Gaskó István, a Liga Szakszervezetek vezetője szerint holnap reggeltől totális káosz lesz a vasúti közlekedésben, ezért senkinek nem ajánlja a vonattal való közlekedést. A tárgyalások jelenlegi állása szerint ugyanis a szakszervezetek teljes leállást szeretnének, azonban azt nem lehet tudni, hogy vajon hányan sztrájkolnának valóban. Az érdekvédők legfeljebb abba egyeznének bele, ha reggel és este egy-egy vonatpár közlekedne minden vonalon.
Az érdekvédők ezúttal azt követelik, hogy a MÁV-Cargo privatizációjából származó 102,5 milliárd forint 15 százalékát a dolgozók között osszák szét. Ez a valóságban 2,5 havi átlagbért, vagyis körülbelül bruttó 700 ezer forintot jelentene minden vasúti dolgozónak – Gaskó számítása szerint.
A jelentős összeg ellenére a VDSZSZ-Szolidaritás szakszervezet felhíváshoz egyetlen vasúti érdekvédelmi szervezet sem csatlakozott. Így elképzelhető, hogy a valóságban a napi 4 vonatnál jóval több közlekedik majd. Ezzel kapcsolatban Gaskó István leszögezte: az esetleg közlekedő vonatok valószínűleg üresen fognak közlekedni, ez pedig tetemes veszteséget okoz a vasúttársaságnak. (A MÁV vezetése a sztrájk alatt a járatok felét, 1709 szerelvényt közlekedtetne.)
A szakszervezeti vezér szerint követelésük jogos. Állítása szerint még 2005-ben, az akkori közlekedési miniszterrel szóban abban állapodtak meg, hogy a MÁV részleges privatizációja során a dolgozók résztulajdont szerezhetnek. Gaskó szerint ezt a megállapodást a bíróság előtt nem tudnák bizonyítékokkal alátámasztani, mert „korrekt emberek között nem kell mindent leírni. A szakszervezetek és a minisztérium eddig minden megállapodását írásba foglalta.
A 700 ezer forintos egyszeri kifizetésen felül a MÁV-Start dolgozóinak még 2007. júliusig visszamenőleg 10 százalékos bérfejlesztést követelnek, „természetesen a 2008. évi bérfejlesztésen felül”.
Gaskó elmondása szerint a pluszjövedelemre azért is jogosultak, mert a privatizáció kétéves folyamata során „nem akadályozták az átalakításokat, és nem rontották a cég értékét sem”.
Megkérdeztük Gaskó Istvánt, hogy a vasutasok a MÁV veszteségében miért nem kívánnak osztozni a tulajdonossal. A szakszervezeti vezzető közölte: provokatív kérdésre nem válaszol.