keret révén. Végül, negyedikként az egészség-ügyi programot emlegette – ez látszik a leggyengébb, legkevés-bé kidolgozott pontnak. Csak annyit tudtunk meg, hogy 2010-re a magyar emberek élettartamát három évvel meghosszabbí-tanák, de az már nem derült ki, hogy mihez képest.

Ugyanakkor Medgyessy retorikájában fenntartotta a rászorultság – eddig igen ellentmondásosan követett – elvét. „Többet kell tennie a közösségért annak, aki tehetősebb, mint annak, akinek napi gondjai vannak” – mondta. Idézett tévéinterjújában „perverznek” nevezte az előző kormány által követett, középosztály-centrikus elosztási politikát. Ez az, amiben, a szavak szintjén legalábbis, csakugyan nagy a különbség a kormány élén egymást követő két államférfi között. Orbán évértékelő beszédében azt állította: „2003. a magyar családoknak az összezsugorodás, hovatovább az összetöpö-rödés éve lett”. Holott a statisztikákból tudni lehet: tavaly a keresetek nettóban 15, reálértékben 10 százalékkal nőttek, nyugellátásokból 9,7, családi támogatásokból 23,5, ezen belül is a gyesen levőknek 27,8, a gyedben részesülőknek pedig 20,6 százalékkal többet folyósítottak, mint egy évvel korábban.

SZORONGÁS. Miért hát a „félelem”, miért a „szorongás”, amivel a volt kormányfő a közhangulatot jellemezte? Az egymást váltó kormányok nagyon is igyekeztek gondoskodni arról, hogy a bérek, a szociális juttatások szépen emelkedjenek. Jól tudjuk, éppen emiatt vált tarthatatlanná mára az államháztartás helyzete, s került szembe a gazdaság súlyos versenyképességi gondokkal. Orbán 2002 nyarán még dühödten úgy jellemezte a szocialista ígéretek teljesítését, hogy „kolbászból fonják a kerítést”, amelyet felfalnak a „kóbor kutyák”. Ám most a túlzott állami gondoskodás, az „osztogatás és fosztogatás” bírálata óhatatlanul is ellentmondásba került volna a konfliktusmentes, felhőtlen „biztonság” és „szövetség” felajánlásával.

„A lakáshitelek visszaállítását, a privatizáció azonnali megállítását, a közüzemi díjak csökkentését, a gyógyszerek árának mérséklését kérjük” – sorolta Orbán. Ámde: hogy fér össze a lakáshitel- és közüzemi ártámogatások kívánt politikája a csak tavaly 1000 milliárdra rúgó eladósodás (azaz államháztartási hiány) jogos bírálatával? A kettő közti fesztáv áthidalására még csak röpke kísérletet sem tett a volt miniszterelnök.

„Véget kellene vetni a gyakorlatnak, hogy mindig azoktól vesznek el, akiktől azt várják, hogy fizikai és szellemi munkájukkal, vállalkozó kedvükkel, erőfeszítéseikkel felemeljék az országot” – fogalmazott. „Elvenni”: ez mintha azt a véleményt sugallná, hogy az adó „rablás” (különösen, ha nem a Fidesz-vezette kormány szedi), ugyanakkor azt is, hogy a fideszes tábor félti az adó- és szociális rendszerbe épített kiváltságokat, privilégiumokat.

Orbán Viktor is szorosabb egységbe fogná a nemzetet. „Az emberek bizony igen boldogan tudtak élni akkor is, amikor még híre-hamva sem volt semmilyen izmusnak” – ábrándozott. Ez bizony már az „átkos” előző rendszer nosztalgiája. Bár azt is „izmusnak” („szocializmusnak”) nevezték, meg kell állapítanunk: a minden irányzatot, értelmiségi gondolkodást eltüntető egy-ségkép a kádárizmus nélkülözhetetlen kelléke volt. Az etatista édent a munka becsülete emeli fel, és persze mi sem áll távo-labb tőle, mint a „bankárészjárás”, „bankárgondolkodás” bűne.

Minden bizonnyal szükség van valamilyen konszenzusra ahhoz, hogy a demokrácia, a parlamentáris rendszer felülemelkedjen a mostani válságon, és valóban képes legyen felemelni – felzár-kóztatni – az országot. Ám úgy hisszük: nyitottság, gazdasági és politikai verseny nélkül sehová sem zárkózhatunk föl.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik