Megtalálták a lezuhant orosz utasszállító repülőgép mindkét feketedoboznak nevezett adatrögzítőjét – jelentett be szombat este az egyiptomi polgári repülésügyi miniszter egy kairói sajtótájékoztatón.
Általában egy repülőgépen két ilyen készülék van. Az egyik a pilótafülkében elhangzottakat, a másik a repülési adatokat rögzíti. Az egyiptomi hatóságok korábban csak az egyik megtalálásáról adtak hírt.
Az ország kormányfője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a feketedobozok adatainak megvizsgálása nélkül nem lehet megállapítani a katasztrófa okát, de szerinte nincs ok azt hinni, hogy valamilyen “rendellenes” cselekedet áll mögötte.
Párizsban bejelentették, hogy a francia repülésbiztonsági ügynökség (BEA) egy szakértőcsoportot küld Egyiptomba vasárnap. A mérnökök együtt fognak működni német és orosz kollégáikkal a helyszíni vizsgálatokban.
Mint azt korábban megírtuk, az Iszlám Állam egyiptomi szárnya magára vállalata, hogy ők lőtték le a repülőt, de ez erősen kétséges.
Mindenesetre a terrorszervezet félhivatalos hírügynökségeként működő Aamaq honlapon is közzétett hírben a dzsihadista szervezet vállalta a felelősséget az orosz utasszállító lezuhanásáért.
Az Iszlám Állam harcosai képesek voltak lelőni a Sínai-tartományban egy orosz repülőgépet, amely több mint 200 orosz keresztes lovagot szállított. Valamennyien meghaltak
– olvasható a Twitter-üzenetben, amely azt jelzi, hogy a támadás Oroszország szíriai beavatkozásának megtorlása volt.
Makszim Szokolov közlekedési miniszter szerint a gépet a dzsihádisták nem lőhették le rakétákkal – derül ki a BBC News cikkéből.
Jelenleg is közeli kapcsolatban vannak a kollégáink az egyiptomi közlekedési hatóságokkal, és jelenleg semmi nem utal arra, amely megerősíthetné az ilyen koholmányokat
– mondta.
Az AFP francia hírügynökség által megkérdezett több katonai forrás is úgy vélte, hogy az Iszlám Állam egyiptomi szárnyának a felkelői, akiknek a Sínai-félsziget északi része a fellegvára, nem rendelkeznek olyan rakétával, amely képes lelőni egy kilencezer méter magasan haladó repülőgépet. Nem zárták ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy pokolgép lehetett a gép fedélzetén, vagy akkor találta el rakéta, amikor a repülőgép műszaki hiba miatt leszálláshoz készülődött.
A Lufthansa és az Air France mindenesetre elkerüli a Sínai-félszigetet, amíg nem tisztázzák a tragédia okát – közölte a Reuters.
Azért hoztuk ezt a döntést, hogy távol tartózkodunk a területtől, mert nem tiszta a helyzet és a repülőszerencsétlenség oka
– idézte a hírügynökség a Lufthansa szóvivőjét.
Már több mint 100 holttestet elszállítottak a helyszínről – jelentették be egyiptomi miniszterek. Nagyjából a felét már a halottasházba vitték, ahol törvényszéki szakértők DNS-vizsgálatot hajtanak végre mielőtt visszaszállítanák Oroszországba – jelentette a BBC kairói tudósítója.
Bár korábban az egyiptomi média arról számolt be, hogy a mentőcsapatok emberi hangokat hallanak kiszűrődni a roncsok közül, most már biztos, hogy egyetlen túlélője sincs a Sínai-félszigeten lezuhant orosz repülőgép katasztrófájának – írja hivatalos egyiptomi források hivatkozva a BBC.
Hirtelen zuhanás
A szerencsétlenségben 224 ember halt meg, köztük 17 gyermek. A gép személyzete 7 fős volt, a többi áldozat túlnyomó többségében turista. Az egyiptomi hatóságok szerint mindannyian orosz állampolgárok voltak. A mentőcsapatok megtalálták a repülőgép feketedobozát.
A mentők késő délutánig megtaláltak mintegy 150 holttestet a helyszínen, köztük több gyereket.
Tragikus látvány. Sok holttest hever a földön, többen úgy haltak meg, hogy biztonsági övük becsatolva maradt. A gép kettétört, egy kisebb részre hátul, és egy nagyobbra elöl, amely egy sziklának csapódott
– mondta egy meg nem nevezett tisztségviselő.
Ahogy korábban írtuk, egy kis nyugat-szibériai légitársaság, a Kogalymavia (rövidítve Kolavia) Airbus A-321 típusú repülőgépe helyi idő szerint reggel 6:51-kor (moszkvai idő szerint 3:51-kor) szállt fel, majd 23 perccel később nem jelentkezett be a ciprusi légi irányításnak, és 9500 méteres magasságban eltűnt a radarokról.
A Flight Radar 24 munkatársa, Mikail Robertson azt mondta, a gép nagyon gyorsan veszített a magasságából: percenként 1500 métert süllyedt, mielőtt megszakadt vele minden kapcsolat. Ayman al-Mukadem, légügyi szakember azt nyilatkozta, a pilóta technikai problémákra panaszkodott a rádión, mielőtt a gép eltűnt – írta az AP.
Válságstábok
Miután kiderült, hogy a gép lezuhant a Sínai-félsziget Hasana nevű térségében, az egyiptomi miniszterelnök, Sharif Ismail válságstábot hívott össze. Ötven mentőautó érkezett a helyszínre, de nem találtak túlélőket.
Vlagyimir Putyin bejelentette, hogy hivatalos vizsgálatot indít a katasztrófa körülményeinek kivizsgálására, egy Makszim Szokolov közlekedési miniszter által vezetett csoport várhatóan még ma délután megérkezik a baleset helyszínére. Az orosz elnök nemzeti gyásznapot rendelt el vasárnapra.
A szentpétervári Pulkovo reptéren krízisközpont nyílt, ahol az áldozatok hozzátartozóin segítenek.
Bűnügyi felelősség
Oroszországban bűnügyi nyomozás indult, ami azt vizsgálja, hogy a lezuhant repülőgépet üzemeltető Kogalymavia betartotta-e a légügyi szabályokat, illetve megfelelően felkészítették-e a gépet a repülésre – jelentette az orosz Ria hírügynökség.
A lezuhant Airbus A-321 több mint 18 éves volt. Az 1993 óta működő Kogalymavia légitársaságnak a szibériai Tyumenyben található a székhelye, az európai térségben a moszkvai Domogyedovo nemzetközi repülőtér a központja. A légitársaság főként nemzetközi charterjáratokat működtet, a szombaton lezuhant gépet 2012-ben vásárolta. Az orosz hírügynökség adati szerint az Airbus ilyen típusú repülőgépei közül a szombati légi szerencsétlenség előtt 13 szenvedett katasztrófát 1988-as forgalomba állításuk óta.