Még az Index.hu-nál kaptam azt a feladatot, hogy elemezzem az akkor még ismeretlenül csengő Google működését. Jó hosszú dokumentumot írtam róla, amelyet azzal a mondattal indítottam, hogy „a Google olyan jó kereső, hogy már-már tartalomszolgáltatás”. Azóta foglalkozom keresőmarketinggel is; e tevékenység talán túlontúl elítélő hangú definíciója (A nagy Google hadművelet – Figyelő, 2006/7. szám) késztetett hozzászólásra.
Azt írják: „…az agyafúrtabb ügyfelek kiszolgálására külön ťiparágŤ született: a keresőmotor-optimalizálás (search engine optimization – SEO). Ennek lényege annak kifundálása, miként lehet becsapni a Google (és mások) ingyenes keresőjét, hogy az adott cég vagy termék weboldala bizonyos kulcsszavak esetén a legelső nem fizetős találatok közt legyen.”
Engedjék meg, hogy a tevékenységre a SEO-val szemben a keresőmarketing (search engine marketing – SEM) kifejezést használjam, hogy a másfajta marketingtevékenységekkel kapcsolatos párhuzamot megtarthassam. Hiszem, hogy ez is egyfajta marketingtevékenység, azaz nem tekinthető inkább „becsapásnak”, mint egy jó óriásplakát, reklámspot, szlogen vagy leárazás. A keresőmarketing-szakember – miként a marketing bármely ágával foglalkozó társa – felelősséggel tartozik az általa épített brand online hasznosságáért, tisztességéért.
Mindazonáltal léteznek olyan weboldal-üzemeltetők, pontosabban GoogleGengszterek, akik a Google keresőszolgáltatásának minőségét rombolják, azaz félrevezető, illetve minőségét tekintve aggályos tartalmakat részesítenek olyasfajta nagyságrendű publicitásban, amelyet azok egyébként nem érdemelnének meg. Köszönhetően a Google kifinomult technológiájának, ezek száma egyre inkább visszaszorul. Egy-egy site-nak választania kell egy pontot a felhasználóbarátság-google-optimalizáltság tengelyen. A GoogleGengszterek ezt a pontot az optimalizáltság szélsősége felé tolják, hiszen nincsenek tudatában annak, hogy egy dolog a látogatót odatéríteni, s megint más „kielégíteni”, esetleg a keresést tranzakcióvá konvertálni. Ezért csak azt tekinthetjük keresőmarketing-szakembernek, aki a látogató-megtartás fortélyait is ismeri és szem előtt tartja.
A Google – egyéb szolgáltatásai ellenére – is „csak” kereső, bár a GoogleMap bevezetésétől várom annak a kapocsnak a megteremtését, amely az elvont (lokáció nélküli) internetet a köznapok használatára (valamely országban valamilyen nyelven valamilyen információ) fordítja le. Ha ma egy vállalkozás igazán kis költséggel a következő 3-5 év információs infrastruktúrájába bele óhajt kerülni, a GoogleMapet komolyan kell vennie. Minden ország gazdasági érdeke, hogy nemzetközi keresőkben (elsősorban Google) jól szerepeljenek vállalkozásai (lásd a Chirac-féle „EU-Google”-t). Éppen ezért hiba lenne rossz színben feltüntetni azokat, akik a világ új információs infrastruktúrájába való bekerüléshez értenek.
BÁNÓCZY ZOLTÁN,
ekommando.hu
• Hibaigazítás
Védelmet kérve című írásunkban (Figyelő, 2006/7. szám) a protekcionizmus és a szabadkereskedelem értékelését bemutató grafikon jelmagyarázatába értelemzavaró hiba csúszott. Az elírásért olvasóink és az érintettek elnézését kérjük, a helyes grafikont az alábbiakban közöljük.
A Szerk.