Nem a szokásos kávészünet miatt ült ki a 25 éves Blerina Velikaj a Tirana központjában lévő Era étterem teraszára. Az elegáns olasz kosztümöt viselő fiatal hölgy inkább a sarkon lévő irodájában dolgozna – egy ENSZ-projekt albániai ügyvivője -, de áramszünet van, nem működnek a számítógépek. Ezen a héten nem először fordul ez elő: az albán gazdaság legnagyobb problémája az idén nyáron az áramszolgáltatás csődje. Pedig az albán áramipar akár pozitív példa is lehetne, az áramot 90 százalékban megújuló erőforrások adják. A gyors folyású hegyi folyók ideálisak vízi erőművek táplálására, és az Enver Hodzsa-féle, gazdasági önellátásra berendezkedő kommunista rezsim ki is használta ezt a lehetőséget. A rendszerváltás óta viszont szinte hozzá sem nyúltak az áramelosztó rendszerekhez; az öreg berendezések pedig szeszélyesen működnek.
AlbániaTerület: 28,75 ezer négyzetkilométer • Lakosság, 2001.: 3,51 millió fő • Egy főre jutó GDP vásárlóerő- paritáson, 2000.: 3 ezer dollár • A GDP ágazati megoszlása: mezőgazdaság 55 százalék, ipar 24 százalék, szolgáltatások 21 százalék • Foglalkoztatottak megoszlása: mezőgazdaság 50 százalék, ipar és szolgáltatások 50 százalék • Munkanélküliségi ráta, 2001.: 25 százalék körül • Várható élettartam: férfiaknál 69 év, nőknél 75 év, átlagosan 72 év • Etnikai összetétel: 95 százalék albán, 3 százalék görög,2 százalék egyéb • Vallási összetétel: 70 százalék muszlim, 20 százalék ortodox, 10 százalék római katolikus
Az idei nyáron azonban nem a technikai problémák okozzák a legnagyobb zavart. Egyszerűen nem esett elég csapadék, így a duzzasztó nélküli erőművek víz nélkül maradtak. “Vis major” – mondja erre Selami Dzsepa, az albán jegybank főközgazdásza, aki elismeri: súlyos károkat okozott az országnak az áram hiánya. Áll a termelés a réz- és krómérc-bányákban – Albánia a világ ötödik legnagyobb krómkitermelője -, szenved a lakosság. Az olasz és a görög kormány küldött ugyan “áramsegélyt”, de hosszú távon aligha lehet erre alapozni. “A megoldás az energiaforrások diverzifikálása lehet: két hőerőművet is építenénk, mindkettő kőolajjal működne, de kellene találnunk egy külföldi befektetőt, hogy koncesszióban megépítse az objektumokat”. Külföldi befektetőt pedig nem könnyű találni abban az országban, ahol a fizetési fegyelem még hagy némi kívánnivalót maga után. Dzsepa szerint a villanyszámlák 60 százaléka behajthatatlan; az adósok között nagyvállalatok, állami intézmények is találhatók.
AZ ÉREM KÉT OLDALA. Az albán gazdaságról Dzsepa kettős interpretációban adja elő véleményét. “Kezdjem a pozitívval?” – mosolyodik el. “A rendszerváltás óta folyamatosan nő a GDP. Kivételt csak az 1997-es év jelentett, amikor a hírhedt pilótajátékok összeomlását politikai káosz követte, de például az 1997 és 2000 közötti időszakban az éves átlagos növekedés 7,7 százalék volt. Az infláció 5 százalék alatti, a munkanélküliség kezelhető.”
A bökkenő persze az, hogy ezek a szép adatok csak a sajátságos albán kontextusban értelmezhetők. Dzsepa arra panaszkodik, hogy a statisztikák “tájékoztató jellegűek” és sok esetben becslésen alapulnak, vagy esetleg manipuláltak. “Vegyük az inflációt – mondja -, a fogyasztói kosár összetételét még 1992-ben határozták meg, de már akkor sem volt sok köze a valóságos fogyasztói igényekhez. Hiányoznak belőle a lakás, a közlekedés, a telekommunikáció tételei.” A munkanélküliségi ráta ugyancsak “trükkös”. A teljes falusi lakosságot egyéni mezőgazdasági termelőként kezeli, pedig a “gazdák” valóságos helyzete jobban emlékeztet a segélyeken élő munkanélküliekére.
A GDP-növekedés adata is félrevezető. “Először is – magyarázza a jegybanki szakember -, növekedés ide vagy oda, az albán GDP még így is nagyon alacsony, egy főre csupán 3 ezer dollár jut. Másodszor, a GDP-be beleveszik a feketegazdaságot is, ám annak teljesítményét csak becsülni lehet. Ezért aztán könnyű játszani a számokkal. Mindenesetre aligha túlzás kijelenteni, hogy az albán GDP 50 százalékát a feketegazdaság teszi ki.”
A kozmetikázott statisztikák elrejtik a valós gondokat. “A GDP felét a mezőgazdaság adja, ráadásul a dolgozók fele is a mezőgazdaságból él. Ilyen struktúrával az uniós csatlakozás közelébe kerülni csak álom maradhat” – vélekedik Dzsepa.
Mintha csak szavait cáfolnák, az étteremben korrekt számlát kapunk. Dzsepa elmosolyodik, és az utcán csatangoló gyerekek felé int. A két tíz év körüli srác hóna alatt egy-egy kartondoboz, bennük nyugati cigaretták, olcsón – a hangulatos éttermek teraszain ücsörgő vendégeknek kínálják a füstölnivalót. Mások kínai mobiltelefon-tartozékokat árulnak. Ez vélhetően mind csempészáru, “vám- és adómentes”.
Aleksander Mekszi, korábbi demokrata párti miniszterelnök egy másik problémára is felhívja a figyelmet. “A külföldi pénzek elmaradása egyre nagyobb gondot okoz. A nemzetközi szervezetek hivatalos támogatása is apadni látszik, hiszen a koszovói válság csendesülésével más válsággócok kerültek előtérbe” – fejtegeti. Az utóbbi időben a “nem hivatalos” külföldi tőke beáramlása is csökken; ilyen volt például a nyugaton dolgozó albánok által családjuknak hazautalt öszszeg.
KRITIKUS PÉNZMOSÁS. Zef Precsi, korábbi privatizációs miniszter, jelenleg a külföldi pénzen működő albán Gazdasági Kutatóintézet vezetője ehhez még hozzáteszi, hogy a nemzetközi szervezetek pénzmosás elleni harca is csapás az albán gazdaságra. “Be kell ismerni – mondja -, Albánia ideális terep volt az illegális bizniszhez, amit a kormányaink sem bántak, hiszen a gazdaságba csordogáló pénz jól jött az elméleti és a gyakorlati büdzsé közötti lyukak tömködéséhez. A nemzetközi szervezetek viszont újabban elvárják a pénzmosás elleni szigorú fellépést, ami meg is látszik az ország pénzügyi helyzetén.”
A társadalmat átszövő korrupció és a szervezett bűnözés nem csak itt érhető tetten. Tirana utcáin az a szóbeszéd járja, hogy egy korábbi miniszter egy nyugati államban az albán nép nevében meleg szavakkal köszönte meg az illető ország adományát, néhány ott már leselejtezett mozdonyt, ám hazatérve a masinákat mint saját tulajdonát adta el az állami vasúttársaságnak.
Precsi azonban szívesebben beszél szakterületéről, a privatizációról. “A kezdeti roppant egyszerű, egyenlőség-elvű kuponos privatizáció megbukott. Nem érkezett sem korszerű tudás, sem technológia a szerkezetváltáshoz, így a vállalkozások gyorsan csődbe jutottak” – sorolja az előzményeket. Igazi, szakmai szempontokat szem előtt tartó privatizációról csak 1994 után beszélhetünk. De akkor is voltak problémák: privatizációs törvény hiányában csak a kormány ad hoc döntései voltak irányadóak, ráadásul a magánosítási bizottságokban a titkosrendőrség is képviseltette magát, hiszen a pályázatokról nem ritkán politikai alapon döntöttek, titkosszolgálati eszközökkel vizsgálva a pályázók politikai kötődését. Az államkasszába befolyó pénzt pedig egyszerű bevételként kezelték és napi kiadásokra költötték, ha ugyan nem a saját és párttársaik zsebét tömték ki vele. Az akkori privatizációs ügyleteknek nagyon kevés hosszú távú pozitív hatása maradt. 1997 után már volt kitől tanulni, így albán szakértők Közép- és Kelet-Európában tanulmányozták a sikeres privatizációt. Ebben az időben Magyarországon is járt albán delegáció – Dzsepa és Precsi is látogatást tett az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-nél.
“A mai állapot szerint a GDP kétharmadát már a magánszféra állítja elő, bár a stratégiai iparágak privatizációja még mindig nem zajlott le teljesen” – állítja Precsi. Az ország két legnagyobb ipari vállalkozása viszont már koncesszióban működik. A francia Darfo a rézbányászatba, az amerikai Metal Research Group pedig a krómbányászatba szállt be, több tízmillió dollár értékű technológiával.
PRIVATIZÁCIÓS CSEMEGÉK. A privatizációs hullám most ér el néhány, a lakosság szempontjából fontos szolgáltatót. Az Albtelekom nevű távközlési vállalat, az ország legjelentősebb lakossági pénzintézete, a Takarékbank, továbbá a legnagyobb biztosítótársaság, az Insig privatizációja ígérkezik igazán érdekes ügyletnek. “Az Albtelekom nehéz ügy – véli Precsi -, hiszen a vállalat nincs túl rózsás helyzetben.” A távközlési ipar az egész világon problémákkal küzd, ilyen körülmények között nehéz lesz komoly szakmai befektetőt találni. Az Albtelekom technikai háttere elavult, a cég kevés fogyasztót ér el. A kiépítés feltételei a sok hegy és a hiányos infrastruktúra miatt kedvezőtlenek. Ráadásul már két – görög érdekeltségű – mobilszolgáltató is beszállt a piacra, eddig összesen 12 százalékos penetrációt érve el.
Három generációAlbert Rakipi politikai elemző, volt külügyminiszter-helyettes elmélete szerint három politikusgeneráció váltja egymást Albániában.
ÓSDI GONDOLKODÁSÚAK.
A rendszerváltást követően egy reménytelenül régi gondolkodású generáció ragadta magához a hatalmat, családi vagy klán-kapcsolataik helyettesítették az ideológiát, szakmailag gyakran felkészületlenek, politikailag pedig rutintalanok voltak. Parlamenten belül verekedések, azon kívül pedig véres leszámolások jellemezték ezt az időszakot.
ÁTMENETI GENERÁCIÓ. A jelenlegi átmeneti generációban már fel-feltűnnek a nyugati egyetemekről visszatérő, képzett, tehetséges fiatal albán szakemberek is, a politikai hatalommal való nyílt visszaélés pedig egyre kevésbé elfogadott. Ez már a pragmatikusabb, távolabbra tekintő változata az előző generációnak.
DEMOKRATIKUS VONAL. Az átmeneti generáció előbb-utóbb átadja helyét egy teljesen új, korszerűen gondolkodó politikusokból álló demokratikus generációnak.
Az albán Takarékbank viszont akár kapós is lehetne. Az országban ugyan 14 pénzintézet működik, többen közülük külföldi tulajdonrésszel, ám ezek a bankok csupán a vállalatok pénzügyeinek bonyolítására szakosodtak. Hogy a lakossági ügyfeleket elriasszák, az albán pénzzel, a lekkel nem is foglalkoznak, ennek átutalását néha csak 30 napos határidővel vállalják, hitelt felvenni pedig teljesen reménytelen. A lakosságot persze nem is feltétlenül kell a bankoktól elriasztani: Enver Hodzsa alatt nem igazán szoktak hozzá a pénzintézeti szolgáltatásokhoz. Jellemző módon az albán gazdaság ma is készpénz alapú, becslések szerint az ügyletek 40 százalékát készpénzben kötik.
EGY HITELES BANK. A kevés elfogadott lakossági bank egyike viszont éppen a Takarékbank. Precsi szerint mellette szól, hogy az emberek bizalma töretlen, hiszen szinte az egyetlen volt, amely az 1997-es pénzügyi összeomlás idején is végig megőrizte fizetőképességét. A bank másik pozitívuma, hogy nemcsak a nagyvárosokban (Tirana, Skodra, Vlora, Durres) találhatók fiókjai, hanem szerte az országban. Ráadásul az összes állami kifizetést, így a nyugdíjakat is ez a bank kezeli. A Bank Austria és két kisebb olasz pénzintézet érdeklődött a privatizációja iránt, igaz az osztrákok már vissza is léptek.
Albert Rakipi volt külügyminiszter-helyettes, jelenleg az albán Külpolitikai Intézet vezetője szerint a nyugatot is felelősség terheli a kelet-európai élmezőnytől elmaradó albániai fejlődésért. “Ahelyett, hogy magát a demokratikus intézményrendszert erősítették volna, inkább egy-egy számukra elfogadható politikus mellé álltak” – panaszolja.
“Mindemellett Albánia tíz éven belül normális európai ország lesz” – jelenti ki Mekszi, a volt kormányfő. Addigra lezárulhat a gazdasági átalakulás, az ország pedig aktív tagja lehet a regionális balkáni együttműködésnek, útban az Európai Unió felé.
A szobában hangos morajjal beinduló klímaberendezés jelzi, újra van áram…