Az FIA motorsport világtanácsának ülésén a két szervezet megegyezett a költségek csökkentésében, majd Max Mosley, az FIA elnöke bejelentette, nem lesz két párhuzamos bajnokság.
„Nem indulok újra a vezetői pozícióért, végre béke van” – jelentette ki Mosley, aki kedden még azt mondta, maradna, mert szeretné megfékezni azt a „lavinát”, amelyet a FOTA indított el azzal, hogy saját, rivális sorozat létrehozását tervezte.
„Megállapodtunk a költségek csökkentéséről, egy világbajnokság lesz, ugyanakkor 2011-re szeretnénk elérni, hogy a csapatok nagyjából annyit költsenek évente, mint az 1990-es évek elején” – tette hozzá a 69 esztendős FIA-elnök. A megállapodás értelmében a jelenleg is versenyző csapatoknak motorokkal és vázakkal kell segíteniük az újonnan csatlakozó alakulatokat.
Bernie Ecclestone, a Forma-1 jogtulajdonosa örült, hogy az istállók belátták: csökkenteni kell hatalmas kiadásaikat.
„Örülök, hogy megszületett a megállapodás. Mindig is hittem benne, hogy ez fog történni, a másik lehetőség senkinek sem lett volna jó” – így Ecclestone.
Luca di Montezemolo, a Ferrari és a FOTA elnöke szerint a meghozott döntések fontosak a sportág jövője szempontjából. „Jövőre megmaradnak az idei szabályok, amelyek mindenkire egységesen vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy a Forma-1-es világbajnokság stabil lábakon áll” – mondta az olasz sportvezető.
A FOTA nem indít saját sorozatot (MTI/EPA)
A FOTA és az FIA vezetői hónapok óta próbáltak egyezségre jutni a 2010-re tervezett költségvetési plafon bevezetésével kapcsolatban, amelynek lényege: nagyobb fejlesztési és technikai szabadságot kapnának azok az F1-es istállók, amelyek vállalnák, hogy nem költenek többet, mint a Nemzetközi Automobil Szövetség által meghatározott évi 45 millió euró.
A FOTA-t alkotó istállók – McLaren-Mercedes, BMW Sauber, Renault, Toyota, Brawn GP, Ferrari, Red Bull és Toro Rosso – azzal a feltétellel jelentkeztek a 2010-es bajnokságra, hogy megoldják a FIA-val a költségvetési vitát és rendezik a FOM-mal, Ecclestone cégével a közvetítési jogok kérdését.
A FIA múlt péntekig adott határidőt, hogy ezek a csapatok feltétel nélkül nevezzenek a jövő évi vb-re, de ez nem történt meg. A Williams, a Force India és három új csapat (USF1, Campos, Manor) feltételek nélkül elfogadta a módosításokat.
A 2010 rajtlista
Ferrari, McLaren-Mercedes, BMW-Sauber, Renault, Toyota, Toro Rosso, Red Bull, Williams-Toyota, Force India, Brawn, Campos-Cosworth, Manor-Cosworth, Team US F1-Cosworth
—-A szabálymódosítási vita kronológiája—-
Március 17.: A FIA lezárta a 2010-es világbajnoki sorozatra vonatkozó új szabályokat, amelyekben szerepelt a költségvetési határ bevezetése, és az, hogy nem az összpontszám, hanem a futamgyőzelmek száma határoz a vb-győztes kilétéről.
Március 19.: Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke a csapat hivatalos internetes oldalán megjelent nyilatkozatában fejtette ki véleményét a tervezett szabálymódosításokkal kapcsolatban, melyekről úgy vélekedett: rontják a Forma-1 hitelességét.
Március 20.: Az istállók és a versenyzők ellenállásának engedve a FIA bejelentette, hogy a győzelmi szabály csak 2011-ben kerül bevezetésre, jövőre még a pontszám dönt a vb-címről.
Április 24.: Max Mosley azt kérte a költségcsökkentési intézkedések ellen tiltakozó csapatoktól, hogy tegyenek javaslatot az általuk elfogadható költségvetési szabályozásra.
Április 29.: A nemzetközi szövetség bejelentette, hogy a költségvetési határt 40 millió dollárban szabja meg, és azok az istállók, amelyek vállalják, hogy ennél nem költenek többet egy évben, nagyobb fejlesztési és technikai szabadságot kapnak 2010-ben. Luca di Montezemolo válaszul azzal fenyegetőzött, hogy a Ferrari meg fogja vétózni ezt a szabályt.
Május 12-13.: A Ferrari, a Red Bull, a Toro Rosso és a Renault kijelentették: ha a költségvetési határt jövőre bevezetik, ők nem kívánnak elindulni a 2010-es világbajnokságon.
Május 15.: Eredménytelenül zárult Mosley és a FOTA-tagok közötti londoni egyeztetés, a FIA-elnöke azonban arra kérte a csapatok képviselőit, hogy hét napon belül dolgozzák ki javaslataikat a szabálymódosításokkal kapcsolatban.
A Ferrari a találkozó után egy párizsi bírósághoz fordult a tervezett intézkedések miatt. Az olaszokat május 19-én hallgatták meg, 20-án azonban elutasították a beadványt.
Május 22.: A monte-carlói nagydíjon ismét tárgyalóasztalhoz ült a két szervezet, de megállapodás nem született.
Május 25.: A csapatok a módosítások későbbi bevezetését szorgalmazták, és kijelentették: amennyiben 2010-ben érvényben maradnak a jelenlegi szabályok, mindannyian hosszú távra elkötelezik magukat az F1 mellett, és feltétel nélkül beadják nevezéseiket a jövő évi szezonra. Egyéb esetben csak feltételekkel jelentkeznek a 2010-es idényre.
Május 25.: A Williams feltételek nélkül benevezett 2010-re, ezért a csapatokat tömörítő FOTA két nappal később ideiglenesen felfüggesztette a brit istálló tagságát.
Május 29.: A FOTA levelében két feltételt szabott meg: az istállók csak abban az esetben indulnának a jövő évben, ha a részvétel feltételeit szabályozó egyezményt (Concorde) június 12-ig aláírnák, illetve amennyiben a jelenlegi szabályok érvényben maradnának a következő szezonban is.
Június 3.: Mosley bejelentette: a FOTA követelései irreálisak.
Június 5.: A Force India is benevezett a következő szezonra, ezért a FOTA az indiai istálló tagságát is felfüggesztette.
Június 8.: Mosley azt tanácsolta az eddig csak feltételes jelentkezést benyújtó nyolc csapatnak, hogy haladéktalanul nevezzenek be a jövő évre, mert csak ebben az esetben lehet beleszólásuk a tervezett szabálymódosításokba.
Június 12.: Tizenhárom csapat – köztük a tíz jelenleg is versenyző – nevezett be a 2010-es szezonra. Öt istálló – a McLaren, a BMW, a Renault, a Toyota és a Brawn – csak feltételes indulási jogot kapott, ezeket további egyeztetésre kérte a szervezet. Esetükben a FIA június 19-ére ígért végleges döntést. Az új gárdák: a Campos GP, a Manor és a US F1.
Június 13.: A Ferrari a lista kihirdetése után azonnal jelezte: bár rajtengedélyt kapott, ha az új szabályok érintetlenül maradnak, nem indul a jövő évi sorozatban. “Nem veszünk részt a következő világbajnokságon, ha a szabályok így maradnak, s nem veszik figyelembe a Ferrari érdekeit” – így Montezemolo.
Június 15.: A nemzetközi szövetség közleményében úgy fogalmazott, hogy a FOTA tagjai közül csak néhányan dolgoznak azon, hogy megakadályozzák a két szervezet közötti megállapodást, amely a sportág jövőjét hivatott megalapozni.
Június 16.: Ismét eredménytelenül zárultak a FIA és a FOTA közötti egyeztetések, ezért a szövetség bejelentette: nem változtatnak a jövő évre tervezett szabályokon.
Június 17.: A FOTA levelében azt javasolta a FIA-nak, hogy szülessen gyors és ésszerű megállapodás a jövő évi szabálymódosításokkal kapcsolatos vitában. A FOTA azt is kérte, hogy a további egyeztetések és a részvétel feltételeit rögzítő új egyezmény aláírása érdekében a nevezések elfogadásának határidejét hosszabbítsák meg, és ne június 19-én, hanem csak július 1-jén szülessen végleges döntés.
Június 19.: A FOTA június 18-án este Silverstone-ban bejelentette, hogy nem fogadja el a nemzetközi szövetség feltételeit a jövő évi szabálymódosításokkal kapcsolatban és párhuzamos bajnokság megszervezését tervezi.
A FIA közleményében úgy fogalmazott: nem enged a FOTA rivális sorozat létrehozásával kapcsolatos fenyegetésének és július 20-án nyilvánosságra hozza a módosított 2010-es rajtlistát, amit azonban később elhalasztott.
Június 23.: Mosley úgy nyilatkozott, hogy elindul a következő elnökválasztáson is, mert szeretné megfékezni azt a “lavinát”, amelyet a FOTA indított el a különválás ötletével.
Június 24.: A FIA motorsport világtanácsának szerdai ülésén a két szervezet megegyezett a költségek csökkentésében, majd Mosley, bejelentette, nem lesz két párhuzamos bajnokság. „Végre béke van” – mondta a 69 esztendős elnök.