– Kétszeresen is komoly kihívás elé nézel, hiszen feljebb lépsz a ranglétrán, és egy nemrég induló rádió vezérigazgatója leszel, ráadásul nem itthon, hanem Bulgáriában kell helytállnod. Várod már?
– Igen, mert a bolgár médiapiacon való szerepvállalás nem akármilyen kihívás, elég, ha csak arra gondolunk, hogy az ottani viszonyok körülbelül a tíz évvel ezelőtti magyar valóságnak felelnek meg. A rádiós piacon például még nincs egységes hallgatottságmérés, nincsenek jelen az országban a világ vezető médiaügynökségei, azok legfeljebb csak partnercégeiken keresztül képviseltetik magukat, esetleg Romániából intézik a médiavásárlásokat.
– Az Star FM, amelynek vezérigazgatója leszel, kicsit másabb zenét sugároz, mint a Sláger. Elsősorban a rockra koncentrál. Ez a stílus közel áll a szívedhez?
földes Ádám kedvencei
Tévé: Spektrum, RTL Klub
Újság: HVG, Figyelő, Világgazdaság
Netes portál: Index, Origo
Könyv: Exodus
Film: Keresztapa
Zene: R&B és a hiphop
Hobbi: kutya, art deco bútorok, utazás
– Az adó klasszikus rockot, azaz a 80-as, 90-es évek legnagyobb rockslágereit játssza, ezeket itthon is lehetett hallani a Slágerben. Szeretem ezt a zenét, bár az R&B-t és a hiphopot is kedvelem, ami azért a Sláger kínálatától is távol állt. A zenei ízlésvilágom tekintetében az Emmis New York-i Hot97 adója lenne a legkedvezőbb számomra, de hát most nem erről van szó. A Star FM egyébként célcsoportját tekintve is hasonlít a Slágerhez, igaz, elsősorban a 25 évesnél idősebb férfiakhoz szól. Az Emmis másik két bolgár adója közül a Fresh főleg fiatalabbnak szól, az FM Plus pedig a teljes korosztálynak, azaz a három adó együttesen a teljes népességet megszólítja.
– Országos adónak számít a Star FM?
– Igen, de nem úgy, mint a két nagy hazai kereskedelmi adó, hanem a Juventushoz és a Rádió 1-hez hasonlóan hálózatosan éri el az országos lefedettséget.
– Mit vár el tőled az Emmis?
– Mostantól nekem kell irányítani az adó elindulását. A folyamat már elkezdődött, ennek keretében fel kell építeni a céget: jelenleg 16-an dolgoznak a társaságnál, de még legalább ennyi munkatársra lesz szükség: sales, programing és adminisztrációs területen.
– A vezetők válogatásban már te is részt vettél?
– A sales igazgató kinevezésében még nem, a programigazgató esetében viszont már nekem is volt beleszólásom.
– Az új csapatodat slágeres kollégákkal is erősíted?
– Nem, bár jó lett volna. Egy-két embert szívesen vittem volna, nehezen válok meg a csapattól.
– A család veled tart?
– Igen, ők velem együtt költöznek majd Szófiába.
– Mennyi ideig szól a megbízásod?
– Két-három évig, de ez a későbbiekben változhat.
– A feladatod kiterjedhet a többi Emmis-adó irányítására is?
– Jelenleg nem, de elképzelhető, hogy a jövőben country managerként dolgozom majd, erre kaptam opciót. Igaz, ehhez előbb szükség van arra, hogy az Emmis a már említett két másik adójában is száz százalékra növelje tulajdonrészét, hiszen egyelőre „csak” többségi tulajdonos, de folynak a tárgyalások.
– A bolgár reklámpiac 365 millió euróra rúgott 2007-ben, ez közel 30 százalékos növekedést jelent a korábbi évhez képest. A rádiós reklámpiac is hasonló mértékben bővül?
– 2005-ben még valamelyest csökkentek a bevételek, azóta viszont növekedés tapasztalható. Információim szerint legutóbb két számjegyű volt a bővülés. Az tény, hogy a bolgár reklámpiac jelenleg nagyon tévéorientált, becsült adatok szerint 65 százalék a televíziók részesedése a reklámtortából. Kifejezetten erős a közterületi piac, a nyomtatott sajtó viszont lényegesen gyengébb, mint Magyarországon. A rádiók fejlődését jelzi, hogy az elmúlt években olyan nagy cégek jelentek meg az Emmis mellett Bulgáriában, mint az SBS és a News Corporation.
– Tíz év után távozol a Slágertől, ahol 2002-től vezetted a kereskedelmi részleget. Mit tekintesz a legnagyobb sikernek?
– Megdupláztuk az árbevételünket, s ez a rádiós reklámpiac alakulását tekintve nem rossz eredmény. Mindezt egy jó társasággal együtt értük el. Amikor engem kineveztek kereskedelmi igazgatónak, teljesen új osztályt kellett kialakítani, ez a csapat azóta szinte változatlan felállásban végzi munkáját.