Gazdaság

Globális remények

Nem elsősorban költségcsökkentésre, inkább új piacok megszerzésére használják a nagyvállalatok a globalizációt.

Kínában, Indiában, Brazíliában és Oroszországban kínálkoznak ma a legnagyobb piaci lehetőségek – mutatta ki a PricewaterhouseCoopers felmérése. A tanácsadó cég 1410 felső vezetőt kérdezett meg a globalizáció jelenlegi irányairól. A válaszadók szerint a terjeszkedés legújabb szakaszában a vállalatok egyre inkább az új fogyasztók felkutatására koncentrálnak a piaci terjeszkedés nyomán.

Korábban a brazil, az orosz, az indiai és a kínai gazdaság elsősorban az olcsó munkaerő miatt számított vonzónak, manapság viszont ezek az országok egyre inkább a kereslet várhatóan robbanásszerű megugrásával járó, elképesztő növekedési kilátásaik révén keltik fel az érdeklődést. A válaszadók 70 százaléka jelezte, hogy a következő három évben üzleti kapcsolatot szeretne létesíteni ezen országok valamelyikében. A vezetők szerint Kína rendelkezik a leginkább kecsegtető lehetőségekkel. A más piacokra leginkább veszélyes versenykilátásokkal rendelkező két ország Kína és India. Kína a költségcsökkentés és kapacitásbővítés, India a jól képzett munkaerő és az azzal párosuló alacsony munkaerő-költség, Brazília és Oroszország pedig a költségcsökkentés okán tűnik vonzónak.

A megkérdezett vezetők csaknem kétharmada számít arra, hogy a globalizáció kedvező hatással lesz társaságának gazdálkodására a következő három év során. A világméretű terjeszkedés legfőbb kerékkötői – hasonlóan más felmérések tapasztalataihoz – a bürokratikus szabályozás, a kereskedelmi korlátok, a politikai labilitás, a szociális problémák, valamint a terrorizmus fenyegetése.

A megkérdezettek 77 százaléka látja úgy, hogy az elmúlt három évben számottevően összetettebbé váltak saját vállalati folyamataik. A felmérésből az is kiderül, hogy a vezetők többsége nem készült fel az ilyen jellegű változások kezelésére, hiszen alig 17 százalékuk értékelte nagyon jónak a saját teljesítményét.

A vállalati folyamatokat leginkább a terjeszkedés, a fúziók és felvásárlások, valamint az új termékek, szolgáltatások bevezetése teszi bonyolultabbá. Ebből a szempontból a cégvezetők egyszerűbben kivitelezhető feladatként említik a kiszervezést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik