Ha vállalkozóként már úgy érzi, hogy összecsapnak feje felett a hullámok, és nem tudja, hogyan növelhetné árbevételét és nyereségét, csak térjen vissza az alapokhoz. Kinek, mit, hogyan, mikor és hol akar eladni, vagyis időről időre érdemes megvizsgálnia, és fejlesztenie ügyfélkapcsolatait.
Örök igazság, de potenciális vevők sokasága veszi körül a cégeket, mindössze célirányosan meg kell találni, vagy be kell csalogatni őket. Profiltól függően eltérő technikákat alkalmaznak erre, de azért a főbb sorvezetőhöz mindenkinek érdemes igazodnia.
Kik vannak most a célkeresztben?
A pontos célcsoport meghatározása az elsődleges és talán a legfontosabb feladat. Ezzel az ügyfélvadászat nemcsak hatékonyabbá válhat, de a költségeit is jelentősen csökkentheti. Tartson a vállalkozás bármilyen életciklusában – induló vagy akár már érett szakaszban –, a célcsoport jellemzőinek követése állandó feladat.
Kutasson Ön is villámgyorsan!
A telefonos közvélemény-kutatás még mindig nagyon praktikus, olcsó és gyors módszer arra, hogy meghatározza a célcsoportot, feltérképezze a vevőkört és a felmerülő igényeket. Mire figyeljen ekkor?
• Bemutatkozásnál érthetően mondja el a cég nevét, a hívás célját, és azt is, hogy mennyi időt vesz igénybe a piackutatás. Ez lehetőleg 5-10 percnél ne legyen hosszabb.
• Kilométeres kérdőívek helyett elég, ha maximum 15-20 kérdést ír össze.
• Adjon meg előre 5-6 tipikus választ, így időt spórol magának és annak is, aki a vonal túlsó végén van. Emellett lehet „egyéb” megjegyzés is azoknak, akik mégsem a megadott pontok közül választanak. Ezzel a módszerrel a felmérés összegzése is sokkal gyorsabb lehet.
• Sokakat az tart vissza a közvélemény-kutatástól, hogy emiatt elszáll majd a telefonszámlája. Ezt könnyen elkerülheti, ha internet alapú VoIP vagy IP-telefonnal hívja ügyfeleit.
• Ha szeretne mégis 100 százalékban a céges ügyekkel foglalkozni, és nem akar a lekérdezéssel vesződni, akkor bízzon meg olyan call centert, ahol 24 órában ezzel foglalkoznak. A kérdőív összeállításában viszont így is érdemes részt vennie.
Reklámozni muszáj, de nem mindegy, hogy hogyan
A marketingköltségek megtérülése örök vitát képez a gazdasági szakemberek körében. Az viszont biztos, hogy nem kerülhetőek a hirdetések, a direkt levelek és a PR sem. Nézze meg, hogy versenytársai hogyan reklámoznak, legyen nagyon kritikus, és így máris gyűlnek az ötletek.
Biztosan Önnek is a könyökén jön már ki a postaládába dobott, mini szórólap, amely azt hirdeti, hogy „Dugulás-elhárítás bontás nélkül”. Mennyivel jobb lenne, ha arról írnának, hogy mennyi időt spórolnak Önnek azzal, hogy a hibát hatékonyan és gyorsan megoldják. A hirdetéseknél hosszas leírás helyett sokkal többet érhet néhány figyelemfelkeltő mondat. Ezekben mindig azt hangsúlyozza, hogy a gyakorlatban mit nyer az érdeklődő. Ne csak az akciókkal játsszon, hanem adjon olyan pluszt, ami nem kerül sok pénzbe, de mégis sokat ér a másik félnek. Erre a szakmájához, a cég profiljához illő tanácsadás például kézenfekvő megoldás lehet.
Hálózza be az ügyfeleket és a vállalkozását is!
Tudta, hogy az emberek többsége lassan több időt tölt a számítógépnél, mint a tévé előtt? Ez a folyamat, ha kis lépésekben is, de átalakítja a fogyasztói szokásokat. Például egyre többen a webes keresőprogramokat hívják segítségül, ha éppen fodrászra, autószerelőre vagy akár pályázati tanácsadóra van szükségük. A nyomtatott hirdetések is sokkal könnyebben célt érhetnek, ha a vállalkozás aprólékos bemutatása helyett csupán odaírja a honlapcímüket.
Az online marketingszakértők szerint nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kis- és közepes vállalkozások mindegyikének az interneten a helye. A lehetséges ügyfelek felkutatása és a kapcsolattartás mellett a világháló abban is rengeteget segíthet, hogy valóban az egész világgal megismertesse vállalkozását. Egy honlap fenntartása ma már nem jelent nagy költséget, ráadásul hiánya sok esetben ronthatja is a cég megítélését is.
Az ügyfélszerzési technikák száma tulajdonképpen végtelen. Tanulság, hogy az értékesítés és a céges ügyek mellett folyamatosan időt kell szánnia az ügyfelekre. Ne felejtse, mindig a régi vásárlók megtartása a legolcsóbb. Így érdemes velük kezdeni.