A 24. hu osztrák forrása szerint 10 millió eurós ajánlatot tett a magyar fél az osztrák Strabagnak a GYSEV Zrt.-ben lévő, mindössze 6,1 százalékos részvénycsomagjáért. Megkérdeztük a magyar-osztrák közös vasúttársaságban a tulajdonosi jogokat gyakorló, Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot, helytálló-e a hír, illetve összességében mekkora tulajdonrészt akarnak szerezni: megelégszenek-e az alig 4 milliárd forintos Strabag-résszel, vagy az osztrák állam kisebbségi csomagjának megszerzésével 100 százalékos tulajdonlásra törnek? Egyelőre nem válaszoltak.
Azt a Telex írta meg elsőként, hogy vételi ajánlatot tett a magyar fél a GYSEV Zrt.-ben lévő kisebbik osztrák tulajdonostárs részvénycsomagjára. A két országban működő vasúttársaságban a magyar állam tulajdonrésze 65,6 százalék, az osztrák államé 28,2 százalék. Lázár azonban elégedetlen a döntéshozatalban betöltött magyar szereppel, szerinte az nincs összhangban a tulajdoni arányokkal, a kétharmados többség ellenére „mi vagyunk alul balekként”. „Az érdekünk az lenne, hogy a cég valóban egységes vállalatként, ne csak az osztrák, hanem a magyar üzem területén is fejlődjön” – írta a tárca korábbi érdeklődésünkre. Ezt bővebben nem fejtette ki a minisztérium, de Lázár szavaiból az derült ki, hogy készek megvenni akár a teljes osztrák tulajdonrészt.
A Strabag tulajdonszerzése 2008-2009-re nyúlik vissza, amikor az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálata miatt a Rail Cargo érdekeltségében álló Speditions Holding GmbH-nak el kellett adnia a GYSEV-ben lévő részvénycsomagját. Az osztrák cég a korabeli cégdokumentumok alapján 5 millió eurós vételár fejében adta át a pakettjét a Strabagnak, és bár kezdetben a magyar és az osztrák állam is növelni akarta a részesedését, végül lemondtak az elővásárlási jogukról. Akkor az osztrák államnak még 33,3 százalékos, a magyarnak pedig 61 százalékos tulajdonrésze volt a közös vasúti cégben, majd a 2009 végén megejtett tőkeemelés nyomán alakultak ki a jelenlegi tulajdoni arányok, emelkedett a magyar tulajdonrész 65, a Strabagé 6 százalék fölé, és csökkent 28 százalékra az osztrák állami részesedés.
A Strabag számára üzleti szempontból nem jelentős a GYSEV-részesedés, sőt korábban többször eladásra kínálta részvénycsomagját az osztrák államnak, de érdektelenségbe fulladt az ügy. Úgy tudni, évekkel ezelőtt azt sem kifogásolta az akkori osztrák közlekedési miniszter, hogy a Strabag akár a magyar államnak adja el a részesedését. Azóta azonban egyszerű üzletrész-adásvételi szerződés helyett politikai kérdéssé növekedett a részesedés sorsa. Mint megírtuk, Lázár egyeztetés nélkül váltotta le az osztrák vezérigazgató-helyettest a GYSEV osztrák oldali üzletágának éléről, amit az osztrák fél jogszerűtlennek tart, és a monarchiából örökölt közös cégvezetés gyakorlata felrúgásának értékelt. Néhány nap múlva pedig ennél is erősebb üzenetet kaptak a Magyarországon aktív külföldi befektetők: Lázár egy nyilvános fórumon azt közölte, vehetik a kalapjukat az osztrák, német, francia építőipari cégek, adják el üzletrészeiket magyar vállalkozásoknak vagy az államnak.
Ezzel a Strabagot is telibe találta, hiszen az osztrák cégnek a sóderbányától a magasépítésig számos szegmensben van érdekeltsége. A Strabag egyébként hosszú ideig piacvezetőnek számított Magyarországon mind az út- és vasút, mind a magasépítésben, az utóbbi években azonban szerepe lényegében alvállalkozói szintre degradálódott. Jellemzően a nagy közpénzes megrendeléseket közbeszerzéseken elnyerő Mészáros Lőrinc, illetve Szíjj László cégeinek bedolgozójaként rúghat labdába, ha például speciális szakértelemre vagy referenciára van szükség – érzékeltette a változást informátorunk.
Az osztrákoknak az alvállalkozás nyilván jóval soványabb nyereséget hoz, mintha fővállalkozóként nyernék a projekteket, de a Lázár-féle felszólítás alapján ennél többet, a magyarországi érdekeltségek feladását, teljes kapitulációt kívánnának tőlük.
Magyarországon a Strabag rendelésállománya 400 millió euróra zsugorodott, az osztrák megrendelések ennek sokszorosát teszik ki, 6 milliárd euró körül vannak – érzékeltette informátorunk, mekkora súlya van a magyarországi tevékenységnek a csoporton belül. Innen nézve jelentéktelen a 4 milliárd forintos GYSEV-csomag, de jelenleg úgy fest, a politikaivá dagadt konfliktus közepén a Strabag aligha fogadja el a magyar ajánlatot.