Gazdaság

Mellékvonalon

A mobilszolgáltatók után a kábelcégek is egyre több előfizetőt csábítanak el a hagyományos telefontársaságoktól; a szegmensben idén nagy ugrás várható.












Mellékvonalon 1


Mellékvonalon 2

Mellékvonalon 3
Mellékvonalon 4

Országszerte több mint 15 ezren várnak arra, hogy az új vonalra vagy a régi áthelyezésére leadott megrendelésüket a telefoncégek teljesítsék. Arányuk ezer „élő” fővonalra vetítve elenyésző, tavaly 0,25 és 0,45 között mozgott ez a mutató. Tíz év alatt tehát megfordult a távközlési piaci trend, ma már nem a várakozók, hanem a vonalat lemondók számán követhetők a változások – ők jóval többen vannak. Az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is jelentős mértékben, 208 ezerrel csökkent a bekapcsolt telefonvonalak száma. A piacot monitorozó Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) várhatóan lapunk megjelenésével egy időben hozza nyilvánosságra az idei januári számokat, amelyek decemberhez képest látszólag fordulatot jeleznek: mintha a vonalszám egy hónap alatt közel 90 ezerrel emelkedett volna. Szó sincs arról, hogy hirtelen tízezrek döbbentek volna rá, mégis kell nekik a vezetékes telefon. A növekedésnek technikai oka van, az NHH 2006-tól az összesített adatokba már beleszámolja az alternatív telefoncégek, illetve a kábelesek telefonos előfizetőit is. Sajnos az adatokat önkéntesen kiadó társaságok nem járultak hozzá, hogy az NHH céges bontásban is közzétehesse a számaikat, így továbbra is csak az összesített „végeredmény” publikus. A piaci folyamatok alapján ez a szám a következő hónapokban tehát várhatóan úgy alakul ki, hogy a korábbi koncessziós telefoncégek vonalszámának csökkenését az alternatívok, illetve a kábelesek ellensúlyozzák, a pontos, társaságokra vonatkozó értékek viszont homályban maradnak.









Mellékvonalon 5


Menedzselt internettelefon


Internetes technológiára alapozva nyújtják a kábeles társaságok a telefonszolgáltatást, hasonlóan a világhálón elérhető Skype-féle ingyenes programokhoz. Alapvető különbség azonban, hogy a kábelesek úgynevezett menedzselt internettelefont kínálnak, vagyis a hang átvitelének gördülékenységét mindig biztosítják. A szolgáltatás színvonala így gyakorlatilag a hagyományos telefonnal egyenértékű, míg az ingyenes programoknál a minőséget a világhálós kapcsolat adott pillanatban meglévő leterheltsége befolyásolja. Az NHH természetesen csak a menedzselt kábeles telefonszolgáltatások adatait tartja számon.

Mellékvonalon 5
Mellékvonalon 4

VÁNDORLÁS. Mindenesetre jól látszik, hogy a kábeltelefonos ügyfelek száma dinamikusan emelkedik. Eddig elsősorban az ügyfelek azért mondták le a hagyományos telefonjaikat, mert elegendőnek tartották pusztán a mobilokat használni, újabban viszont egyre többen vándorolnak el a kábeles cégek csábításának következtében is. A Figyelő úgy tudja, hogy az NHH által közölt, január végére vonatkozó 3 millió 445 ezer vonalból mintegy 150 ezer már nem hagyományos telefont takar, mivel az alternatívok körülbelül 80-90 ezres, a kábelesek pedig több mint 60 ezres táborral rendelkeznek. Utóbbi technológia használóinak elsöprő többségét ma még csak két cég, a UPC Magyarország és a T-Kábel tudhatja magáénak. A UPC április végén már a 60 ezres számhoz közelít, a T-Kábel pedig lapunk érdeklődésére 19 ezres ügyfélkörről számolt be. Ezek alapján a szegmens három hónap alatt körülbelül 30 százalékkal bővült. Igaz, a növekedési mutató bázisa a hagyományos telefonok tömegéhez képest alacsony, ám a potenciális előfizetői kör már ma is meglehetősen széles. A UPC lefektetett kábeleihez jelenleg 900 ezer háztartás férhet hozzá, azaz akár ennyien is igényelhetnek a tévé mellé internetet és telefont. „A T-Kábelnek összesen 300 ezer ügyfele van, közülük már most is 130 ezren rendelhetnének telefonszolgáltatást is, s e szám a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően emelkedik” – tudtuk meg Frei Andrea marketingvezetőtől. A két társaság mellett nemrég jelent meg a telefonos szegmensben a 200 ezer háztartásban jelen lévő Fibernet, de a cég csak néhány hónap múlva áll elő a pontosabb telefonos adataival. Jó üzletet lát a kábeles telefonban a PanTel is, amely kisebb társaságoknak szolgáltatásként kínálja a saját háttérmegoldását. Ezek a cégek a nélkül vehetik be portfóliójukba a telefonálást, hogy a szükséges egyszeri vaskos beruházást finanszírozniuk kellene. A számos vidéki településen szolgáltató, miskolci központú PR Telecom például hamarosan 130 ezer háztartást szeretne elérni ily módon.

KONKURENCIA. Ha a kis kábeles cégek többsége fel tud zárkózni a nagyokhoz, és a tévé mellé internetet, illetve telefont is tud majd kínálni, a telefontársaságoknak összességében komoly versenyt támaszthatnak. A Szonda Ipsos és az NHH közös felmérése alapján jelenleg 2,55 millió háztartásban van telefonvonal, és 2,16 millióban kábeltévé. Ma még viszonylag sokan fizetnek elő mindkét technológiára, de a kábeles telefon, illetve a telefonvonalon keresztül nyújtott internetes tévé terjedésével elég lehet csak az egyiket választani. „A UPC-nél kifejezetten a hármas szolgáltatás egy csomagba gyúrása hozta meg a kedvet a telefonos áttérésre, a telefonos ügyfeleink kétharmada a tévére és az internetre is előfizet, és csupán 2 százalék azoknak az aránya, akik a telefonon kívül más szolgáltatást nem kérnek” – mondja Szűcs László szóvivő. A T-Kábelnél ugyanakkor a telefonálóknak csupán 26 százaléka fizetett elő mindhárom szolgáltatásra. E társaság egyébként eddig nem vette ki a részét a T-Com ügyfeleinek telefonos elcsábításában, a Magyar Telekom-csoport mindkét cége által lefedett háztartásokban egyelőre nem kínál hangátvitelt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik