A kosárlabda-szurkolók legnagyobb örömére Michael Jordan a sereghajtó Washington Wizards színeiben 38 évesen harmadszorra is visszatért a profik közé. Óriási kihívás ez a hatszoros bajnok számára, hiszen mindenki azt várja tőle, hogy négy év kihagyás után ismét ő legyen a levegő királya. A legtöbb gazdasági szakértő úgy véli, hogy a kosaras sztár visszatérése nem hoz annyit a konyhára, mint azt elsőre gondolnánk.
Mindez talán furán hangzik, főként, ha figyelembe vesszük, hogy olyasvalakiről van szó, aki eddigi pályafutása alatt tisztán mintegy 500 millió dollárt kosarazott össze. Ebben a félmilliárdban persze minden benne van: fizetés, jegyeladások, reklámbevételek és az a hat bajnoki gyűrű is, amit a Chicago Bulls mezében gyűjtött be. A Jordan márkanév körül csoportosuló üzleti vállalkozások azonban korántsem számíthatnak óriási többletbevételre.
Jordan számára a visszatérés mindjárt azt jelenti, hogy a liga szabályainak értelmében el kellett adnia részesedését a Wizardsban. Az üzlet megítélése azonban nem egyszerű, mert a részleteket nem hozták nyilvánosságra.
Minimálbér
A sztár mindemellett, hogy csapatát pénzügyileg is segítse, beéri a liga minimális, 1 millió dolláros éves fizetésével. Ráadásul ezt az összeget már fel is ajánlotta a New York-i áldozatok hozzátartozóinak. Bob Williams, a Burns Sports & Celebrity elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy Jordan aligha fog 3 évnél többet maradni a pályán. Ez pedig tovább csökkenti visszatérésének üzleti értékét a szponzorok körében.
Jordan-termékekA szponzorok egyáltalán nem tartanak attól, hogy a márkáknak árthatna Jordan esetleg kevésbé fényesre sikeredett visszatérése. Miként Jordan visszavonulásának bejelentésekor sem tapasztalták a gyártók komolyabb változást az eladásokban. A Nike marketingigazgatója úgy véli, hogy még a meccsenként 12 pontos átlag sem rombolná le a márkanevet.
Teltház előtt?
Persze vannak a múlt keddi bejelentésnek pozitív gazdasági következményei is. A Wizards jegyeladásai máris megugrottak, és úgy tűnik, a csapat történetében először fordulhat elő az, hogy már a szezon elején kitehetik a táblát: minden jegy elkelt. Ebből a forrásból 8,2 millió dollár többletbevételre számíthat a liga. Igen a liga, és nem a Wizards, mert a nyolcvanas években kidolgozott üzleti modell lényege éppen az, hogy a bevételeket is megosztják a ligában szereplő 28 csapat között.
Harc a műsorba kerülésért
A tévés közvetítésekben rejlő lehetőségek szintén kedvezőek, de nagy pénzre csak akkor számíthat a csapat, ha a Wizards eljut a rájátszásig, igazi kasszasiker pedig csak a döntő lenne. Ez utóbbit viszont még maga Jordan sem gondolja reális célkitűzésnek.
A közvetítési jogokkal rendelkező NBC még nem állította össze a listát, hogy melyik meccsek legyenek műsoron. Egyelőre egy Wizards küzdelem sem szerepel a tervben. Persze ez még változhat. Ehhez azonban Jordan kiemelkedő teljesítménye kell.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy Jordan visszatérése nem gazdasági alapokon nyugszik. Az ő esetében már nem pénzről van szó.