Az Adam Opel vezetői büszkék a cég új moidelljének, a Zafirának a sikerére. A tavaly áprilisi piacra kerülés óta a General Motors német leányvállalata megközelítőleg 120 ezer darabot értékesített a tetszetős kivitelű típusból. A társaság ezzel biztos pozíciót szerzett a kompakt egyterűek gyorsan növekvő piacán. A jó eladási eredmény megalapozhatja az egyre szerényebb nyereséget produkáló vállalat felfutását.
A dolog felettébb furcsa. A 19 ezer dollárba kerülő Zafira ugyanis a Porschéval kötött együttműködési szerződés keretében született, amely cég főként a 120 ezer dolláros árfekvésű, csillogó turbó sportkocsik gyártójaként ismert. Bár a nagy autógyárak nem szeretnek erről beszélni, legtöbbjük igénybe vette a Porschétől bérelt mérnökök szakértelmét.
TEHETSÉGKÖZPONT. A német céget nem véletlenül tartják ideális “tehetségközpontnak”. A társaság a legmodernebb megoldásokat alkalmazó konstruktőrök élvonalába tartozik, nem jelent azonban konkurenciát a vezető autógyártóknak, mivel a nagyok által üresen hagyott kisebb részpiacokat célozza meg. Így nem kell attól tartani, hogy az együttműködés során üzleti titkokhoz jutnak hozzá. Ipari körökből származó információ szerint egyébként a Porsche szakemberei segítettek megoldani a DaimlerChryslernél az A-osztályú, kompakt kategóriájú típusoknál észlelt stabilitási gondokat. A német-amerikai vállalat által gyártott Smart kisautó kifejlesztésekor szintén kikérték a véleményüket. Mérnökei részt vettek egy Linde villás emelő és egy Airbus pilótafülke tervezésében, legutóbb pedig a Harley-Davidsonnal működtek együtt – így, ha figyelmesen fülelünk, az ismert motorhangot meghallva német akcentust fedezhetünk fel.
Az alkalmazottak bérbeadásával a Porsche eredetileg a tervezőit akarta munkával ellátni – azokban az időszakokban is, amikor a sportautók iránti kereslet visszaesik. Ez a foglalkoztatási mód aztán a vállalat üzleti tevékenységének egyik pillérévé vált, s ma már a növekedési stratégia kulcsfontosságú eleme. A mérnökkölcsönzés üzleti sikere megszilárdította Európa utolsó független autógyártójának helyzetét: a konstruktőr-bérbeadási üzletágat jól jövedelmező, pénzügyi fejőstehénné tették. A tavaly július 31-én véget ért pénzügyi évben a nem közvetlenül gyártási feladatokat ellátó részlegekből – ezen belül a zömében más cégek részére végzett külső kutatásból és fejlesztésből – származó bevétel majdnem 50 százalékkal megugrott, elérve a 462 millió dollárt. A vállalat 3,2 milliárd dolláros összes értékesítése és 193 milliós nyeresége egyaránt rekordnak számít.
A Porsche fejlesztési részlegének nyereségességi mutatói elérik vagy akár meg is haladják az autóeladási üzletág eredményeit. A 11,3 százalékos adózás előtti profitot felmutató cég teljesítménye elismerést érdemel. “Nem csinálnánk, ha nem érné meg” – hangsúlyozza Wendelin Wiedeking ügyvezető igazgató. A fejlesztésből származó profit hírére a kedvelt Porsche-részvények ára tavaly 30 százalékkal emelkedett, túllépve a 2600 dollárt.
TELJES DISZKRÉCIÓ. Szolgáltatásokat eladni sok előnnyel jár. A 2300 főt számláló Porsche-stáb hozzávetőleg egyharmada dolgozik rendszeresen a szerződéses ügyfelek számára. Ezek a szakemberek új ötletekkel térnek vissza az anyacéghez. Ráadásul az így szerzett bevételből a vállalat K+F központját is működtetni tudják. “Az a legjobb ebben, hogy így biztosítani lehet egy kisebb autógyártó megmaradását” – állapítja meg Christopher Will, a Lehman Brothers londoni elemzője. “Hatalmas, kitűnően képzett tervezői gárdája van a Porschénak, de a fizetésüket nem az anyacégnek kell állnia.” A német társaság a szerződéses munkákról vonakodik nyilatkozni. “Ez az üzleti tevékenységünknek az a része, amely teljes diszkréciót igényel” – szögezi le Wiedeking. Mégis, a Porsche jó hírneve önmagában elegendő ahhoz, hogy az olcsóbb kategóriájú autógyártók, mint az Opel, felfedje az együttműködést. A cég állítása szerint azért béreltek Porsche-alkalmazottakat a Zafira-projekthez, mert saját szakembereik túlterheltek voltak. “Nem volt elég mérnökünk” – jelentette ki Fromund Kloppe, az Opel műszaki tervezési részlegének vezetője. A felkérés idején az Opel európai piaci részesedése mégsem növekedett és a nyeresége is visszaesett, a formás új modellekkel előretörő Volkswagen miatt.
A Porsche-mérnökök természetesen legszívesebben a saját, az autózás szerelmesei által annyira kedvelt kecses sportkocsik gyártásában működnek közre. A legtöbb halandó azonban sohasem tud egy ilyen drága négykerekűt megvásárolni. De nekik sem kell csüggedniük; elképzelhető, hogy a Porsche keze nyoma az ő autójukon is rajta maradt.