Mennyivel egyszerűbb és kényelmesebb volna, ha megmondhatnánk az adott eszköznek, hogy mit tegyen. Ehhez csupán egy egységes beszédirányítási rendszerre volna szükség, amely minden a boltokban kapható szórakoztatóelektronikai, háztartási és elektronikai eszközzel kompatibilis lenne. Bár mindez utópisztikusnak tűnhet, azonban Manfred Pinkal, a Saarlandi Egyetem Számítógépnyelvészeti Szakának professzora egy ilyen rendszeren dolgozik az európai TALK kutatóprogram keretében.
A szakember az október 19-én Bonnban kezdődő Voice Days rendezvényen mutatja majd be azt a rendszert, amelyet az egyetemi szak, a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI), a BMW autógyártó konszern és a Bosch elektronikai cég közösen fejlesztettek ki. “Be fogjuk mutatni, ahogy egy parkolóban egy vezető szóban kéri majd az MP3-lejátszót az általa kiválasztott zeneszámok lejátszására anélkül, hogy a kisujját is meg kelljen mozdítania – nyilatkozta Manfred Pinkal.
“Általában a hangvezérelt rendszereknél a felhasználóknak különleges utasításokat kell megtanulniuk, azonban gyakran még így sem működnek tökéletesen ezek az eszközök”. A kutató szerint a beszédirányítás csak akkor lehet sikeres, ha az emberek saját átlagos szókincsükkel és beszédstílusukban adják ki az utasításaikat. Éppen ezért fejlesztettek ki egy új párbeszéd-modellező eljárást, amely képes a gépies parancsadás kikerülésére.
“Az emberek azt mondhatják, amit akarnak, és ahogyan akarják, nincsenek megkötések. Beszélhetnek akár egész mondatokban is. A rendszer rugalmas és nem csak az adott személy tudásához vagy beszédstílusához alkalmazkodik, hanem a szituációhoz is. Ez például a vezetés közben fontos, hiszen a sofőr figyelmét semmi sem vonhatja el az elsődleges tevékenységtől, a vezetéstől” – tette hozzá a szakember.
A rendszer alapja az Information State Update (ISU) eljárás, amely minden lehetséges ember-gép párbeszédre és helyzetre igyekszik felkészíteni a készüléket. Az ISU figyeli a reakciókat, és ezeket fokozatosan beépíti az adatbázisába, vagyis folyamatosan fejlődik. A Tools for Ambient Linguistic Knowledge (TALK) kutatóprogramban egyébként a DFKI, a BMW és a Bosch mellett részt vesz még az edinburghi, a göteborgi, a cambridge-i és a sevillai Egyetem is. A 2004-ben indított európai kutatóprojekt költségvetése összesen 6,1 millió euró, ebből 1,5 millió eurót az európai járműipar biztosít.