Belföld

Nem akarnak háborúzni az alternatívok

A köznevelési törvény uniformizálása ellen tiltakozva kétnapos akcióval bizonyítják az alternatív pedagógiák, hogy van másik iskola.

A parlament előtt lévő köznevelési törvény valódi konfliktusokra ad nagyon rossz válaszokat – hangzott el a Van Másik Iskola! című rendezvényen, pénteken. A szervezők szerint a kormány azt akarja, hogy Magyarországon minden iskola egyforma legyen, pedig a legtöbb szülő, és pedagógus tudja, hogy ez képtelenség.

A szakmai napok megnyitóján Horn György a házigazda intézmény, az AKG vezetője azt emelte ki, hogy kétféleképp lehet küzdeni a rossz, egyenlősítő, az innovációt, gyerekközpontú szemléletet kiölő tervezet életbelépése ellen. Lehet hangosan, az utcán harcosan fellépni, kikiabálni a szakmai érveket, ahogy a Kossuth téren a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) képviselői teszik ezt minden nap, és lehet úgyis, hogy büszkén, mosolyogva bemutatjuk azt a sokszínű, eredményes munkát, amit az alternatív iskolák immár több mint 20 éve végeznek Magyarországon.

Horn, mint mondta, nem akar háborút, annak ellenére, hogy ma a kormány retorikájának a központjában csupa háborús kifejezés van. Az alternatív iskolák, mint ahogy a kétnapos rendezvényen teszik, egyszerűen bemutatják tapasztalataikat, eredményeiket, hogy ezzel bizonyítsák, nagy szükség van a „más iskolákra”, a sokszínűségre, a személy-központúságra, a differenciált és a kooperatív tanulásszervezésre. Ezek az óvodák és iskolák ragaszkodnak saját tanulóik igényei alapján kialakított módszereik, programjuk megtartásához.

E „mosolygós” demonstráció mellett bemutatkozott a HAT is, amelynek képviselői elmondták, hogyan alakult meg a szervezet a már másfél éve folyó kis netes gerillaharcok összefogásaként. Többen hangsúlyozták, hogy céljaikkal (amelyek között a köznevelési törvény visszavonása a legfőbb) rengeteg olyan pedagógus ért egyet, aki azonban félelemből nyilvánosan nem mer csatlakozni. A törvényt kirekesztőnek, szegregálónak, tanulói zsákutcák sokaságát teremtőnek tartják. Ráadásul nem lehet szakmai vitát folytatni annak támogatóival, ugyanis nincs, aki kiálljon nyilvánosan velük egy eszmecserére. A törvény a nemzeti középosztály kialakítását, megerősítését tűzi ki célul, de a gimnáziumi férőhelyek tervezett szűkítésével ezt nem fogja elérni, hiszen ezzel csak egy szűk elit kiváltságává teszik a minőségi tudáshoz való hozzáférést.

A megnyitó napon tartották a Klein Sándor által szerkesztett „A tanulás szabadsága Magyarországon” című kötet bemutatóját is, amely a hazai alternatív pedagógia átfogó bemutatását tűzte ki célul. A kötetről, s annak szerkesztőjéről, – aki többek között a Túri Rudi névadója is -, részletesen itt olvashat.

Közel 60 alternatív iskola mutatja be a két nap alatt az Alternatív Közgazdasági Gimnázium épületében, hogy miben más. Emellett szakemberek, szülők beszélgetéseken, fórumokon vehetnek részt, illetve kiállítások, művészeti csoportok előadásait nézhetik meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik