Élet-Stílus

Már a mozikban: A 23-as szám

Fokozatosan megbomlik a racionális kisember elméje, amikor egy titokzatos – és csúnya végű – könyv főhősében magára ismer. A fantázia és a valóság tragikusan összekeveredik, a „nagy titok” azonban hamar megsejthető.

Joel Schumacher rendező (és forgatókönyvíró) hullámzó teljesítményt nyújt. Eddigi pályáját jobb, olykor egészen zseniális filmek vonulata (Összeomlás, 8 milliméter, A fülke) és a vitatható középszerűség (Mindörökké Batman, Batman és Robin, Az operaház fantomja) egyaránt jellemzi. A komikusi szerepkörből olykor erősen kitörni vágyó Jim Carrey-vel készített filmje, A 23-as szám című thriller – pontosabban: az annak álcázott blődli – nem fogja izmosítani szakmai renoméját, de (vélhetően) a nézők sem fogják szeretni érte.


Már a mozikban: A 23-as szám 1



2007 amerikai, 98 perc

Eredeti cím: The Number 23 Rendező: Joel Schumacher Forgatókönyvíró: Fernley Phillips Operatőr: Matthew Libatique Zene: Harry Gregson-Williams Szereplők: Jim Carrey (Walter Sparrow), Virginia Madsen (Agatha Sparrow), Logan Lerman (Robin Sparrow), Danny Huston (Isaac French), Michelle Arthur (Sybil), Rhona Mitra (Laura Tollins), Mark Pellegrino (Kyle Finch), Ed Lauter (Sebastian atya), Troy Kotsur (Barnaby), Patricia Belcher (Dr. Alice Mortimer) Mozistart: május 17., Forgalmazó: InterCom Honlap

A fontoskodó „titokfilm” ugyanis sokáig nekikészül, hogy nagyot ugorjon, de aztán éppen csak toppant egyet. Szüntelen sugall, rébuszokban „sötétkedik”, a 23-as szám mindenhatóságára mutatva rá (a latin ábécé alapja 23 betű, az euklidészi geometria 23 alapszabályra épül, a 23 az első olyan prímszám, aminek mindkét jegye önmagában is az, 23 másodperc kell a vérnek, hogy bejárja a testet stb.)

Történik tehát, hogy egy tipikus amerikai polgár (Carrey), aki az észelvűség embere, belesodródik a pőre misztikumba (és mindenütt 23-at lát, az egymás mellett futó versenyzőkön is), miszerint létezik egy könyv, egy történet, aminek ő a főszereplője – és az ijesztő szerző ijesztő módon olyan, mint a klasszikus univerzális mesemondó, aki mindent tud a hőséről. Azt is, hogy sorsa egy gyilkosságban teljesedik ki. Vagy be. A derék ember tehát tiltakozik, és nyomozni kezd, de minden jel arra mutat, hogy a vég elkerülhetetlen, és jön. Jön a végső nagy csavar is, ami láttán a nézőnek erős kétsége támad, hogy kellett-e azt a sok pénzt (harmincmillió dollárt), erőt és időt beleölni ebbe a filmbe. Ha szereti a magyar filmklasszikusokat, esetleg eszébe ötölhet Bódy Gábor Nárcisz és Psychéje, amiben a csalódott leány így fakad ki az elmismásolt (rapid) aktus után: „nagy akarás, kis durranás”.

Mint mondtuk: Carrey erősen kitörni vágyik a maga választotta viccesember-figurából. Korábbi próbálkozásai (Truman Show, Ember a Holdon, Mi lenne, ha?, Egy makulátlan elme örök ragyogása) rendre sikerültek, ez egyszer nem. Belefér. Igaz ellenben, hogy a Shumacher-mozi elsősorban miatta nézhető, a film noir-szerű elemekkel operáló thrillerben a bomló agy (az őrület) rajta keresztül érint meg. Ez itt az érdekes. A titokra tudniillik nagyjából félidőben rájövünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik