Gazdaság

TÁVKÖZLÉS ÉS BANKOK – A jövő jegyesei

A távközlési vállalatok és a pénzintézetek összeolvadásával az online bankszolgáltatások lassan realitássá válnak.

Manapság semmi sem dobja meg jobban egy vállalat részvényeit, mint az, ha internetes stratégiát kezd el emlegetni. A legpatinásabb európai bankok közül több példa nagyon is igazolni látszik ezt a tételt. Miután a spanyol Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) február 11-én bejelentette, hogy az elektronikus kereskedelem területén szövetséget köt a nemzeti távközlési óriással, a Telefónicával, részvényei közel 10 százalékkal ugrottak feljebb. A német Commerzbank részvényei 4 százalékot emelkedtek azt követően, hogy nyilvánosságra hozta: a Deutsche Telekommal közös online pénzügyi szolgáltatásokat kíván nyújtani. A Deutsche Bank papírjait pedig 5 százalékkal tornászta feljebb az a bejelentés, hogy páneurópai elektronikus kereskedelmi bankot hoz létre, karöltve a Mannesmann-csoport mobiltelefon-szolgáltatójával.

Egy évvel ezelőtt még nem sok bank gondolta volna, hogy valaha is frigyre lép a távközlési cégekkel. A pénzügyiek úgy számoltak: saját vállalkozásaik révén törnek be a “kiberpiacra”. És magától értetődőnek gondolták, hogy – tekintettel a jelenlegi, az európai fizetési rendszerekben betöltött meghatározó szerepükre – az elektronikus kereskedelmi tranzakciók terén is ők maradnak a favoritok.

HŰTLEN FOGYASZTÓK. Tévedtek. A Prudential Assurance Egg vagy a Dublin first-e elnevezésű internetes vállalkozások korai sikerei hamar rádöbbentették a bankokat, hogy többé nem építhetnek a fogyasztói hűségre. Ma már áruházláncok, közmű vállalatok vagy akár autógyártó cégek is megjelenhetnek pénzügyi szolgáltatásokkal az interneten. És természetesen távközlési vállalatok is.

A szegény embert még az ág is húzza: az elektronikus kereskedelem fejlődési trendje aláássa a bankok kettős – pénzkibocsátó, illetve pénzforgalmat lebonyolító – szerepét. A távközlési társaságok ugyanis a második területen könnyen átvehetik a vezetést. Sok bank már arra is rájött: ha meg akarja tartani jelenlegi ügyfeleit, pláne, ha melléjük még újakat is szeretne, élnie kell az internet nyújtotta legfejlettebb, mobiltelefonos elérési csatornákkal. Ennek legkézenfekvőbb módja pedig az, ha távközlési cégekkel szövetkeznek. “Máskülönben a hagyományos pénzintézeteket komoly veszély fenyegeti” – vélekedik Robert Dedman, a winchesteri székhelyű brit tanácsadó cég, a Teleconsul Europe ügyvezető igazgatója.

A távközlési szövetségek hátterében azonban nem mindig az elővigyázatosság áll. Vannak olyan, ambiciózus bankok, melyek úgy vélik: nagyobb szelethez juthatnak az elektronikus kereskedelem piacának formálódó tortájából, ha a távközlési vállalatokkal együtt, nem pedig ellenük dolgoznak. “Az Új Gazdaság úttörői hatalmas haszonra tesznek majd szert, s nekünk eltökélt szándékunk, hogy köztük legyünk – mondja a BBVA társelnöke, Emilio Ybarra -, ezért állapodtunk meg a Telefónicával.”

Meglehet azonban, hogy az Ybarrához hasonló bankvezérek csalódni fognak. Senki sem tudja, vajon a fogyasztók valóban tömegesen térnek-e át bankügyeik mobiltelefonos intézésére – mivel az ilyen hívások még mindig többe kerülnek a vezetékeseknél. A vegyes vállalkozásoknál gyakran további nehézséget okoz az eltérő vállalati kultúrák ütközése. És ami még rosszabb: megeshet, hogy a távközlési szolgáltatók úgy döntenek, több pénzt kereshetnek, ha megszabadulnak a bankoktól, s egyedül viszik tovább a boltot. “A távközlési vállalatok kezében vannak az elektronikus portálok, a fogyasztók felé megjelenő felület, ezért – állítja Dedman – egy ilyen szövetség akár olyan is lehet, mint a trójai faló: így lopják ki a távközlési cégek a bankok kezéből az irányítást.”

A nagy bankokat azonban ez látszólag nem aggasztja. Azt elmúlt egy hónap során legalább öt hozott nyilvánosságra különböző együttműködési tervet (lásd a táblázatot). Sokan készülnek a nyomukba eredni – többek között a francia Banque Nationale de Paris (BNP) és az olasz UniCredito Italiano. Ezek, elemzők szerint, a France Télécommal, illetve a Telecom Italiával folytatnak tárgyalásokat.

“Szerte Európában terjed a felismerés, hogy azok a bankok és távközlési vállalatok fogják a legnagyobb hasznot húzni az elektronikus kereskedelemből, amelyek összeállnak; egy új, mindent elsöprő trend kezdeteit látjuk” – fogalmaz Robin Arnfield, a londoni Lafferty Group mobiltelefóniával foglalkozó szakértője.

MÁRKANÉV. A távközlési cégek számára ezek a szövetségek valószínűleg a legkönnyebb, de mindenképpen a leggyorsabb mód ahhoz, hogy betörjenek a pénzügyi szolgáltatások piacára – egymaguk csak nagy nehézségek árán tudnának online bankszolgáltatásokat kínálni. Nemcsak bonyolult törvényi előírásoknak kellene megfelelniük, de sem kellő banki tapasztalatuk, sem bevett márkanevük nincs ahhoz, hogy elhódítsák az ügyfeleket.

Nézzünk három, a közelmúltban létrehozott szövetséget. A Telefónica és a BBVA közösen épít majd ki online pénzügyi és fizetési rendszereket spanyol és latin-amerikai ügyfelek részére. Vállalatok közötti (business-to-business), illetve a vállalatokat és fogyasztóikat összekötő (business-to-consumer) szolgáltatásokat nyújtanak majd. Kapcsolatuk megszilárdításaként a telefonos cég 3 százalékos részesedést vásárol a BBVA-ban, míg a bank 8-ról 10 százalékra növeli súlyát a Telefónicában. Juan Villalonga, a Telefónica elnöke a bank alelnöki székébe kerül, a BBVA társelnöke, Francisco González pedig a távközlési cég alelnöke lesz. “A Telefónica-szövetséggel a BBVA egy csapásra az internetes banki szolgáltatások és az e-business élvonalába kerül” – állítja Inigo Lecubarri, a Salomon Smith Barney londoni irodájának szakértője.

A Comdirect, a Commerzbank online brókerszolgáltatásokat nyújtó leányvállalata abban bízik, hogy a Deutsche Telekom internetes vállalkozásával, a T-Online-nal kötött megállapodásnak köszönhetően a következő három hónapban 100 ezer új kliensre tesz szert, a harmadával növelve jelenlegi 305 ezres ügyfélállományát. A derekukat most beadók közül sokan Németországon kívüliek lehetnek, ezzel is támogatva a Comdirect páneurópai intézménnyé válását. Miután a T-Online februárban megvásárolta a Lagardere Groupe-tól a második legnagyobb francia internetszolgáltatót, a Club Internetet, már most is 320 ezer francia ügyféllel büszkélkedhet. “Ez a szövetség új piaci távlatokat nyit meg számunkra – hangsúlyozza Norbert Käsbeck, a Commerzbank igazgatótanácsának tagja -, fontos új értékesítési csatornához jutunk.”

A Deutsche Bank nemcsak a Mannesmann-csoporttal áll párban – az idén közel 1 milliárd dollárt tervez összedobni mintegy 200 további internetes kezdeményezésre. Ezek között szerepel az a megállapodás, amelyet a német üzleti szoftvergyártó csoporttal, az SAP-pal, az AOL Europe internetszolgáltatóval, valamint egy induló, szilícium-völgyi információs és pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó céggel, a ETime Capitallel kötöttek. “A digitális gazdaság alapvetően módosítja az erőviszonyokat: a fogyasztó kezébe adja a gyeplőt, s ezzel átalakítja a piaci jelenlétet – mondja Hermann-Josef Lamberti, a Deutsche Bank igazgatóságának tagja -, eddig soha nem tapasztalt gyorsasággal menetelünk, hogy e téren is vezető szerepet vívjunk ki a Deutsche Banknak.”

Az elektronikus kereskedelem szakértői szerint a távközlés és a bankvilág konvergenciája az internetes gazdaságban várható mélyreható változás hírnökének tekinthető. A most formálódó szövetségek különösen nagy lökést adhatnak a szárnyát bontogató európai elektronikus kereskedelmi piacnak. A technológiai és média vállalatokra szakosodott londoni Durlacher befektetési bank szerint Európában az internetes böngészésre alkalmas mobilkészülékek száma valamikor jövőre már meghaladja majd a hordozható számítógépekét.

VÁLÁSI ESÉLYEK. A új generációs telefonok – vagy ahogy Subhajit Gupta, a Standard & Poor londoni irodájának telekommunikációs elemzője fogalmaz: “lényegében antennával ellátott hitelkártyák” – egyben biztonságosabbak is. Mindezek ismeretében Európa mobiltelefonon zajló elektronikus kereskedelme hatalmas potenciállal rendelkezik. A Durlacher elemzői szerint a forgalom 2003 végére meghaladja majd a 23 milliárd dollárt. Az ebben részt vevő intézmények pedig igencsak jól járnak. Mindez felettébb logikusnak tűnik. A befektetőknek pedig nyilvánvalóan tetszik az ötlet. Ám a piacon megmaradni képes portálok által gerjesztett potenciális érdekellentétek magukban hordozzák jó néhány szövetség felbomlásának lehetőségét. A szakértők azonban valamiben egyetértenek: a most frigyre lépő bankok és telefontársaságok tudják, hogy az internetes gazdaságban az cselekszik bölcsen, aki az elején szerez piaci részesedést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik