Ezek a táblák nemcsak az utazási információkat, hanem az állomások és azok környékének térképét is tartalmazza, sőt még az átszállási lehetőségeket is feltünteti – mondta Balogh Zsolt, a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese a táblák átadásakor.
A jelenleg a BKV vezérigazgatói teendőivel is megbízott szakember elmondta: a cég kereste meg a Vakok és Gyengénlátók Országos Egyesületét, és közösen fejlesztették ki a táblát, melyet végül a GravoForm kft. készített el.
A táblák ára
A kettes metró valamennyi utasbejáratánál elhelyezett táblák összesen 41,8 millió forintba kerültek.
A vakok a karnyújtásnyira lévő dolgokat tudják érzékelni, ezért ők úgy tájékozódnak, hogy bejárják a területet, és memorizálják a valós méreteket – mondta Kroll Zsuzsa, az egyesület érdekvédelmi vezetője. Ezért sokszor nehéz megállapítaniuk, hogy egy aluljáróból kifelé menet melyik utcába jutnak. Ebben jelent nekik nagy segítséget a vakok számára is olvasható térkép.
A lapunk által megkérdezett látássérültek nagyon örültek a tábláknak, ugyanakkor szerették volna, ha a táblákat kicsit döntve helyezik el a metróállomások falain, mert kezük hamar elfárad a függőlegesen felrakott táblák olvasásakor. A BKV biztonsági szabályai azonban nem engedik meg, hogy bármi belógjon az utasforgalmi terekbe, ezért a táblák szélét külön le is kellett kerekíteni.
Vaszkó Márta, a táblagyártó cég ügyvezetője elmondta: a táblák gyártási technológiáját négy éven át tanulták és kísérletezték ki. A táblákon egyenként hatezer, 1,4 milliméter átmérőjű gömb van, ezek egyenként kézzel helyezik fel a táblára. Az ügyvezető igazgató hozzátette: a cég hetente egyszer saját költségén le is fogja takarítani a kettes metró állomásain kihelyezett táblákat.
Külföldi példák
Koppenhága metrójának területén felvonók, illetve az állomások burkolatán elhelyezett, adott mértékben annak síkja felé emelkedő, botvezető braille írásos tájékoztatók és sínek segítik a vakokat – tájékoztatta lapunkat a vakok egyesülete.
A francia főváros metróállomásain a peronok burkolatát figyelmeztető domború elemekkel (taktilis sávokkal) látták el. A metróvonalak közül mindössze egyen mondják be a megállók neveit.
Londonban az egyedül közlekedő vakok egészen a közelmúltig csak a metró személyzetének segítségében bízhattak. A lépcsők szegélyeit jelző taktilis sávok kiépítése is még csak jelenleg van folyamatban.
Sok berlini metróállomáson kiépítették a vakok tájékozódását segítő taktilis sávokat. Arról, hogy ezek egy adott metróvonal mely állomásain találhatók meg, a berlini közlekedési vállalat (BVG) honlapján lehet tájékozódni.
Az osztrák főváros metróállomásain szintén kiépítettek taktilis sávokat – a peronok szélét jelző sávokon kívül olyanokat is, melyek a vakok közlekedését az állomás többi részén (tipikusan a bejárat / kijárat és a peronok közötti szakaszon) is segítik.