Tizenegymillió eurós követeléssel perelik magyar részről a Hyundai Motor Corporationt. A magyar kézben lévő Hyundai Motor Hungarynek sok millió eurós kárt okozott a gyár, amikor váratlanul elvette tőle az importőri jogot. Csoda-e, ha a befektetési helyszín kiválasztási folyamatában a dél-koreaiak – ilyen, a szemükben nyilvánvalóan ellenséges gesztus ismeretében – nem minket részesítettek előnyben, hanem Csehországot? Hivatalosan ugyan a volt importőr és a koreai gyár elhúzódó jogvitájának nem volt hatása a Hyundai európai autógyára helyszínének kiválasztásában, de ez az apróság is nyomhatott a latban. Lapzártánk után végül a cseh kormánnyal írja alá a cég vezetése a szándéknyilatkozatot arról az egymilliárd eurós beruházásról, amelyért februárban még Magyarország is versenyben volt.
TÁVOLI HELYSZÍNEK. A Hyundai Motor Corporation a csoporthoz tartozó Kia márka számára a szlovákiai Zsolnán épülő gyártól legfeljebb 4 óra alatt elérhető távolságra akart helyet találni e másik üzemnek. „Ennek a feltételnek viszont a lehetséges magyar helyszínek nem feleltek meg” – így magyarázta Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője a koreai beruházók döntését. A kormányzat ugyanis a még szóba jöhető Tatabánya helyett inkább a keleti és déli régiókban ajánlott helyszínt. Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca helyettes államtitkára korábban azt mondta, a kormány nem kíván „bármi áron” beruházásokat idehozni, s az eredeti feltételekkel szerinte nem lett volna üzlet a Hyundai beruházását idecsábítani. A felkínált magyar támogatásokról azonban nem szól a fáma, mert a tárca csak a sikeres befektető-toborzókban vállaltakat hozza nyilvánosságra. Ilyen például a Hankook 500 millió eurós (mintegy 130 milliárd forintos) beruházása Dunaújvárosban (a beruházás elhúzódásáról lásd keretes írásunkat), amelyhez 15,5 milliárd forint támogatást, továbbá tíz éven át a társasági adó 80 százalékának elengedését és a szakképzési hozzájárulás megfelezésével mintegy 4,5-5,0 milliárd forint kedvezményt ad a kormány.
|
Késik a Hankook-beruházás
A Levegő Munkacso-port súlyosan környe-zetszennyezőnek tartja a tervezett dunaújvárosi Han-kook gumiabroncs-gyárat, ezért megtámadta annak környezetvédelmi engedélyét. A gyár olyan, esetenként rákkeltő és genetikai állományt károsító adalékokat is használna, amelyeket az EU 2010-től betilt. A bejelentés nyomán új eljárást indít a hatóság. Ha ismét kiadják az engedélyt, a Levegő Munka-csoport bírósághoz fordulhat. A Hankook Dunaújváros északi iparterületén, 56 hektáron 500 millió dolláros beruházás-sal, évi 10 millió gumiabroncsot előállító üzemet kíván építeni. A termelés 2007-ben indulna be, az első lépcsőben 1500 dolgozóval, később a létszám megdup-lázódna. |
|
|
|
|
Csehország kezdettől fogva helyzeti előnyben volt, mert a leendő zsolnai Kia-üzemtől alig 70 kilométerre fekszik a telephelyül felajánlott észak-morvaországi Nosovice. A prágai kormány ráadásul kötelezettséget is vállalt a Nosovicét Zsolnával összekötő négysávos autópálya megépítésének finanszírozására. Mindent megtettek, hogy megszerezzék az ország történelmének legnagyobb külföldi beruházását. Prága 4,3 milliárd cseh korona, azaz csaknem 150 millió euró közvetlen állami támogatást ad a Hyundainak, és 1,3 milliárd korona adókedvezményt is kilátásba helyezett. További adókedvezmény jár, ha a befektetés meghaladja az 1 milliárd eurót. Az évi 300 ezer autót gyártó telep 3 ezer új állást teremt, és további mintegy 10 ezer munkahely jön létre a beszállítóknál. Sokan azonban arra figyelmeztetnek, nem lesz elég munkás a környéken, nem kizárt, hogy lengyel és szlovák dolgozókat is alkalmazni kell majd.
A csehországi üzem lesz a dél-koreai márka első gyártótelepe az Európai Unióban. A prágai kormány azt várja, hogy 2009-től, a gyár teljes kapacitásának elérése után, a gazdasági növekedés üteme akár évi 2,5 százalékponttal magasabb értéket vehet föl. A végső szerződés aláírása május közepére várható – jól jön majd a júniusi parlamenti választások előtt a cseh szociáldemokrata koalíciónak…
MAGYAR BESZÁLLÍTÓK? Bár a nyírségi, bihari állástalanok helyzetén már nem segít, a magyar autóipari beszállítók elvileg még nyerhetnek a Csehországba került beruházáson. Azért elvileg, mert a Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban megtelepedett autógyárak nyomán az úgynevezett „első” vagy „udvari” beszállítók is helyi gyártó-bázisokat hoztak létre. A magyar kis- és középvállalatok legfeljebb a beszállítók beszállítójaként szerezhetnek pozíciót, a Hyundai csoporthoz tartozó Kia szlovák üzemének már megfelelt beszállítók helyzeti előnyben vannak. A szomszédos szlovák, illetve a lengyel és cseh versenytársak a szállítási távolság miatt is jobb ajánlatot tudtak tenni a magyaroknál. Az egyik Győr közeli autóipari beszállító szerint ráadásul olyan nagy a forint-euró árfolyam ingadozása, hogy a több évre szóló tendereken ajánlatot sem tudnak tenni.