A frontországok agrárminisztereivel közösen kértük Brüsszelben az importtilalom év végéig történő meghosszabbítását – írta kedden a Facebook-oldalán Nagy István agrárminiszter.
A tárcavezető szerint kulcskérdés az úgynevezett szolidaritási folyosók működésének javítása és eredeti céljának helyreállítása is. Megemlítette: a probléma továbbra is az, hogy a szárazföldi szállítás költségei nagyon magasak.
Erre hatékony megoldás lehet, ha az EU a szállítási távolságot figyelembe vevő, progresszív pénzügyi támogatást nyújtana a szállítási költségekhez. Ezzel elérhető, hogy az ukrán gabonát szárazföldi úton is megérje elszállítani az európai kikötőkbe, és onnan tovább oda, ahol tényleg szükség van rá
– fogalmazott a miniszter.
Leszögezte: fontos, hogy az ukrán mezőgazdasági termékek visszatérjenek hagyományos exportpiacaikhoz, és eljussanak a rászoruló harmadik országokba. „Éppen ezért arról is gondoskodni kell, hogy az európai kikötőkbe eljuttatott ukrán termékek valóban a fejlődő harmadik országokba jussanak el, ellenkező esetben könnyen olyan helyzet állhat elő, hogy az Ukrajnából érkező termékek Európában maradnak, az Európában megtermelt termények eladhatatlanná válnak, a fejlődő országok pedig Oroszországtól szerzik be szükségleteiket” – írta Nagy István.
A helyzet egyébként tovább súlyosbodott azáltal, hogy Oroszország július közepén bejelentette: nem hajlandó meghosszabbítani a fekete-tengeri gabonamegállapodást. Mint ismert, tavaly júniusban Oroszország és Ukrajna Törökország és az ENSZ közvetítésével megállapodott a fekete-tengeri ukrán gabonaexport újraindításáról. Az egyezmény értelmében az orosz háborús blokád ellenére újraindulhatott az ukrán gabona szállítása a Fekete-tengeren, helyi tűzszünetek által garantált biztonságos folyosókon, a szankciókkal sújtott Oroszország pedig újraindíthatta a gabona- és műtrágyaszállításokat.
Kiemelt kép: Kirakodják a máltai bejegyzésű Rojen teherhajót az olaszországi Ravennában 2022. augusztus 13-án. Az ukrajnai Csornomorszból érkező hajó 15 ezer tonna kukoricát szállított. MTI/EPA/ANSA/Fabrizio Zani/Pasquale Bove