Sport

„Ez a páncél megvéd a vágástól, de megmutatkozik benne, milyen vagy valójában legbelül”

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

„Ez a páncél megvéd a vágástól, de megmutatkozik benne, milyen vagy valójában legbelül”

A kendó jelentése: a kard útja. Mit jelenthet ez az ősi gyökerekkel rendelkező japán harcművészet egy magyar fiatalnak? Mit taníthat a mai kor emberének a szamurájok filozófiája a kendó által? Ezekre a kérdésekre kerestem választ a Hara Kendó Klub közösségében az elmúlt évben. Képriport.

Az edzésre belépve sajátos hangulat fogad. Különös szellemiség tölti meg a teljesen hétköznapi budapesti tornatermet. A termet, azaz a dodzsót, a tevékenység, az eszközök, a hagyományok és a szenszei (a mester) kivételes tisztelete övezi. Fegyelmezett és egységes kép tárul elém: mindennek megfelelő koreográfiája és szabályozott rendje van az öltözéktől a meghajláson át az edzésig.

Szajki Bálint / 24.hu

A kendó első látásra bonyolult. Tizedmásodpercek döntenek a kimenetelről, rengeteg apró, rituális mozzanat tarkítja a gyakorlást. Az edzést megkezdeni csak szigorú rend után lehet: többrétegű, szigorúan előírt hakama viselet, meghajlás a terembe lépve, a dodzsó felmosása, majd bemelegítés után a sinai (bambuszkard) és a men (sisak) kíséretében két párhuzamos sorban ülés egymással szemben. Szép lassan látom átszellemülni a kortársaimat. A „mokuso” (meditáció) felkiáltásra síri csend, csak a villamos zaja és egy-egy bogár hangja hallatszik, de a koncentrációt nem törik meg. Rezzenéstelen arcok, nyugodt, elszánt erő uralja a dodzsót.

A kendót, mint a többi Kínában és Japánban gyakorolt harcművészeti formát, áthatják a buddhizmusból eredő meditációs gyakorlatok. Ezt a rövid aktust, amely minden zavaró külső tényező kizárására és az élet egyéb gondjainak kint hagyására irányul, meghajlás követi egymás és a zászló felé. A csendet végül az edzést vezető erőteljes hangja töri meg, majd a többiek egybehangzó kiáltással összekapcsolódva zengik be az apró tornatermet.

Elemi erőt érezni.

Szajki Bálint / 24.hu

Régen a szamurájok művelték, ma a sportolók

A kendó a japán kultúra legjelentősebb és legősibb harcművészetei közé tartozik, alapjai a szamuráj kultúrában gyökereznek, az évszázadok során fejlődött ki a hagyományos kardvívásból, a XVIII. századra már védőfelszereléssel (bógu) és bambuszkarddal (sinai) gyakorolták. Mára modern sporttá fejlődött, de a spirituális gyökerei a mai napig kötik az ősi Japánhoz. Az országban a kötelező középiskolai tananyag része, gyakorlóinak csaknem 90 százaléka japán, hazánkban pár száz aktív követője van.

A japán kardvívás közel sem csupán a kulturális hagyományok ápolását és a fizikai erőnlétet jelenti; egy mélyebb önfejlesztés ősi iskolája ez. Ebben az önismereti folyamatban a gyakorlásban rejlő mentális erősödésre, a megküzdési stratégiák fejlesztésére és a közösség építésére helyezi a hangsúlyt a Hara klubban Váradi-Szitha Marina és Váradi-Szitha Ábel, az iskola alapító mesterei. A pszichológus Marina és az FTC egykori utánpótlás-válogatott jégkorongozója, a magyar- és katolikus hittantanár végzettségű, megoldásfókuszú coachként is tevékenykedő Ábel 2008-ban kezdett el a Magyar-Japán Kendó Klub keretein belül utánpótlás-neveléssel foglalkozni. A Hara önálló klubbá nőtte ki magát, és az évek során a közösség Magyarország egyik legerősebb kendóklubjává vált. Maguk nevelik az újonnan érkezőket, a gyerekekből mára sikeres felnőttek lettek, akik a válogatott javarészét adják, számtalan országos, egyéni és csapatbajnokság győztesei.

Marina és Ábel a kezdetektől a közösségformálásra helyezte a hangsúlyt, még akkor is, ha a kendó alapvetően egyéni sport. Ez a csapatközpontú megközelítés juttatta oda a Harát, hogy nem egy sportközösség, inkább egy nagyobb család benyomását keltik. Közös nevelkedés, hosszú évek kötik össze őket, szellemi és fizikai fejlődésük egymásra támaszkodva tudott igazán sikeressé válni.

Galéria
Szajki Bálint / 24.hu
Nagy-Hunya Áron és Béky Ezra

Az egykori nevelők szemléletében kiemelten fontos az önfegyelem és a test megismerése. „A kendóban van egy olyan működő struktúra, etikett, a szabályozott viselkedés, a keretrendszer, ami megtartott valamit a katonai hagyományból, amelyben sok olyan érték van, és amivel ma egy fiatal jó eséllyel nem találkozik: önkontroll, a szabályozott együttműködésre szoktatás, fegyelmezettség, a test koordinációinak és határainak megismerése” – magyarázza Ábel.

A kendóval önfegyelemre és – sok évnyi csapatsportban szerzett tapasztalatukra alapozva – együttműködésre oktatnak. Mindent, ami fontos, ősi érték a kendóban – és nem feltétlenül a japán volta miatt – továbbvittek az oktatásban, hogy ebben a szellemiségben nevelkedjenek a fiatalok. A coachingból érkező megoldásfókuszú megközelítésükkel pedig a gyakorlók saját motivációjára építenek, hogy a vágyaik mentén haladhassanak. Kiemelten fontosnak látják, hogy a növendékek egyre tudatosabban ismerjék fel a képességeiket és azt is, hogy mi az, amit igazán szeretnének elérni a kendóban, és ami még fontosabb: az életben.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Olvasói sztorik