Még mindig az alacsony internetelterjedtséggel és a hozzáértés hiányával magyarázható az online biztosítási szolgáltatás kihasználatlansága, s ennek megváltozásához nagyban hozzájárulhat az internetet használók új generációja. Az AEGON például évi 40-45 százalékos növekedést vár az interneten kötött szerződések számában.
A biztosító szerint azonban még nincs itt az ideje az online biztosítási információs szolgáltatások (például szerződés megtekintése) kialakításának, mivel megvalósításuk technikai költségei igen magasak, és az érdeklődés hiánya miatt a kiadások nem térülnének meg — nyilatkozta lapunknak Nagy Balázs, az AEGON Magyarország Általános Biztosító Rt. online igazgatója.
Online közösség
Az AEGON ehelyett inkább egy online közösséget teremtett azzal a céllal, hogy megalapozza a jövőbeni értékesítéseit. Tapasztalataik szerint ennek már most is van látható eredménye, az internetes hűségprogramnak már mintegy 42 ezer regisztrált tagja van.
A NET KLUB, amelynek tagjai AEGON szerződéssel rendelkező ügyfelek lehetnek, eredetileg egy pontgyűjtő programnak indult, de mivel az ügyfelek nagy része (elsősorban a csak lakásbiztosítással rendelkezők) nem tudott túl sok pontot gyűjteni, ezért az AEGON idén elkezdte átalakítani a programot. A biztosító olyan partnereket próbál maga köré gyűjteni, akik a klub tagjainak különféle kedvezményeket adnak; a Fókusz Online könyváruház és az eBOLT Műszaki Áruház internetes vásárlás esetén a 5 százalékos kedvezményt, a Bababirodalom és a Fotomax pedig 10 százalékos kedvezményt adnak a klub tagjainak. A biztosító a napokban a HáziPatikával is megállapodott 5 százalék kedvezményről. A klubtagok hamarosan az AEGON valamennyi interneten megkötött biztosításához 1 havi díjat kapnak ajándékba.
Jelenleg interneten a kötelező biztosítást, CASCO-t és lakásbiztosítást lehet megkötni, illetve az AEGON magánnyugdíjpénztárba lehet belépni. A szerződés megkötéséhez azonban minden esetben írásos nyilatkozat is kell. Nagy Balázs szerint ezt még jó sokáig nem tudja felváltani az elektronikus aláírás. Az AEGON a mobil ügyfélkiszolgálás területén a követő stratégiát választotta, mivel tapasztalataik szerint még alig van igény az ilyen jellegű szolgáltatásokra.
Valós idejű hozzáférés
A Generali-Providencia Biztosító Rt. honlapjának vezető szolgáltatása a „Szerződéseim” nevű online szerződéskezelő rendszer. A szolgáltatás segítségével a regisztrált ügyfelek bármikor megnézhetik biztosításaik főbb adatait (valós idejű hozzáférés) és kérhetik szerződéseik adatainak módosítását –mondta Simon Péter, a Generali online tartalomfejlesztője.
A honlap látogatói kiszámíthatják autójuk kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási és casco díját, valamint lakásbiztosításuk és balesetbiztosításuk díját is. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás és a balesetbiztosítás is megköthető a honlapon, a casco biztosításoknál pedig a díjszámítást követően tanácsadó kiküldését kérhetik az érdeklődők (a szerződés internetes megkötése az autó fényképezése és szemlézése miatt nem lehetséges).
A honlapon elintézhető a kárbejelentés, továbbá az ügyfél a biztosító partnerszervizeire és kárfelvételi helyeire is rákereshet.
A bizonylatkérés nevű szolgáltatáson a biztosító ügyfelei csekk, díjbekérő, kötvény, számla, zöldkártya, díjfizetési igazolás, bónuszigazolás, adóigazolás megküldését kérhetik. A kért bizonylatot a Generali azonnal kiállítja és postázza.
A befektetési információk nevű blokk azoknak ügyfeleknek szól, akik a befektetéshez kötött életbiztosítási termékcsalád valamelyik biztosítását megkötötték; itt havi gazdasági elemzéseket közöl a Generali. Emellett grafikon vagy táblázatos formában az egyes eszközalapok napi vételi árfolyamai is megtekinthetők.
PartnerPortál wapon is
A Generali honlapján háromféle hírlevelet rendelhetnek meg látogatók: A befektetési tanácsadó hírlevél havi elemzést tartalmaz a hazai és nemzetközi pénzpiac aktualitásairól. Az árfolyam hírlevélben a biztosító a befektetéshez kötött életbiztosítás eszközalapjainak aktuális vételi árfolyamát küldi meg napi vagy heti gyakorisággal. A Generali információs hírlevélből havonta értesülhetnek ügyfelei a biztosítóval kapcsolatos hírekről, termékeik aktualitásairól, akcióikról, eseményeikről.
A tanácsadói honlaprendszerben közel 600 tanácsadónak van saját maga által szerkesztett oldala, így az ügyfelek könnyen kiválaszthatják a nekik szimpatikus tanácsadót. A biztosító internetes honlapját a Carnation Tanácsadó Rt. fejleszti.
A Generali wapoldalán, a wap.generali.hu címen az egyes eszközalapok napi vételi árfolyamáról és a biztosító főbb internetes szolgáltatásairól tájékozódhatnak azok ügyfelek, akik befektetéshez kötött életbiztosítással rendelkeznek.
SMS alapú rendszert a biztosító ma csak belső kommunikációban alkalmaz — az ügyfeleknek szánt SMS alapú szolgáltatások kidolgozás alatt állnak.
A jövőben a Generali bővíteni fogja online szerződéskezelő rendszerét, s az ezzel kapcsolatos szolgáltatásainak körét: befektetéshez kötött életbiztosítással rendelkező ügyfeleik az év közepétől e rendszeren át kezelhetik befektetéseiket: az eszközalapok között átirányításokat és átvezetéseket kezdeményezhetnek.
„Idén szeretnénk üzleti partnereinknek wapon is elérhetővé tenni a Generali PartnerPortál valós idejű, online biztosítási szerződésmegtekintő rendszerét. Ezáltal értékesítési partnereink mobiltelefonjukon keresztül bárhol, bármikor hozzáférhetnek ügyfeleik biztosítási szerződéseire vonatkozó főbb adatokhoz, akár az ügyfélnél is lehetőség nyílik a szerződés aktuális díjrendezettségének megtekintésére” — tájékoztatott Kriston László, online szakértő.
Cél: 25 ezer felhasználó
Az online szerződéskezelő rendszer regisztrált felhasználóinak száma dinamikusan emelkedik. A biztosító célja, hogy a rendszer szolgáltatásainak folyamatos bővítésével, tanácsadók képzésével, online nyereményjátékokkal, klasszikus DM-kampányokkal és prospektusokkal, online hírlevelekkel és online kampányokkal 2005 végére regisztrált felhasználóinak száma elérje a 25 ezer főt.
Az online ügyfélszolgálaton belül szintén folyamatosan, dinamikusan nő az internetes vagyon és gépjármű kárbejelentések, online bizonylatkérések száma.
A biztosítási e-commerce rendszerek értékesítési száma egyelőre nem emelkedik, ezért a biztosító inkább az internetes ügyfélszolgálati rendszerek fejlesztésére és nem az értékesítésre helyezi a hangsúlyt.
E téren nemzetközi viszonylatban is nagy lemaradásban van a hazai piac; még az aktív online kommunikációt folytató intenetes alkuszoldalak üzemeltetői is csalódtak a tavalyi évben. Míg Nyugat-Európában már sok évvel ezelőtt sorra alakultak a direkt biztosítók, amelyek csak interneten és telefonon értékesítik termékeiket, addig Magyarországon egy ilyen cég életben maradására egyelőre nincs sok esély.
A Generali tapasztalatai szerint a nagyobb alkuszi oldalak 2 évvel ezelőtti elindulása a biztosító oldalairól is elcsábított potenciális szerződéskötő látogatókat. Az interneten keresztüli díjszámítóknak a jövőben is fontos szerepet tulajdonít a biztosító, de véleményük szerint ez esetben fontosabb a díjszámítások döntés-előkészítő funkciója, mint az, hogy az ügyfél közvetlen a weboldalon vagy hagyományos értékesítési csatornán köti-e meg szerződését.
Az ügyfél megbízásából
A biztosítási alkuszok tulajdonképpen független közvetítők, akik az ügyfél megbízásából szerzik be a biztosítást, ellentétben a biztosítók üzletkötőivel, akiket a biztosító azért fizet, hogy eladják termékeiket – mondta lapunknak Rácz István, a Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezető igazgatója. Az alkuszok piacismeretükre támaszkodva keresik meg a legideálisabb ajánlatokat, figyelembe véve a vevők igényeit, és — a fogyasztóvédelmi előírásoknak megfelelően — legalább 3-4 biztosító ajánlatát mutatják be ügyfeleiknek.
Az elmúlt évekig az alkuszok elsősorban vállalati, esetleg vállalkozói ügyfeleket szolgáltak ki, mivel a lakossági ügyfelek után kapott csekély jutalék túl kevés volt ahhoz, hogy megérje nekik az egyedi szerződések megkötése.
Változást az online alkuszok megjelenése hozott, akik a biztosítók lakossági termékeit is feldolgozták, mivel az ajánlatokat az internet segítségével alacsony költséggel tudják eljuttatni tetszőleges számú felhasználóhoz. Az így szerzett ügyfelek után ugyanúgy jár a jutalék az alkuszoknak, mint az üzletkötőknek, így ez a szolgáltatás is díjmentes az ügyfeleknek.
Az online alkuszoknál a biztosítók összegyűjtött ajánlatainak megtekintése és a legjobb kiválasztása, s a szerződés megkötése átlagosan mindössze 10-15 percet vesz igénybe.
Újranyomható kötvények
A Biztosítás.hu 2004 májusában egy internetes bankkártya-elfogadással kombinált utasbiztosítással lépett a piacra. Az ügyfél miután kiválasztotta a neki leginkább megfelelő biztosítást és fizetett, elektronikus formában azonnal megkapja a kötvényét, amelyet az internet segítségével a világ bármely pontjáról, bármikor elérhet — tehát például, ha egy utazás során ellopják a bőröndjét, amelyben a kötvények voltak, akkor ezeket újra kinyomtathatja.
A biztosítások kiválasztásakor az ügyfél megadhatja, hogy milyen fedezeteket, szolgáltatásokat tart fontosnak. Az alkusz ennek megfelelően állítja fel a sorrendet a biztosítók között — az ügyfél látja, hogy ár/érték szempontjából a különböző biztosítók mennyire fedik le az igényét.
A biztosítás.hu-n ma már átlagosan havi 400-500 utasbiztosítást kötnek az ügyfelek. A cég tájékoztatása szerint az ügyfeleknek a fele fizet bankkártyával, a többiek — akiknek esetleg nincs dombornyomású bankkártyája — háromféle fizetési mód közül választhatnak: fizethetnek hagyományosan, internetes banki átutalással vagy postai úton (csekkel) is. A bankkártyás fizetés biztonságára jellemző, hogy a fizetés nem az alkusz oldalán történik, hanem a bank oldalán, így az ügyfél kizárólag a banknak adja meg adatait. A sikeres átutalást a bank egy generált azonosítóval jelzi a Biztosítás.hu-nak. Ez a mai napig egyedülálló utasbiztosítás-kötési lehetőség igen népszerű. A társaság hamarosan országos futárszolgálattal is az ügyfelek rendelkezésére áll, így azok az ügyfelek is elérhetik a szolgáltatásokat, akiknek nincs bankkártyájuk. Ebben az esetben helyben, kézhezvételkor lehet fizetni.
Látványos növekedés
Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy cége 2001-től kínál online biztosítási alkusz szolgáltatásokat. A Netrisk online rendszerében úgynevezett lakossági tömegtermékeket kínál: kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB), cascót, lakás- és utasbiztosítást. A legnagyobb forgalmat a cég a KGFB értékesítésében érte el — ennél a terméknél látványos az értékesítés növekedése: 2001-ben, a KGFB átkötési időszakban (november) 350 darab szerződést kötött, 2002-ben 1800-at, 2003-ban 16 ezret, 2004-ben pedig ez a szám elérte 21 ezret.