Belföld

WebCity: A magyarországi települések internetes megjelenésének felmérése

A hazai települések közül mindössze 296 rendelkezik www.településnév.hu formátumú domain névvel, s csupán 221 készítette el saját honlapját.

Összefoglaló elemzés

1. Számadatok
A magyarországi települések alig 7 százaléka tette meg az első lépést az új gazdaságban, mindössze 221 település (6,99%) készítette el saját honlapját, alakította ki internetes arculatát. Önálló, www.településnév.hu formátumú domain névvel ugyan 296 hazai település (9,37%) rendelkezik, ezek közül azonban sokan csak tervezik az interneten való megjelenés kidolgozását, illetve létezik olyan település is aki saját domain névvel nem rendelkezik, hanem valamely szolgáltató ingyenesen használható szerverén helyezte el oldalait.
A legtöbb honlappal rendelkező település Pest (39) és Vas (39) megyében található, míg a sort Heves (4) és Szabolcs-Szatmár-Bereg (3) megye zárja.
Az egy honlapra jutó lakosság száma szerint legkedvezőbb a helyzet Vas (6872 fő) és Bács-Kiskun (29734 fő) megyében, legkedvezőtlenebb pedig Szabolcs-Szatmár-Bereg (190608 fő) és Hajdú-Bihar (90620) megyében.

2. Üzleti modell
Átgondolt internetes stratégiával, konkért üzleti modellel csak kevés magyarországi település rendelkezik. Az elképzelhető üzleti modellek között a turizmus orientált modell, a lakossági kommunikáció modellje, a helyi vállalkozó számára internetes felület bizotsításának modellje és az általános (horizontális) portál modell szerepelnek, az önkormányzatok többsége viszont csak az utikalauzok, prospektusok, statisztikai évkönyvek online változatának tekinti az internetet.

3. Tartalmi jellemzők
A 10 leggyakrabban használt funkció:

ˇ Köszöntő
ˇ Település, környék
ˇ Történelem
ˇ Kultúra
ˇ Gazdaság
ˇ Idegenforgalom
ˇ Önkormányzat, polgármesteri hivatal
ˇ Képek, képeslap
ˇ Sport, szabadidő, rendezvények
ˇ Térkép

4. Formai jellemzők
Az önkormányzati honlapok elkészítéséhez leggyakrabban felhasznált technikai eszközök, programnyelvek szegénysége, elavultsága, a hobbiszintű ismeretekre utaló grafikai megoldások, az internetes megjelenés átgondolt, alaposan megtervezett, esztétikus és felhasználóbarát kivitelezésének hiánya egyaránt azt jelzik, hogy a hazai önkormányzatok közül még csak néhányan értették meg az internetben rejlő kihívásokat és lehetőségeket. Az interaktivitás alacsony foka mellett a honlapok grafikai kivitelezésének színvonala az egyik legjelentősebb hibája a magyarországi települések honlapjainak.

5. Interaktivitás
A hazai honlapok legnagyobb hiányossága a interaktivitás területén fedezhető fel, az egyes települések közötti eltérések is itt a legélesebbek.
A leggyakrabban alkalmazott interaktív elem az e-mail, összesen 109 település honlapján jelöltek meg közvetlenül a polgármesteri hivatalban található elektronikus postaládát a szerkesztők.
További interaktivitást az oldalakon elhelyezett statisztikai számlálók, a látogatók véleményének kifejtésére szolgáló vendégkönyvek biztosítanak. Ez utóbbiak kiválóan alkalmasak a felhasználói igények összegyűjtésére, de a sokszor kritikus megjegyzések a látottak alapján nem késztették cselekvésre az önmagukkal legtöbb esetben megelégedett honlaptulajdonosokat és készítőket.
Technikailag bonyolultabb interaktív elemeket (pl. fórum, chat, webkamera) csak néhány település honlapján fedezhető fel, amelyek közül kevés a honlap szerkesztőjének saját alkotása, legtöbbször ingyenesen bérelhető free megoldásokról van szó.

6. Struktúra, navigáció
A honlapok strukturáltsága, a honlapon szereplő funkciók elrendezése gyakran teljesen ad hoc jellegű, ami jelentős mértékben megnehezíti a felhasználói navigációt. A felhasználó könnyen eltévedhet a legtöbb honlapon, amit csak fokoz az inkonzisztens betű és színhasználat.
A navigáció megkönnyítésére üzleti honlapokon gyakran alkalmazott, a honlap csontvázát bemutató, tartalomjegyzék (sitemap) csak néhány honlapon található.

7. Néhány tanács a magyarországi települések internetes arculatának javítására
A hazai települések internetes arculatának javítása az alábbi tényezők alapos átgondolásával valósítható meg:
ˇ Konkrét üzleti modell, internetes stratégia
ˇ Optimális tervezés-fejlesztés arány (kb. 50-50%)
ˇ Integrált megoldást (tervezés, tanácsadás, fejlesztés, hosting) nyújtó szolgáltató
ˇ Professzionális grafika
ˇ Költségvetés, erőforrások és eredmény közötti korreláció
ˇ Sitemap
ˇ Interaktivitás

Ajánlott videó

Olvasói sztorik