Kevés nemzet van, amelynek életét olyan erősen befolyásolnák a tradíciók, mint a britekét. A vidéki angliai élet még ma is elképzelhetetlen ötórai tea nélkül. Így az sem meglepő, hogy az idei Business Superbrands lista első 10 helyezettje között számos klasszikus, brit tulajdonban lévő márka szerepel. Közülük is talán a második helyen lévő Rolls-Royce a legismertebb.
Ugyan sokaknak a luxuskategóriás autók jutnak eszébe a vállalatról, a több mint százéves cég az utóbbi időkben jóval inkább a légi- és hadiiparban elért eredményeivel vívta ki magának a szupermárka-minősítést. 2009-ben a Boeing csúcsmodellje, a 787 Dreamliner számára is ők készítették a hajtóműveket. Patinás múltra tekint vissza a lista másik nagy brit márkája, a London Stock Exchange is. A 6. helyezett az elemzők szerint tavaly a poklot és a mennyországot is megjárta, s működése óta az egyik legjobb évét zárta 2009-ben.
Nem alakultak ilyen jól a British Airways (BA) pénzügyi mutatói, a voksolók mégis bizalmat szavaztak számára. A brit légitársaság szinte örökös tagja a Superbrands-listának mind fogyasztói, mind üzleti kategóriában. Tavaly azonban nem került fel az üzleti lajstromba, ebben pedig szerepet játszott a Heathrow 5-ös termináljának csúfos megnyitása is. Szakértők szerint az olyan erős márkák esetén, mint a BA, az ember gyorsan felejt, az idén így szerezhette meg a márka a 8. helyet. De résen kell lenniük, hiszen a sorozatos rossz szereplés hosszú távon megbosszulhatja magát, ugyanis a nagy rivális, az űrutazást hirdető Virgin Atlantic például máris beelőzte. A konkurensek jó eredménye nem csak a BA számára lehet intő példa.
Az évekig második, tavaly ötödik helyen végzett Microsoft az idén megtörte a Google kétéves elsőségét. A Windows 7 sikeres bevezetése mellett a mobilpiaci eredmények, valamint a Bing terjedése is hozzájárult a dobogós helyhez. Eközben a keresőpiacon rivális Google az adatvédelmi szabályzata miatt számos kritikát kapott, s új termékei sem találtak kedvező piaci fogadtatásra. A top 10 valószínűleg legnagyobb meglepetése a Blackberry volt, amely a 42. helyről tornázta fel magát a dobogó harmadik fokára. A telefonpiac „ifjú titánja” a válság ellenére nagyon jó pénzügyi eredménnyel zárta a tavalyi évet, s túl van az ötvenmilliomodik készülék értékesítésén.
Tucatnyi összesítés születik évről évre, amely a legjobb, a legértékesebb vagy a legerősebb márkákat szedi össze, de kevés akad, amelyben a piaci eredményeken túl egyéb szempontok is szerepet játszanak. Az 1995-ben életre hívott Superbrands program konkurenseihez hasonlóan hosszú lajstromba szedi a szupermárkákat, amelyek történetét és sikereit könyv formájában is megjelenteti, hogy mások is okuljanak belőle. Míg hazánkban a szabadalmi hivatal adatbázisát használják alapul a rangsor összeállításakor, addig Nagy-Britanniában az ágazati jelentésektől a blogokig tucatnyi forrásból dolgoznak. Az így kapott több ezer vezető brit üzleti márkát tartalmazó listából választja ki a szakértői bizottság azt az 1200-at, amelyet szavazásra bocsátanak. Az üzleti élet vezetői közül az idén 1700-an adták le voksukat a márkákra 1-től 10-ig. Az értékelés során a szuperbrand meghatározásán túl három szempontot kell szem előtt tartani: a minőséget, a megbízhatóságot, valamint a megkülönböztethetőséget. Józan paraszti ésszel végiggondolva minden márkának az a cél kellene, hogy a szeme előtt lebegjen, hogy folyamatosan jó minőségű terméket, illetve szolgáltatást állítson elő, s jól megkülönböztesse magát konkurenseitől. A Superbrands program a legjobb bizonyíték arra, hogy mindez nem mindenkinek sikerül.