*Nem auditált
Zalán Barnabás, a Rába Rt. 53 éves, szakközgazdász végzettségű vezérigazgatója úgy emlékszik vissza az első néhány napra, amikor 1991 októberében elfoglalta Horváth Ede korábbi székét, hogy nem érte meglepetés: a vállalat válságban volt. A cég az 1990-es 2,7 milliárd forintos veszteség után 1991-et is félmilliárdos ráfizetéssel zárta, s 9 milliárd forint volt a lejárt adóssága. A kezdet azért is nehéz volt, mert még a második-harmadik vezetői szinten is komoly hiányosságok mutatkoztak, amit egyébként azóta sem lehetett pótolni. “Tisztában voltam a Rába teljesítőképességével: az elavult konstrukciós palettával, az egyetlen típushoz kötődő napi 450-es őrült darabszámmal. A technikai háttér elavult, nagy része alkalmatlan volt a korszerű járműgyártáshoz szükséges pontosságra. Át kellett állítani a kötött formát rugalmas gyártásra.” 1993-tól folyamatosan lecserélték a termékeket. Villámgyors műszaki fejlesztésre volt szükség, és emiatt a fejlődés klasszikus útját le kellett rövidíteni. Ma már látszik, sikerült: a termékek jók, valamennyi megcélzott – 8 tonnánál nagyobb – haszonjárműhöz tud szállítani a Rába olyan saját konstrukciójú, minőségi futóművet, amely teljesíti a legigényesebb feltételeket, zajszinteket, teljes mértékben megfelelve az uniós normáknak is. S emellett ott a nagy büszkeség, a Rába buszcsalád.
1997.(milliárd forint) | 1998.* | ||
(milliárd forint) | (1997. = 100,0) | ||
Belföldi értékesítés nettó árbevétele | 22,52 | 23,89 | 106,1 |
Exportértékesítés nettó árbevétele | 26,88 | 30,62 | 113,9 |
Összes értékesítés nettó árbevétele | 49,40 | 54,51 | 110,4 |
Üzemi tevékenység eredménye | 2,57 | 2,99 | 116,2 |
Adózás előtti eredmény | 2,86 | 3,87 | 135,3 |
Adózott eredmény | 2,71 | 3,80 | 140,4 |
Mérleg szerinti eredmény | 2,54 | 3,75 | 147,5 |