A művészeti könyvek ára már nem szürreális! – a Vince Kiadó ezzel a Salvador Dalí-kötethez kapcsolódó szlogennel tört be a hazai köztudatba. Méghozzá akkor, amikor 1992 karácsonya előtt Vince Gábor a kölni Taschen könyvkiadótól kölcsönkapott és berendezett kisbusszal járta az országot, hogy roadshow-ja során a 13 címből álló művészeti kismonográfia-sorozattal színesítse az ünnepi könyvkínálatot. Az akció felülmúlta a várakozásokat: a hiánypótló, egyenként 3 ezer példányban megjelentetett köteteket két hónap alatt sikerült eladni. E tény a közgazdász Vince Gábort nem lepte meg, hiszen jól ismerte a szakmát. Mindig könyves volt, szerkesztett a Kossuth Kiadónál, majd az Állami Könyvterjesztő Vállalat igazgatója lett. „A könyvkészítés minden fázisát ismerte, érezte a kiadás trendjeit, jó szeme volt ahhoz, mire vevő a közönség” – meséli néhány évvel ezelőtt elhunyt férjéről Gál Katalin, a Vince Kiadó ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi, a kilencvenes évek elején stagnált a hazai képzőművészeti könyvkiadás, létezett viszont egy erre fogékony olvasói réteg. Rájuk, illetve arra alapozva, hogy az igényes kiadványokat keresők száma nő, a házaspár 1991-ben megalapította a Vince Kiadót, amely ma már több mint félmilliárd forint értékben forgalmazza könyveit.
MÁRKA ÉPÜL. Árbevételük java a Taschen kiadványokból származik. Az, hogy ma a nívós művészeti albumaival világhírűvé vált kiadó könyveit forgalmazhatják, Vince Gábor érdeme, aki a könyvszakmában szerzett kapcsolati tőkéjét kamatoztatta ily módon. A lendületes, fiatal tulajdonosokból álló német kiadótól kezdetben mindent hitelbe kaptak: az együttnyomott könyveket, de még a fordítás díját is ők állták. Olyan cég számára, amely költséges albumok megjelentetésével próbálkozik egy kis ország könyvpiacán, az együttnyomásos technika a legüdvösebb megoldás. Lényege, hogy a különböző országok kiadói között megoszlanak a drága fejlesztési költségek, különösen az illusztrációk borsos közlési jogai. A könyveket együtt nyomják ki más-más nyelveken, a layout egységes marad, a több nyelv okán magasabb a példányszám, így csökkenhet az egy példányra jutó nyomdaköltség is.
Gál Katalin
■ Az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett, 1998-ig klinikai pszichológusként dolgozott.
■ Férjével, Vince Gáborral 1991-ben alapították a Vince Kiadót, amelynek 2001-ben, férje halála után, ő lett az ügyvezető igazgatója. A kiadó 23 főt alkalmaz, de holdudvarához mintegy 50 állandó külsős tag tartozik: fordítók, lektorok, szerkesztők, grafikai stúdiók munkatársai. Cégük öt budapesti és egy vidéki könyvesbolttal rendelkezik.
■ Két felnőtt gyermeke, és egy unokája van. A család mellett hobbija az állatok, és a Balaton-felvidéki házukban már életformává vált baráti találkozók.
CSALÁDBAN MARAD. Három évvel az alakulás után, 1994-től egyre több saját fejlesztésű albumot adtak ki, bővítve kínálatukat a társadalom- és természettudományi ismeretterjesztő művekkel, a magyar tudósokkal készített Tudomány-Egyetem, vagy a kiemelkedő külföldi tudósok műveit bemutató Világ-Egyetem sorozat köteteivel. Választékukat 1995-ben az ínyenceknek szánt szakácskönyvekkel szélesítették. Kicsi, de jelentős piac alakult ki az építészet és a design területe iránt érdeklődők táborával, ezért magyarra fordították az Ikon sorozat számos darabját, és a Taschentől kivált szakemberek által alapított Daab, Te Neues, Peppin és Parragon kiadók könyveit is kínálatukba vették. A következő évek egyenletes fejlődést hoztak, tavaly pedig az utánnyomásokkal együtt közel 60 címet jelentettek meg.
A sikerszériát a 2001-es év törte meg, amikor a Könemann kiadó több munkáját jelentős ráfordítással magyar kiadásra készítették elő, de a német partner tönkrement, és a könyvek nem jelenhettek meg. A veszteséget csak elcsúsztatott kiadással, másfél év elteltével heverték ki. Ez idő tájt következett be a legsúlyosabb veszteség is: elhunyt Vince Gábor. Ezt követően Gál Katalin, eredeti hivatását feladva, még ugyanabban az évben átvette a kiadó irányítását, s a csapathoz utóbb Eszter lánya is csatlakozott. Arra jutottak, érdemes bővíteni a tevékenységi kört. A Műcsarnokban megnyitott első művészeti könyvesboltjukkal el is indították a saját kiskereskedelmi forgalmazást. Az idén a debreceni Modem Galériában nyitott könyvesbolttal üzleteik száma 6-ra nőtt. A kiadó számára fontos a családias jelleg. Ez boltjaik hozzáértő, szívélyes légkörében, és a többségében régóta a kiadónál dolgozó munkatársak lojalitásában is megnyilvánul. Náluk a mai napig biztonságban érezheti magát a 70 éves alkalmazott éppúgy, mint egy kisgyermekes anyuka.
Gál Katalin tapasztalatai szerint egy kis kiadó mindig érzékenyen reagál a külvilágra, a piaci anomáliákra. Ezért az idei kiskereskedelmi krízisben óvatosabbak a példányszámokkal, és visszafogják a címek mennyiségét. „Ma már elkerülhetetlen a könyvek célzott marketingje, áldozni kell rá” – teszi hozzá.
Tavaly emellett egy másik felismerésre is jutottak: egyre komolyabb igény mutatkozik a drága, de nívós nagymonográfiák iránt. Ezt a különleges méretű, művészi kivitelű, Leonardo összes festményét és rajzát bemutató grandiózus mű bizonyította, amelynek bolti ára 35 ezer forint volt, és a karácsony előtti médiakampánnyal elfogyott belőle mind a 3 ezer darab. A Da Vinci-kódnak köszönhetően szélesebb réteg ismerte meg Leonardo nevét, ezért az idén piacra dobják az impozáns album kistestvérét is, olcsóbb kiadásban. Remélik, az eredmény itt sem marad el. Mivel tudják, a 2008-as esztendő Magyarországon a reneszánsz éve lesz, és üzletpolitikájukban sosem hagyják figyelmen kívül a nemzetközi művészeti eseményeket, illetve a hazai nagyszabású kiállításokat, az eseményre egy szép kiállítású Michelangelo-albumot ígérnek.
sarokpontok
■ Egy könyvnek nem csak szövegében, megjelenésében is igényesnek kell lennie
■ A kiskereskedelmi forgalmazást saját könyvesbolttal érdemes segíteni
■ A saját könyvek sikere érdekében érdemes figyelni a nemzetközi és hazai kulturális eseményeket is