Élet-Stílus

Új leosztás

Október óta csaknem felére esett az online álláshirdetések száma. A recesszióval szemben a weboldalak innovatív szolgáltatásokkal, akciókkal és szövetségesek, partnerek keresésével igyekeznek felvenni a küzdelmet.

Pár hónap leforgása alatt megfeleződött az online álláshirdetések kínálata a válság hatására 2009 első felében. Míg tavaly, az „utolsó békeévben” folyamatosan átlagban még mintegy 15 ezer állásra kerestek megfelelő jelöltet ily módon a cégek, addig a becslések szerint jelenleg mintegy 7–8 ezer álláshelyet hirdetnek ezen a piacon. Szigetvári József, a Figyelőt is kiadó Sanoma Budapest Zrt. érdekeltségi körébe tartozó Profession.hu portálért is felelős lapigazgató szerint válságban a piaci részesedés megtartása, illetve növelése lehet az elsődleges cél. Különösen az olyan meghatározó piaci szereplők, mint a Profession.hu számára, ahol jelenleg is a piacon lévő hirdetéseknek több mint a fele koncentrálódik.

A többi, később indult szereplő a fennmaradó részen osztozik. Egyebek közt a Workania.hu, a Jobline.hu és a Jobinfo.hu is érzékeli a piac szűkülését, és innovatív szolgáltatásokkal igyekszik minél több hirdetőt és álláskeresőt magához vonzani. Más portálok nagyobb partner segítségével próbálják átvészelni a nehéz időket. A hírek szerint a CVOnline.hu és az álláshirdetési piacon a Topjob.hu portállal jelen lévő, debreceni központú Inform Média-csoport közt szorosabbá válhat az együttműködés. Közben a Jobpilot.hu oldal az egyik legerősebb nemzetközi álláspiaci márka, a Monster bevezetésével erősít. A Jobpilot.hu oldalt megtartva Monster.hu néven elindították a világ legnagyobb állásportálja, a Monster.com (Monster Worldwide) magyar változatát, nemzetközi állásajánlatok széles skáláját (is) kínálva.
Új leosztás 1

TORTATAKTIKA
Szigetvári József állítása szerint a 40–50 százalékos piacszűkülés közepette a Profession.hu bevétele ennél lényegesen kisebb mértékben zsugorodott. Magyarán megvalósulni látszik egy fontos cél, a piaci részesedés növelése. Igaz persze, hogy mindez egy drasztikusan szűkülő környezetben zajlik le. Ágazati becslések szerint ugyanis a 2008-as, közel 3 milliárd forintos összbevételű szegmens 2009 egészében hozzávetőleg 2 milliárd forintosra megy vissza. Ráadásul – bár a recesszió enyhülésének egyre több jele van – várhatóan 2010-ben sem ismétlődhet meg a 2007–2008-as időszak boomja.

„Akciókat rendszeresen szervezünk, de mi nem megyünk bele az öldöklő árversenybe, inkább azt hangsúlyozzuk, hogy amit egy emberi erőforrásokért felelős vezető keres, azt nálunk sokkal célzottabban, pontosabban megtalálja, mint bárhol másutt” – szögezi le Szigetvári. A szakma egyöntetű véleménye szerint ugyanis a hr-vezető, illetve a hr-osztály nem 100–150 vagy még több jelentkezőt, illetve életrajzot akar minden új álláshely betöltése előtt alaposan „átnyálazni”. A hr általában egyetlen, de az adott pozícióra legmegfelelőbb embert szeretne találni, méghozzá viszonylag gyorsan és a lehető legkevesebb pepecseléssel.

A legnagyobb állásportálok így az értéknövelt szolgáltatások irányába nyitottak, emellett persze igyekeznek a nagy fejvadász cégekkel különleges, nemritkán kizárólagos hirdetési megállapodásokat kötni. A Profession.hu például bevezetett olyan hirdetési csomagot, amelyben az állást kínáló cégeknek 21 jelentkezőt garantál. Ennek alapját a folyamatosan frissített, aktualizált önéletrajzi adatbázis adja. „Akad olyan portál, amely közel félmillió életrajzzal büszkélkedik, de kíváncsi lennék, hogy ebből mennyien vannak, akik valóban állást is keresnek. Az álláskereső oldal üzemeltetése nem csak abból áll, hogy hirdetéseket és önéletrajzokat kell egy weblapra feltölteni” – ad hangot kételyeinek Szigetvári.

Egy asszisztensi munkahelyre most, válságos időkben bizonyosan százas nagyságrendű lesz a jelentkezők száma. Ám, ha mondjuk, a munkaadó egy ritka nyelvet beszélő titkárnőt keres, nincs szüksége arra, hogy minden lelkes, ám a kívánt nyelvet nem beszélő jelentkezőt állásinterjúra hívjon. Ebben segítenek a felárért megrendelhető különféle előszűrési szolgáltatások.

A legegyszerűbb a jelentkező e-mailben történő kikérdezése, ám lehetőség van telefonos előszűrésre is. Ebben az esetben nem csupán az elvárt képességekre kérdez rá az állásoldal telefonos ügyfélszolgálatosa, hanem egyúttal ellenőrzi a jelentkezési szándék komolyságát, realitását is. Ezzel pedig akár többheti felesleges munkától is megkíméli az állás meghirdetőjét, hiszen, mondjuk, egy-két tucatnyi, szimpatikus önéletrajz online kicsemegézésével még korántsem jutnak annyira biztos információhoz a felvételiztetők, mint amennyire közel jutnak a célhoz az előszűrési szolgáltatások megrendelése révén.

ÚJ SZELETEK
Persze a piac bővülésének további lehetősége is megvan. Már csak azért is, mert számtalan területen a mai napig alig alkalmazzák az online álláskeresési lehetőségeket. A kormányzati kezdeményezésre létrejött Közigállás.hu oldalon például közel 2 ezer álláshelyet hirdetnek jelenleg, de a közszférában még igen szokatlan ez a modell. Más kérdés, hogy számos „innovatív” kis álláskínáló oldal megjelenteti saját szájtján a közigazgatási állásajánlatokat is, ezzel növelve sokezresre a listát. A kérdés csak az, hogy mit szól ehhez például az az iskolaigazgató, akinél egy tanári pályázatra lelkes laikusok is jelentkeznek majd…

Szigetvári József. „Nem megyünk bele az öldöklő árversenybe.”

Szigetvári József. „Nem megyünk bele az öldöklő árversenybe.”

A hasonló problémák elkerülése érdekében nagy szükség van a piaci szereplők szemléletének alakítására, az online hirdetési lehetőségek köztudatba ültetésére – véli a Profession.hu lapigazgatója. Éppen ezért szerveznek akciókat például az előszűrési szolgáltatás népszerűsítésére, illetve konferenciákon és egyéb marketingeszközökkel népszerűsítik magát a webes álláskeresési lehetőséget is. Meglepően sokan vannak ugyanis olyan cégek, illetve szektorok, ahol még nem tudatosult, hogy az internet mennyire döbbenetesen hatékony eszköz az álláskeresés során. A bármikor elérhető több tízezer önéletrajzot tartalmazó, részletesen is kereshető weboldalak ugyanis az állást keresők és az állást kínálók számára egyaránt messze többet nyújtanak, mint a papíralapú hirdetések vagy akár a szűk ismerősi körben folytatott keresések.

Az ismerősök ismerősei a megkérdezett online szakértő szerint csak első ránézésre tűnnek megbízhatóbbnak vagy éppen jobban számon kérhetőnek. Az emberek többsége már rég megtapasztalta ugyanis, hogy például egy lakásfelújítást nemritkán szebben és lelkiismeretesebben végez el egy ismeretlen, de jól átgondoltan kiválasztott brigád, mint az ismerősök ismerősei, akik néha a kelleténél „többet engednek meg maguknak”. (Networkingről szóló részletesebb cikkünket lásd a 46. oldalon)

Persze jó ellenpéldák is akadnak, így mégiscsak fontos újítás az iWiW-hez vagy a Facebookhoz hasonló kapcsolatépítő weboldalak kihasználása az álláskeresésben. Ismerősöket ugyanis a legtöbb ember nagyon szívesen ajánl állásra, különösen, ha a kiválasztott be is válik, illetve az ajánló még jutalékot is kap mindezért. Ezt a lehetőséget használja ki például a tavaly ősszel indult Premiumjobs.hu oldal, amelyet Rajczi Norbert alapított. A fiatal közgazdász, aki Győrben, multinacionális cégnél is dolgozott már kontrollerként, furcsállotta, hogy a fejvadász cégek nemritkán a jelölt egyéves bruttó bérének 25–30 százalékát is elkérhetik egy-egy ideális jelölt megtalálásáért. Egy kis, közepes cég azonban ennyi pénzt nem tud erre fordítani, ilyen esetben először sokszor maga a vezető vagy valamelyik középvezető próbál ideális jelöltet felhajtani. A Premiumjobs.hu által megvalósított új modellben viszont bárki lehet önjelölt fejvadász – mondja Rajczi Norbert. Ráadásul ez a modell sokkal több alkalmas jelöltet prezentál, mint a hagyományos állásportálok. Az alapító tapasztalatai szerint 10 ajánlott jelöltből 7–8 fő alkalmas is az adott állásra, hiszen az ismerősök jóval biztosabban ítélik meg egy-egy jelölt alkalmasságát, már csak azért is, mert anyagilag is érdekeltek a sikerben.

A modell lényege ugyanis, hogy a weboldal és az azon keresztül ismerőst ajánló regisztrált tag osztozik a jutalékon. Ez esetben persze eleve kisebb a teljes jutalék: az éves bruttó bér 4–5 százaléka. S a fejvadászokkal ellentétben itt utólag, sikerdíjas rendszerben kéri azt el a Premiumjobs.hu. Magyarán csak akkor jár a jutalék, ha a három hónapos próbaidő alatt be is válik az ajánlott pályázó. Mi több, garancia is van: ha a pályázó nem válik be, akkor a portál újra megjelenteti a hirdetést. Egy-egy e-mail cím ajánlásáért pedig akár 100–200 ezer forint is ütheti az „önkéntes közvetítők” markát. Rajczi Norbert elmondása szerint ugyanis a kapott jutalék kétharmadát kifizetik az ajánlónak. Ők csak katalizátorként, a közösségi felület szolgáltatójaként vesznek részt a történetben.

A portálon elsősorban az igazi hiányszakmákat kereső cégek hirdetnek, elsősorban olyanok, amelyeknek nem egy-két hét alatt kell ideális jelöltet találniuk – árulja el Rajczi Norbert. Ő egyébiránt egy hagyományos álláskereső oldalt is üzemeltet – a Jobpower.hu-t –, amely szintén a középcégeket célozza, hiszen a piacon „békeidőben” jellemző 20–50 ezer forintos havidíjnál jóval olcsóbb tarifával dolgoznak. Különösen, miután a hirdetések számának zsugorodását látva – számos konkurens mellett – ők is akciókat hirdettek. Persze a Premiumjobs.hu sincs már egyedül: a Nagy-Britanniában, Hollandiában és Németországban népszerű Zubka.com hasonló ajánlói rendszert működtet. A közelmúltban pedig, Zubka.hu néven, csendesen elindult a nemzetközi oldal magyar változata.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik