Kultúra

103 éve született a legismertebb magyar repülőgép-tervező

Idősebb Rubik Ernőre emlékeznek Esztergomban, ahol ipari park, tér és kollégium is viseli a nevét. Nem mellesleg az ő fia a Rubik-kocka feltalálója.

Megemlékezést és koszorúzást tart november 30-án 10 órakor a Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozata, a Gépipari Tudományos Egyesület, a Magyar Mérnökakadémia, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület és az Amatőr Repülőgép Építők Egyesülete idősebb Rubik Ernő születésnapja alkalmából a Grante gyár előadótermében, majd a Rubik Ernő utcában.

Program

10.00 Koszorúzás a gyárban lévő emléktáblánál
10.20 ifj. Rotter Lajos emlék előadása
11. 45 Koszorúzás a Rubik utcában lévő emléktáblánál

Életút

Rubik Ernő édesapja uradalmi írnok volt, aki az első világháborúban katonai szolgálat közben eltűnt az orosz fronton, hátrahagyva feleségét három kicsi gyermekkel.

A család a Csehszlovákiához került Pöstyénből 1918-ban Magyarországra költözött. Több hónapot töltöttek vagonlakásban. Édesanyja ezután varrásmunkákkal kereste kenyerüket, csak nagy nehézségek árán tudta taníttatni gyermekeit. Ernő Tótkomlóson végezte el az elemi iskola négy osztályát, ahol a tanító felfigyelt tehetségére.

1921-ben, mint jól tanuló hadiárva, pályázat útján a váci Szilágyi Dezső Hadiárva Intézetbe került. 1929-ben a váci kegyesrendi katolikus gimnáziumban kiemelkedő eredménnyel érettségi vizsgát tett, és a Népjóléti Minisztérium támogatásával beiratkozott a Műegyetem Gépészmérnöki Karára.

A Műegyetemen kapcsolódott be az 1921-ben alapított Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE) munkájába, ahol addigra már több repülőgépet építettek.

Fotó: MTI

1929-től 1935-ig az MsrE repülőgép-tervezője. Rubik a Bánhidi Antal tervezte Gerle sportrepülőgép tervezésében és építésében már fontos szerepet játszott, részt vett a tervrajzok elkészítésében. Az MSrE-ben, jutalmul az egyesületben végzett munkájáért, 1930-tól motorospilóta-kiképzésre javasolták, így a nyarakat egy Érd közeli repülőtéren töltötte.

Megszervezte a a műegyetemi vitorlázó csoportot, egyúttal Esztergomban ellenőrizte az ottani sportrepülő műhelyt. A motorospilóta-vizsgát 1934-ben tette le, majd 1935 decemberében egy Hol’s der Teufel géppel vitorlázó C-vizsgát tett. 1935-től 1937-ig a Műegyetemen tanársegéd és mint műszaki ellenőr segítette az egész országban a vitorlázórepülés terjedését. Ő alapozta meg a kétkormányos vitorlázó repülőgép-oktatást Magyarországon.

Felismerte, hogy a sorozatgyártásra alkalmas repülőgéptípusok létrehozása előfeltétele az ipari méretű repülőgépgyártás megindításának. 1936-ban Mitter Lajossal megalapította az Aero-Ever kft. vitorlázórepülőgép-gyártó üzemet Esztergomban, amelynek vezetője, majd üzemigazgatója volt.

28 különböző típusú vitorlázó repülőgépet és 5 motoros repülőgépet tervezett 1935 és 1987 között, világviszonylatban is jelentős szabadalmait alkalmazva.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik