Élet-Stílus

Gigareptérrel várja Peking az olimpiát

Nagyobb, mint a Pentagon, több mint 50 ezer munkás építette, és mintegy 10 falut kellett ledózerolni miatta. Peking új repülőtéri termináljáról szinte csak szuperlatívuszokban lehet beszélni.

Február végén adták át a pekingi repülőtér sárkány-formájú új terminálját, amely a világ legnagyobbja is. A 245 hektár alapterületű új repülőtér kétszer akkora, mint a Heathrow új ötös terminálja, viszont költsége feleannyi volt. Ráadásul mindössze négy év alatt épült fel, míg a londoni beruházást csaknem 20 év után adták át. Az új terminál alapterülete több mint kétszerese a korábbi két terminálénak, s méretében felülmúlja a Pentagont, ami eddig a világ legnagyobbja volt. A főépülete 3,5 km hosszú, alapterülete pedig 170 futtballpályányi.

Sztárépítész tervezte

A kínai főváros gigantikus repülőtere, amely közel 500 milliárd forintba került, a legdrágább olimpiai beruházás. A 3-as terminál (rövidítve: T3) évente 50 millió utas fogadására alkalmas. A a pekingi repülőtér így a két régebbi terminállal együtt 76 millió utast lesz képes kiszolgálni.

Kína alaposan felkészült a folyamatosan növekvő turistaáradatra: jelenleg évente közel 48 millióan érkeznek Pekingbe, ez a szám az 5 évvel ezelőtti kétszerese. Míg az idei olimpiára 64 millió utast, addig 2012-re mintegy 90 millió látogatót prognosztizálnak. Kína szerint 2020-ig további 97 repülőtérre lenne szüksége az országnak, így a számuk a 239-et is elérheti. Közülük 13– London-Gatwickhez hasonlóan – 30 milliós éves utasforgalom kezelésére képes.

Sárkány és feng-shui

A neves brit dizájner, Norman Foster (nevéhez olyan épületek fűződnek, mint a Wembley stadion, a berlini Reichstag újraépítése, a bilbaói metró, a New York-i Hearst-torony, a Barca új stadionjának és a szentpétervári Új Hollandia-szigetnek a terve) repüléri projektjei először a londoni Stanstednél, majd Hongkongban valósultak meg, jelenleg meg Pekingben. A belsőépítészeti elemekben a hagyományos kínai stílusjegyek és -elemek (mint például az a különleges réz, amelyet a Tíltott Városban is alkalmaztak) fedezhetők fel a modern acéllal és az üveggel keverve. Így fejezte ki Foster hódolatát Kína egyik építészeti csodája, a Tíltott Város iránt.

A T3 madártávlatból - KÉPGALÉRIA

A T3 madártávlatból – KÉPGALÉRIA

A tervező kulcsszerepet adott az olyan kínai elemeknek, mint a levegő, a fény és a növényzet, azaz a feng-shui alapelvei dominálnak a létesítményben. A terminál lejtős tetőrendszere egy kínai sárkányt mintáz, a háromszögű tetőablakokba a sárkány pikkelyeit gondolhatjuk bele, míg a belső tér színvilága sajátos jelentést hordoz a kínaiak számára. A 98 méternél is magasabb irányító torony teteje piros színű, amelyről a kínaiak azt tartják, hogy szerencsét hoz. A T3 várócsarnokában egy belső kertet is kialakítottak a Nyári Palota stílusában.

Csomagkiadás 4,5 perc alatt

Az új terminálon egy – 240 millió dolláros – hipermodern poggyásztovábbító rendszer is működik, amelyet több mint 200 kamera felügyel. A rendszer óránként 19 200 csomag továbbítására képes. A feladott poggyász másodpercenként 10 méterrel jut előbbre a szalagon, így az A és a B terminálok közötti távot 5 perc alatt teheti meg. A landolás után az érkezőknek pedig még 5 percet sem kell várniuk a csomagokra. A merénylők kiszűréséről robbanóanyag-detektoros poggyászátvizsgáló berendezések gondoskodnak.

A becsekkolásnál sem kell órákat várni a jövőben: a csomagot akár több órával vagy akár egy nappal korábban is feladhatja az utas. A repülőtéri poggyászrendszer pedig az indulásig tárolja, majd időben elhelyezi őket a megfelelő járaton.

Negyedóra alatt a belvárosban

Az átadás óta már 6 légitársaság (Sichuan, Shandong, Qatar, Qantas, British, El Al Israel) használja az új terminált, további 21 pedig március végéig költözik át a régebbi terminálokról. A repülőtér a szuperjumbó (Airbus A380-as repülőgépek) fogadására is alkalmas. A 3-as terminál A és B része közötti 2 km-es távolágot ingyenes minivonattal tehetjük meg.

A tetőablakok a sárkánypikkelyeket imitálják - KÉPGALÉRIA

A tetőablakok a sárkánypikkelyeket imitálják – KÉPGALÉRIA

Az új terminált a közlekedési forgalomba is alaposan bekapcsolták. A pekingi metró új, a repülőtérhez vezető szárnyvonalát is a 3-as terminál átadására készítették el, így a belvárostól a repülőtérre alig 15 perc alatt lehet eljutni. Három autópályát és 88 autóbuszból álló buszparkkal 6 új reptéri buszjáratot is kiépítettek. Ha pedig autóval mennénk ki a reptérre, kétszintes, 7 ezer férőhelyes parkoló áll rendelkezésre.

Város a városban

A T3 számokban:

20 millió köbméter beton
500 ezer tonna vas
3 millió négyzetméter kikövezett út
354 km csővezeték
2 880 km kábel
175 lépcső
173 lift
427 mozgólépcső

A 3. terminálon 64 – nyugati és kínai – étterem (sőt pékség, fagylaltozó is van), 90 kisebb üzlet működik. A változatos éttermi palettán egy muszlim vendéglő is helyet kapott, amely minden bizonnyal megkönnyíti a muszlim utazók repülőtéri étkezését. Mindezek mellett több mint 10 ezer négyzetméternyi „duty free”-részleg vár az utasokra. A magas áraktól azonban nem kell tartani, ugyanazt az árszínvonalat tartják, mint Peking belvárosa. Legalábbis ezt állítja a repülőtér vezetése. Ha pedig banki szolgáltatásokra vagy internethozzáférésre lenne szükségünk, a közel 7 ezer négyzetméteres üzleti negyed ezeket is biztosítja.

A T3 akadálymentesített, sőt a vakok a padlóba beépített követőrendszer segítségével tájékozódhatnak. A különböző felekezeteknek imahelyiséget, a kismamáknak számos pelenkázószobát, a „füstölőknek” 26 (légszűrőrendszerrel ellátott) dohányzó helyiséget biztosítanak.

Kína nem áll le

A világ leghosszabb tengeri hídja, a harmadik legmagasabb épülete, a legnagyobb metrórendszere és immár a legnagyobb repülőtere után Kína építészeti ambíció nem állnak le. Egy újabb gigarepülőtér megépítését tervezik Pekingben, amelynek a beruházása 2010-ben indulna és 2015-ben már átadnák.

Ha ilyen ütemben folytatja az ország légiforgalmi terjeszkedését, akkor az új terminál 2012-re a világ 5 legnagyobb forgalmú repülterei közé tartozhat a londoni Heathrow, az atlantai Hartsfield-Jackson, a chicagói O’Hare és a tokiói Haneda után.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik