Közélet

Dr. Kocsis Máté több pénzt vár az agglomerációs településektől a tömegközlekedésért

A BKV-nak évente 14-15 milliárd forint költsége keletkezik a főváros határain kívül, de csak négymilliárd forint bevétele jön – mondta a rendészeti tanácsnok.

A jelenleginél több mint háromszor nagyobb szerepvállalásra kötelezné az agglomerációs településeket a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásában Dr. Kocsis Máté, a budapesti önkormányzat rendészeti tanácsnoka. Erről a szerdai közgyűlési vitában beszélt.

Az ügy a Dagály-fürdő állami átvétele kapcsán került elő. A jobbikos Tokody Marcell kérdezett rá, hogy előfordulhat-e az, hogy az állam a fürdő átvétele ellenére mégsem rendezi a BKV finanszírozását. Tarlós válaszában azt mondta: erre a kormány döntéséig nem tud válaszolni, de hozzátette, hogy a kabinet eddig összesen 250 milliárd forintnyi korábbi adósságot vett le a főváros válláról.

A DK-s Gy. Németh Erzsébet azon aggodalmának adott hangot, hogy a kormány minden évben újabb ingatlanokat vesz majd el a fővárostól a BKV finanszírozásáért cserébe. A szocialista Horváth Csaba pedig arról beszélt, hogy elfogadhatatlan a dugódíj bevezetése, mert nincsenek meg hozzá a feltételek, például nincs megfelelő számú P+R parkoló.

Tarlós István közölte, hogy logikusnak tartaná a dugódíj bevezetését abból a szempontból, hogy a fővárosi tömegközlekedés állami támogatását egyébként is az adózók befizetéseiből finanszírozzák. Az elmúlt évtizedekben mintegy 300 ezren költöztek ki az agglomerációba, jellemzően nem a szegényekről van szó és sokan közülük két autóval járnak be a városba, részben ez okoz közlekedési torlódásokat – fejtette ki a főpolgármester.

Dr. Kocsis Máté arról beszélt, hogy a dugódíj-kötelezettség a Demszky-korszak öröksége és kiemelte, hogy az agglomerációs települések hozzájárulása a budapesti tömegközlekedéshez elmarad a kívánatostól. A BKV költségeinek tíz százaléka, évente 14-15 milliárd forint a város határain kívül keletkezik, miközben az agglomerációból érkező bevétel csak 4 milliárd forint, ezért az agglomerációs települések vezetőinek és országgyűlési képviselőinek el kell gondolkodniuk, hogyan tudják előteremteni a hiányzó összeget. A tanácsnok szerint ezeknek a településeknek kellene szerződést kötniük a kormánnyal, ha nem rendelkeznek kellő önerővel.

Csárdi Antal LMP-s képviselő azt mondta: az agglomerációba elsősorban azok költöztek, akik nem tudtak együtt élni a növekvő budapesti légszennyezettséggel, ezért a dugódíjnak ezen kellene változtatnia.

Tarlós a felvetésekre reagálva elmondta: jelenleg törvény tiltja a dugódíj bevezetését, így erről csak jogszabályi változások megszűnése után határozhat a közgyűlés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik