Belföld

BuBi-pontok lepik el Budapestet

Ezer kerékpár 74 állomáson. Kiderült, hol lesznek biciklikölcsönzők a fővárosban. A lopás kizárt, a hosszabb élet garantált. 2013-ban startol az össznépi bringázás.

Mint arról korábban beszámoltunk, hamarosan Budapesten is megjelennek az európai nagyvárosokból ismert közbringák. 2013 közepétől bárki elvehet a belvárosi önkiszolgáló gyűjtőállomásokról egyet a városon belüli utazásokhoz, majd használat után bármelyik másik tárolóban leadhatja. A Budapest Bicikli, azaz a BuBi első ütemében 74 állomásról több mint 1000 kerékpárt kölcsönözhetünk majd. Budán 15, Pesten 58 és a Margitszigeten egy állomást telepít a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).


Fotó: AFP

A BuBi célja kettős: olyan közlekedők számára biztosítja a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, akik nem tudják valamilyen okból saját biciklijüket használni – például azért, mert vonattal járnak be Budapestre, hegyen laknak, a nap valamely szakában kénytelenek más közlekedési módot használni (tömegközlekedni vagy autózni), esetleg nincs még saját biciklijük. A BuBi hatása azonban áttételes is lesz a BKK reményei szerint: népszerűsíti majd a városi kerékpározást, ezzel növelve a környezetbarát közlekedést Budapesten.

Nonstop BuBi-pontok

A speciális alkatrészekből összeszerelt közbringát regisztrált és alkalmi BuBi használók a nap 24 órájában, a hét minden napján, egész évben igénybe vehetik. A cél az, hogy a kerékpárok csak az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen kerekezzenek ugyanazon a bringán egy nap. A kerékpárok használata az első 30 percben ingyenes lesz, ezt követően fokozatosan emelkedő díjszabással üzemelnek majd.

A BuBi állomásainak közzétett listáját a BKK a napokban véglegesítette. A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások, a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa a Dózsa György útnál, a Városliget vonalában lesz. Állomás kerül a többi között a Széna térre, a Nyugati és a Keleti pályaudvarhoz és a Batthyány térre.


bubi nagyobb térképen való megjelenítése

Lehetetlen ellopni őket

És értelmetlen is. Ugyanis speciális, egyedi – nem szabványalkatrészekből álló – kerékpárokat helyeznek majd forgalomba. Emellett GPS-szel szerelik fel őket, és kamerarendszert építenek ki, amellyel figyelik a gyűjtőpontokat.

A számos európai városban (Róma, Párizs, Barcelona) működő bérbicikli-rendszert a BKK az Európai Unió 900 millió forintos társfinanszírozásával valósítja meg, a projekt teljes beruházási költsége mintegy 1,1 milliárd forint.

Átalakul a Belváros

A BuBi közbringarendszer sikerének egyik alapvető feltétele, hogy a városban és környékén jobban és könnyebben lehessen tekerni. Kerékpársávok, kerékpáros nyomok, egyirányú utcák kétirányú kerékpáros közlekedéssel, csomópontok felülvizsgálata — csak néhány példa a BKK tervezett intézkedéseiből, amelyeknek jó része – előreláthatólag – a BuBi 2013-as üzembe helyezéséig megvalósul.

Túr, felfest, kiszélesít
• egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpárforgalom számára
• főutakon és hidakon a kerékpározás feltételeinek javítása
• buszsávok megnyitása a kerékpárosok számára
• kerékpársávok és kerékpáros nyomok létesítése
• újabb kerékpárparkolók kialakítása a saját kerékpárral közlekedők számára
• csomópontok forgalmi rendjének módosítása, előretolt kerékpáros felállóhelyek létesítése, jelzőlámpák és járműosztályozók módosítása
• forgalomcsillapítás
• akadályok felszámolása


A celebek is nyeregbe pattannak

Egy, a BKK kérésére, a budapestiek és az agglomerációban élők között végzett felmérés szerint az emberek 45 százaléka használná a BuBit. Nemcsak azért, mert a benzinárak újabb és újabb rekordot döntenek, hanem, mert a kerekezés gyors és egyszerű.

A hazai sztárok közül is egyre többen pattannak biciklire az autózás vagy a tömegközlekedés helyett. Till Attila, Vadon Jani, Fáy Miklós, Hajós András, Ónodi Eszter, Dombóvári Vanda és a tavaly bringanagykövetté választott Németh Lajos is, ha csak teheti, kétkerekűvel közlekedik.

„Lehet a városban kerékpározni, és egyszerűen jó érzés. Oda mész, ahova akarsz, nem kell semmilyen közlekedési eszközre várnod, és gyors, olcsó, élvezetes – sorolta a kerékpározás előnyeit Tilla, a TV2 műsorvezetője, aki már nagyobb gyermekeit is biciklizésre szoktatja.

Fáy Miklós, a Csillag születik tavalyi szériájának zsűritagja szerint, aki bringával jár, az sokkal sokszínűbbnek látja a világot, és nem mellesleg, a tekerés testmozgásnak sem utolsó. „A világ gazdagabb és nagyobb lesz. Annyi öröm van benne, egyszerűen nem is értem, miért nem biciklizik mindenki” – mondta a kritikus, annak ellenére, hogy eddig az összes kerékpárját ellopták.

Életet ment a közösségi bringa

Az már egyáltalán nem újdonság, hogy a közösségi kerékpározás hosszú távon jót tesz az egészségünknek, a fittségünknek, sőt: azzal, hogy igazi alternatívája az autónak, még a bolygó egészségének is. Egy – a British Medical Journalban – megjelent tanulmány szerint Barcelonában életeket ment az, hogy bevezették a közösségi biciklizést. A bringaprogram használói például kisebb eséllyel halnak meg közlekedési balesetben vagy a légszennyezés miatt, mint az autósok. Évente összesen 12 emberrel kevesebb hal majd meg, hála a közösségi kerékpároknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik