Már régen nem a meredek garázsfelhajtón havas hajnalokon abszolvált lidérces kitolatás megkönnyítése a cél, hanem a biztonság – négy évszakon át.
A Mercedes vadonatúj „E” osztályú limuzinjaiba is rendelhető a 4Matic-nak nevezett összkerék-meghajtás, amire az AMG-sportcsomaggal gazdagított 3,5, 5 sőt 6,3 literes motorral erősített kocsiba kifejezetten érdemes lehet áldozni. A rendszer jótékonyan segít az – átlagautósnak elképzelhetetlen – 510 lóerős csúcsmodell teljesítményét „ellenőrzött” körülmények között az aszfaltra juttatni. A komoly innovációnak számító hétsebességes automata váltóval még a kisebb változatok is versenyautó szintűek: 6,8, illetve 5 másodperc alatt gyorsulnak 100 kilométer/órára. (És ha ez nem lenne elég, akkor még mindig ott van a még szédültebb dinamikát adó „sport” gomb.) A 6,3 literes verzió persze még ütősebb, ám a négy kerekét hajtó AMG Merci – amint azt sikerült kipróbálni az özönvízszerű bajor felhőszakadásban – valóban mágnesként tapad az úthoz.
Sport gomb az Audi vadonatúj A6 allroad quattrójában is van. A márka negyven éve kezdte finomítani a négykerék-meghajtást, amely az új modellnek is erőssége. Az alap A6 kombinál kicsit magasabb, ráadásul a légrugózással öt fokozatban állítható magasságú autó az aszfaltot elhagyva is helytáll. A titka az erő. A 255 lóerős V6-os, illetve a 350 lóerős V8-as benzinmotor mellett egy 180 és egy 333 lóerős dízellel is készülő autó hatfokozatú (kézi vagy automata) váltón keresztül hajtja mind a négy kereket. Hogy ne akadjon el, vagy ne csússzon meg egyik sem, arról a menetstabilizáló gondoskodik.
A négykerék-hajtás extrém képviselője az új farmotoros Porsche 911 turbo, amely bizony hátulról hajtja még az első kerekeket is. A Porsche Traction Management (PTM) része egy elektromágnesesen vezérelt többtárcsás kuplung, amely az erőt mindig a megfelelő arányban osztja el az első és a hátsó tengelyek között. A félezer lóerőt közelítő teljesítményű modell 3,7 másodperc alatt éri el a százas tempót. Bár a számítógépes rendszer talán intelligensebb is, mint egyik-másik gátlástalan sofőr, azért a kanyarban szokni kellett a félelmetes 911 turbót.
![]()
![]()
![]()
![]()
Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI.
Kinek?Nem csak aszfalton járó, elhivatottan sportos családos tehetősöknek. Mennyiért? 14,8 millió forint. + Ötfokozatú magasságállítás. – Megterhelheti a családi kasszát.
![]()
![]()
Porsche 911 Turbo Coupe
Kinek? Szingli playboyoknak, jómódú megszállottaknak. Mennyiért? 40,7 millió forint. + Félelmetes gyorsulás. – Félelmetes ár.
![]()
![]()
Mercedes E 63 AMG
Kinek? Sportos, családos csúcsmenedzsereknek. Mennyiért? 26 millió forint. + Tapad az úthoz. – A célprémium javát elviheti.
![]()
Netszörf
Autózás: minden, ami autó, tesztek, tippek vélemények, árak. www.vezess.hu
Terep: azoknak, akik nem csak az úton szeretnek vezetni. www.4×4.hu
Apró: elektronikus piac azok számára, akik autót vagy alkatrészt nem a boltban akarnak vásárolni. www.tesz-vesz.hu
