Gazdaság

Makó és Jeruzsálem

Úgy tűnik, legalább olyan messze van Washington Budapesttől, mint a Magyar Nemzeti Bank monetáris politikájának érvényesítési stílusa az amerikai jegybank szerepét betöltő Fedétől. Ugyan nehéz a két intézmény között párhuzamot vonni, hiszen méreténél fogva a Fed sokkal jelentősebb szerepet tölt be, fő funkcióik azonban összehasonlíthatók – csakúgy, mint a módszereik.

A Fed példája nyomán megállapítható, hogy nem elég, ha a központi bank vezetője jól ért a makrogazdasághoz, és nem elég, ha jól tud kommunikálni! A siker elengedhetetlen feltététele, hogy karmesterként a pénzügyi-gazdasági élet korrekt, kiszámítható részévé váljon; egyeztessen rendszeresen a pénzügyminiszterrel (sőt talán még a gazdasági miniszterrel is), gyakran szólaljon meg, minden megszólalása tárgyszerű és iránymutató legyen.


Makó és Jeruzsálem 1

TURI FERENC partner, Capitol Consulting Group Stratégiai Tanácsadók

De nézzük csak, mit nem tesz Alan Greenspan? Nem vezet félre, nem jellemzik a 180 fokos fordulatok, nem emel kamatot, ha folyamatosan csökkentést kommunikált, s nem csökkent, amikor előtte emelésről beszélt! Greenspan a piaci várakozásokkal összhangban hozza meg döntéseit. Ezekről folyamatosan és előzetesen tájékoztatja a piacokat, és az évente kétszer benyújtott kongresszusi jelentésbe foglalt irányokat követi, miközben következetesen kommunikálja a szükséges változásokat.

MAGYAR MÓDI. Az MNB az elmúlt másfél év során számos alkalommal avatkozott be direkt módon a piaci folyamatokba. Többször változtatta a jegybanki alapkamatot, számos alkalommal kényszerült intervencióra a devizapiacokon, az inflációs célkitűzései kapcsán többször kommunikálta a módosított várakozásait. Felmerül a kérdés, hogy a váratlan lépések sorozatának teljes mértékben kiszámíthatatlannak is kell-e lennie? Alaptézis, hogy a piacok nem kedvelik a kiszámíthatatlanságot, ennek ellenére a magyar valuta kurzusa az euróval szemben igen volatilis volt az elmúlt másfél évben. Ez egyebek közt a tavaly januári spekulációs támadásoknak, a többszöri kamatvágásnak és -emelésnek, az inflációs célok éven belüli változásának, a forint sáveltolásának, a monetáris és fiskális politika diszharmóniájának, továbbá – nem utolsósorban – a kommunikációs hibáknak volt betudható. Az alapkamattal kapcsolatos lépések meglepték a piacokat, hiszen döntései előtt az MNB azt kommunikálta, hogy a kamat változatlan marad. Kérdés, hogy egy kis nyitott gazdaság esetén mi a fontosabb: a kiszámítható piac és gazdaságpolitika, vagy a hatásosnak ígérkező váratlan döntések, amelyek szélsőséges volatilitással járnak?

INFLÁCIÓS CÉLOK. Nem használt az intézmény tekintélyének és szavahihetőségének az sem, hogy 2003-as inflációs célkitűzését már az év januárjában feladta, és ezt tette a rákövetkező hónapban a 2004-essel is! Természetesen ebben közrejátszik a januári devizapiaci anomália és spekulációs támadás kapcsán végrehajtott többszöri beavatkozás, ezzel együtt megkérdőjelezhető az előzetes tervezés hitelessége. A jegybank tavaly és az idén számos alkalommal változtatta inflációs célkitűzéseit a 2005. évre vonatkozóan, ami szintén a hitelességet rombolja.

A jegybank 2003 során a sáveltolást követően is azt kommunikálta, hogy egy konkrét árfolyamot tart elfogadhatónak az inflációs célok megvalósítása érdekében. Ugyanakkor annak ellenére, hogy a sáveltolást megelőzően a pénzügyminiszter és a jegybankelnök többször is próbálta a piacot meggyőzni az összhangról, a sáveltolást követően más árfolyamcélokat követett az MNB, illetve a kormány, majd ez után adta fel árfolyamcéljait és -politikáját a központi bank. Ráadásul a kormánnyal közösen elismerte, hogy a sáveltolás hatásai a rossz kommunikációnak voltak tulajdoníthatók. Vélhetően e váratlan bakik következtében reagált a BUX és az euró árfolyama olyan hevesen ebben az időszakban.

Miért próbálkozik oly csökönyösen egy kis ország jegybankja sokszor a piaci várakozásoktól eltérő döntéseivel befolyásolni a piaci mechanizmusokat, ami az olykor téves kommunikációs stratégiája miatt még tovább fokozza a piaci bizonytalanságot? És persze a másik oldalon miért gondolja a mindenkori pénzügy-politikai irányítás, hogy a jegybank csupán a Pénzügyminisztérium kinyújtott karjaként funkcionál?

Míg a távolság az intézmények között pár utcasaroknyi, a kooperációban, úgy tűnik, fényévnyi…

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik