Egyre valószínűbb, hogy semmi nem lesz a tavaly decemberben bejelentett Török Áramlatból, vagy ha mégis, akkor a kapacitása alacsonyabb lesz a tervezettnél – írja az NRGreport.com.
A fejlemények megkérdőjelezik a Tesla névre keresztelt csőrendszer megépítésének értelmét. A projektet Magyarország is támogatta – mivel Görögországon, Macedónián és Szerbián keresztül hazánkba is jutott volna a déli útvonalon érkező orosz gázból.
Nyáron még arról volt szó, hogy egy munkacsoport keretében akár már szeptemberben tárgyalhatnak a résztvevő cégek a Tesla csőrendszer megépítéséről, az NRG Report értesülései szerint azonban – hiába írunk már október közepét – a tárgyalásokra egyelőre nem került sor
Bár végső soron a Teslán is orosz gáz jött volna, de legalább az ukrán tranzit jelentette ellátásbiztonsági kockázatot kiiktatná egy ilyen vezeték. Ráadásul megteremtené annak a lehetőségét, hogy hosszabb távon a csövekbe közel-keleti vagy Kaszpi-tengeri gáz kerüljön, így a verseny miatt utóbb az árak is csökkenhetnének.
Rövid távon azonban nincs hatása az elmúlt hetek eseményeinek a hazai ellátásbiztonságra. A hivatalos adatok szerint az egy évvel ezelőttinél bő 1,2 milliárddal kevesebb, mindössze 3 milliárd köbméter gáz van jelenleg a hazai tárolókban. Az indoklás szerint valójában nem az idén volt visszafogott a betárazás, hanem a tavalyi tartalék volt kiemelkedő, hiszen akkor az orosz-ukrán válság komoly kockázati tényezőt jelentett. Ezt a korábbi adatok is alátámasztják, 2013. október közepén például a jelenleginél is alacsonyabb szintet mértek.
Más kérdés, hogy az uniós országok többsége nem látja annyival jobbnak az orosz-ukrán viszonyt a tavalyinál, hogy emiatt visszafogta volna a bespájzolást: az európai számok sokkal kisebb mértékű csökkenést mutatnak, mint a hazaiak. Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a teljes hazai fogyasztáshoz képest a jelenlegi tartalék sem számít kevésnek: ez durván az éves felhasználás harmada – olvasható az NRGreport.com cikkében.