A profi kerékpár dopping szempontjából az egyik legérintettebb sport. A kérdés az persze, mit nevezünk doppingszernek? Az elfogadott tézis szerint, csak azt, ami a WADA, a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség doppinglistáján szerepel.
Ezért aztán a sportolók mögött álló, a teljesítményüket mindenféle módszerrel, eszközzel növelni szándékozó edzők, orvosok, laboratóriumok olyan anyagokat keresnek, amelyek még nincsenek fent e nevezett listán, ám növelik a teljesítményt.
A szénmonoxidot ezért számos profi kerékpárcsapat elkezdte az edzéseken alkalmazni, merthogy a gáz belélegzésével magaslati körülményeket lehetett szimulálni nem magaslati körülmények között, és a módszer segítette a bringások vérmutatóinak, különösen a hemoglobinszintjének mérését.
Többek közt a háromszoros Tour de France-győztes szlovén Tadej Pogacar (lásd a nyitóképen) egyesülete, az UAE is használt 2024 decemberéig szénmonoxidot.
Az UCI doppingolás szempontból novemberben arra kérte a WADA-t, hogy vizsgálja meg a szénmonoxid alkalmazását, amit a szervezet megtett. Ennek alapján az UCI szombati végrehajtó bizottsági ülése után az alábbi közleményt adta ki:
Az új szabályozás megtiltja a kereskedelmi forgalomban kapható, oxigén- és széndioxid-palackokhoz csatlakoztatott szénmonoxid-visszalélegző rendszerek birtoklását egészségügyi létesítményen kívül.
Az MTI által bemutatott közlemény kitér arra is, hogy a tilalom minden UCI-szabályzat hatálya alá tartozó licenctulajdonosra, csapatra és testületre vonatkozik, valamint mindenkire, aki ilyen egészségügyi felszereléssel rendelkezhet a versenyzők vagy klubok nevében.
Az UCI ugyanakkor mintha egy kiskaput nyitva hagyott volna, mivel a szöveg így folytatódik:
David Lappartient, a szövetség elnöke hozzátette, hogy az UCI fő prioritása a versenyzők egészségének és biztonságának védelme, a mostani tiltó határozat pedig egy újabb jelentős lépés ebbe az irányba.