Mindenki örül valaminek a tavalyi frekvenciabalhé utáni első hivatalos rádiós hallgatottságmérés adatait látva. Nem véletlen, hiszen a Sláger és a Danubius Rádió megszűnése lehetőséget teremtett az utóbbi időben kissé beállt piac újrafelosztására.
A két új induló országos adó közül egyértelműen a 20–44 év közöttieket megcélzó Class FM vett zökkenőmentesebb rajtot, amihez nagyban hozzájárult, hogy a hírszerkesztőkön kívül gyakorlatilag leszerződtették a Danubius szinte teljes stábját, és még tavaly év végén újraindították a Sebestyén Balázs vezette reggeli műsort. A már novemberben imázskampányba kezdő rádió zenei arculata a Danubiuséhoz képest talán kissé rockosabb lett, illetve szélesebb zenei kínálatból választanak, mint az elődrádió. „Mindezek miatt más lett a Class zenei arculata, mint a Danubiusé, persze a kötelező elemek miatt vannak átfedések” – teszi hozzá Tiszttartó Titusz, a Class FM programigazgatója. A rádió így elérte azt, amiért a Danubius az elmúlt években hiába küzdött, azaz országosan a 18–49 éves korosztálynál első lett januárban. Ez számokban annyit jelent, hogy 20,3 százalékos hallgatottságot értek el, miközben a Neo FM csak 12,3-at.
A 15 évnél idősebb hallgatók körében 16,8 százalékos hallgatottsággal ugyan a Classt megelőzi az MR1-Kossuth Rádió, de a kereskedelmi adó lemaradása csak egy százalékpontos, a Neo FM ebben az összevetésben 12,3 százalékot ért el.
Átmeneti január
A Neo FM a fő konkurensénél kissé gyengébben rajtolt, ráadásul egészen más zenei arculattal, mint a Sláger, így borítékolható volt, hogy a régi törzshallgatók egy része más adó után néz. Novemberben egy ideig úgy tűnt, hogy a Sláger valamilyen formában folytatja a sugárzást, így a Boros–Bochkor-féle reggeli műsort is csak január közepén tudták újraindítani. „Minden ellenkező híresztelés ellenére felkészületlenül ért a minket pályázati siker” – magyarázza a nehézkes indulást Kádár Tamás, a rádiót működtető cég vezetője. Az adó zenei kínálatát újabban mintha kezdenék finomhangolni, az elsődleges célcsoportként megjelölt 25–49 évesek igényeinek megfelelően egyre több olyan zenét adnak, mint korábban a Sláger. Kádár Tamás szerint ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy a korábbi rádió stílusát akarnák átvenni, ami több okból is nehéz lenne. Egyrészt a pályázatukban 35 százalékos magyar zenei arányt vállaltak, másrészt reggel öt és este ti-zenegy között a zenék tíz százalékának olyan magyar számnak kell lennie, amely az elmúlt két évben készült.
A Neót egyébként rosszul érintette a januári első mérésnél, hogy a Bumeráng című reggeli műsoruk csak január 18-án indult, a hallgatottságméréshez kapcsolódó adatfelvétel pedig már korábban elkezdődött. Ráadásul ekkor még a reggeli műsor indulásához kapcsolódó kampányt sem kezdték el.
Így első körben verte őket a reggeli sávban is a Class, amely a 18–49 éveseknél 12,1, míg a Neo FM 8,3 százalékos eredményt ért e. A teljes lakosságnál ez 10, illetve 7,6 százalék, azaz ott kisebb a különbség. „A még a Danubiuson indított reggeli műsor most ért be igazán, a Morning Show-t egy nagyon felkészült csapat készíti, így nem tartok a további megmérettetésektől” – vélekedik Tiszttartó Titusz.
Kádár Tamás szerint ugyanakkor a januárban kialakított végleges műsorkínálatuknak köszönhetően még az év vége előtt piacvezető lesz a Neóból. Sőt, amennyiben a reggeli sáv adatainál nem a reachet, hanem a közönségarányokat vesszük alapul és mindezt a rádió 25–49 éves célcsoportjában vizsgáljuk, akkor minimális előnye van a Neónak.
Az említett adatokból ugyanakkor az is látszik, hogy a reggeli műsor utáni délelőtti, valamint délutáni és koraesti időszakban még ennél a Neo számára kedvezőbb bontásnál is masszívan vezet a Class. A Neo FM legrosszabbul a délután ötkor – a TotalCarból ismert Winkler Róbert és Bazsó Gábor műsorával – kezdődő sávban teljesít, a Classon viszont jól szerepel Jáksó László adása. Este kilenctől kezdve viszont a Neo jobban teljesít a Classnál, igaz, rádiós szempontból nézve ez az egyik legkevésbé releváns időszak.
Juventus a sláger
Az országos rádiók körüli kavarodás miatt elszontyolodott hallgatókra két adó is egyből rástartolt, igaz, eltérő stratégiát alkalmazva. A Juventus Rádió megtartotta korábbi műsorvezetői gárdáját, ugyanakkor leszerződtették a Sláger volt programigazgatóját, Bolla Zsoltot, és nagy léptekkel elindultak a „slágeresítés” irányába.
Leginkább a Juventus zenei kínálata hasonlít a megszűnt Slágerére és az újabb dalok közül is igyekeznek az ehhez a zenei világhoz kapcsolódó számokat kiválasztani. Jelzésértékű az is, hogy a rádió új hangja Kautzky Armand lett, aki szintén a Slágertől érkezett. „Tudatosan építünk azokra a csalódott hallgatókra, akiknek nem tetszik az új rádiók kínálata” – mondja Bolla Zsolt programigazgató, aki szerint ezzel a régebbi Juventus-hallgatókat sem űzték el. Az adó ugyanis bő két éve már átesett egy arculatváltáson, és attól kezdve eleve közel voltak a slágeres zenei kínálthoz.
A hallgatottsági adatok a Juventus igyekezetét igazolják is meg nem is. Budapesten a 15–49 éves korosztály körében piacvezetővé lépett elő a Juventus. Ez abból a szempontból várható volt, hogy korábban a Sláger – és így ez a zenei kínálat – a fővárosban kifejezetten jó eredményeket ért el. A fiatalabb fővárosi célcsoportokban sem kell szégyenkeznie a Juventusnak, a 15–39 évesek körében a harmadik helyen állnak, gyakorlatilag holtversenyben a Class FM-mel. A Juventus reggeli műsorát hallgatják a legtöbben Budapesten, Miskolcon és Békéscsabán.
Ugyanakkor voltak olyan várakozások, hogy a közel országos lefedettségű Juventus majd a Neót és a Class FM-et országosan is megszorongatja, ez viszont nem vált valóra. „Az egész piac nagyon átalakult és jelenleg is formálódik. Legalább három-négy hónap kell, hogy pontosabb képet kapjunk a hallgatottságról” – tette hozzá Bolla Zsolt.
Nem tinirádió
„A régi rádiós márkanevek megszűntek, az újak bevezetéséhez pedig időre van szükség, ezért nem ért meglepetésként, hogy a januári adatok szerint nőtt a Rádió 1 hallgatottsága” – büszkélkedik Erdélyi Krisztián, az adó ügyvezető igazgatója. A Rádió 1 készített egy stratégiai kutatást, amely azt mutatta, hogy van egy olyan piaci űr, amelyre érdemes lenne odafigyelniük. Ennek részeként márciustól megújul a rádió arculata és részben módosul a zenei kínálata is, ugyanis nyitnak a „kicsit idősebb” fiatal felnőttek, azaz a 35–40 évesek felé, így az elsődleges célközönsége a 15–39 éves korosztály lesz majd. „A Rádió 1 már régen nem az a tinirádió, mint aminek egyesek talán gondolják. Mi a fiatal felnőttekhez szólunk és ezt igazolták a hallgatottsági adatok is” – teszi hozzá Erdélyi Krisztián.
A Rádió 1 Network országos szinten a 18–49 és a 18–39 éves hallgatók között is a harmadik volt a Class és a Neo után. Budapesten pedig piacvezetők a 15–39 és a 15–29 éves korosztály körében, de a 15–49 éveseknél is csak minimális a lemaradásuk a Juventus és a Class mögött.
A Rádió 1 egyébként a tavaly októberi és az idén januári adatokból készített egy összevetést az átalakulás nyerteseiről és veszteseiről. Ebben összehasonlították a Sláger és a Danubius, valamint az ugyanezeken a frekvenciákon sugárzó új rádiók eredményeit. Ebből az derült ki, hogy a Neo FM elvesztette a Sláger hallgatóinak 60 százalékát, a Class FM-et pedig 20 százalékkal hallgatják kevesebben, mint annak idején a Danubiust. A Rádió1 mellett ugyanakkor hallgatókat nyert az MR1-Kossuth és az MR2-Petőfi, utóbbinak a 15–29 éveseknél mért hallgatottsága megduplázódott, de az MR1 is bő 20 százaléknyi új hallgatót szerzett a 15–49 évesek