Gazdaság

Új csodafegyvere van a szlovák gazdaságnak

A példaértékűnek tekintett új szlovák adórendszernek nincs sok köze az ország gazdasági szárnyalásához. Az elképesztő, 14,3 százalékos növekedési adat leginkább három autógyárnak és az üzletek év végi dohányfelvásárlásának köszönhető. Szakértőnk szerint Szlovákia még sokáig profitálni fog autógyáraiból, ráadásul idén indul be igazán a tévégyártás.

Elképesztő európai rekordot állított be a szlovák gazdaság: az ország GDP-je a tavalyi utolsó negyedévben 14,3 százalékkal bővült éves összehasonlításban a statisztikai hivatal kedden közölt, végleges számai szerint. Így 2007-ben 10,4 százalékkal nőtt a szlovák gazdaság. Előzetesen a statisztikusok 14,1 százalékos negyedéves és 10,3 százalékos éves növekedési adatot közöltek.

Mindez azt is jelenti, hogy északi szomszédunk tavaly egy főre jutó GDP-ben lehagyta, az átlagfizetés vásárlóerejében vásárlóerő-paritáson mérve pedig beérte hazánkat.

A kiugró utolsó negyedéves növekedési adat leginkább egy adóváltozásnak köszönhető: a dohánytermékek jövedéki adójának januári emelése miatt az év végén az üzletek felvásárlásba kezdtek, és hatalmas készleteket halmoztak fel cigarettából. E nélkül a GDP 9,7 százalékkal nőtt volna 2007 utolsó negyedévében és 9,3 százalékkal az év egészében.

Az így is impozáns növekedés elsősorban az autóiparnak köszönhető: az ipari termelés ötödét és a kivitel negyedét a három szlovákiai autógyár adja.

Autógyártás kockázatok nélkül

Az országban működő három autógyár jóval a példaértékűként emlegetett 2004-es adóreform előtt döntött arról, hogy Szlovákiában épít üzemet – mondta lapunknak Túry Gábor, az akadémia Világgazdasági Kutatóintézetének Szlovákiával és Csehországgal foglalkozó munkatársa. A kutató szerint döntésüket a Dzurinda-kormány 1998-as hatalomra kerülése és várható reformjai motiválták.

Az akkor elindított beruházások még nem pörögnek kapacitásuk maximumán, pedig idén a Volkswagen szlovákiai gyárában 250 ezer Polo, Touareg, Audi Q7 és Porsche Cayenne készül, a PSA Peugeot Citroen nagyszombati üzemében 180 ezer Peugeot 207-est gyártanak, míg a Kia zsolnai gyárában 150 ezer Sportage és C’eed gördül le a futószalagról. A szlovák autóipari szövetség adatai szerint jövőre 700 ezer, 2009-ben pedig már több mint egymillió autót gyártanak majd; az autóiparban foglalkoztatottak száma – a beszállítóknál dolgozókkal együtt – a mostani mintegy 70 ezerről 100 ezerre nő.

Jó stratégiai döntés volt az autógyártók Szlovákiába csábítása, még esetleges továbbköltözésük sem rengetné meg a gazdaságot – értékelte a számokat a FigyelőNetnek Túry Gábor.
A Szlovákia-szakértő felhívta a figyelmünket, hogy az országban az olcsóbb kisautótól a luxusautóig mindenféle járművet gyártanak, így a piaci kereslet változásaira gyorsan képes reagálni az autóipar.

A szocialista gyökerű nehézipar és hadiipar átalakult, most az autógyártók beszállítójaként működik, ráadásul rendkívül erős és jól illeszkedik a Brnótól Bécsen és Pozsonyon át Zsolnáig terjedő közép-európai beszállítói klaszterbe – mondta a kutató.

Mindezekért a Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa arra számít, hogy középtávon, legalább 5 évig bizonyosan maradnak az autógyárak Szlovákiában, de ha majd esetleg még keletebbre költöznének, akkor is szükségük lesz jól beágyazott és bejáratott szlovák beszállítóik termékeire, esetleg a jól működő, versenyképes beszállítók könnyen találnak majd új autógyárakat.

Érzik is meg nem is a gazdagodást

A szlovák gazdaság mostani felfutását költségvetési konszolidáció, és a szegényebb rétegeket különösen sújtó államháztartási reform előzte meg.

A szegényeket megbüntették

A 20,5 százalékos munkanélküliségi ráta késztette 2003-ban adóreform meghirdetésére és a valódi magánosítás elindításra a Dzurinda-kormányt – írja tanulmányában Túry Gábor. A hatkulcsos adórendszer és a 21 féle adózási lehetőség helyett vezették be az egykulcsos adórendszert, 19 százalékos kulccsal. A változtatás a kiskeresetűeket rosszul érintette: megszűnt a 10 százalékos adókulcs, ráadásul a reform keretében a családok számára folyósított szociális segélyek összege kevesebb mint a felére csökkent. Ez ellen tiltakoztak 2005 februárjában a kelet-szlovákiai cigányok; éhséglázadásukat a hadsereg fojtotta el. Kérdésünkre Túry Gábor azt mondta: a mostani, példátlan növekedés sokkal inkább az autógyáraknak, mintsem az egyébként rendkívül hasznos adóreformnak köszönhető.

Tavaly 10 százalékkal nőttek a bérek 3 százaléknál alacsonyabb infláció mellett, így a gazdasági fellendülést a 2004-es megszorításokhoz képest érzi az átlagember is – mondta Túry Gábor.

A GfK kutatóintézet az Új Szó című lap által idézett felmérése szerint ennek ellenére a szlovák polgárok nem lehetnek elégedettek. Éves átlagbérük a 40 uniós ország között mindössze 27., a magyarok 600 euróval, a csehek pedig 800 euróval költhetnek többet egy évben, mint a Szlovákiában élők.
Tovább árnyalja a képet, hogy a fejlett ipar betelepülése csak Nyugat-Szlovákiára jellemző, keleten továbbra is óriási a munkanélküliség és nagy a szegénység.

Veszélyek alig vannak

A szlovák gazdasági növekedésre leginkább leselkedő veszély a túlzott bérkiáramlás, ami ronthatja az ország impozáns egyensúlyi mutatóit és érdemben növelheti az inflációt az euró 2009-es bevezetése előtt – vélte Túry Gábor. A kutató szerint az sem tesz feltétlenül jót a gazdaságnak, hogy a kormány „ül a babérokon”, vagyis nem folytatja a magánosítást és egyes társadalmi alrendszerek reformját. Túry a régió egyik kulcskérdésének tartja azt is, hogy miként biztosítható a szlovákiai ipari központok egyre növekvő energiakereslete.

Az OECD azt tanácsolja Szlovákiának, hogy a még mindig magas – januárban 10,4 százalékos – munkanélküliséget a fiatal nők és a középkorúak foglalkoztatását segítő programokkal mérsékeljék.
Ehhez képest gazdasági elemzők arra számítanak, hogy az autógyárak idén a második félévben már megtörő lendületét az LCD-tévék beinduló gyártása ellensúlyozhatja: a Samsung galántai gyára mellett Voderadyn is felfuttatja termelését, míg a Sony Nyitrán kezd tévégyártásba, a tervek szerint így idén 10 millió LCD-tévé készülhet az országban.

Az autógyártás lankadó lendülete és a tévégyártás beindulása együtt azt jelentheti, hogy az idei évet Szlovákia külkereskedelmi többlettel és 7,5-8 százalékos növekedéssel zárhatja.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik