Európa-rekorder a magyar élelmiszerinfláció, amit részben a kormány adóemelése, részben az alapanyagok, energiaárak emelkedése is hajt. A kormány már a versenyhivatalt is beveti a drágulás fékezésére. Az Átlátszó arra volt kíváncsi, vajon az élelmiszergyártók nyeresége hogyan alakult eközben. 230 élelmiszeripari cég 2022-es beszámolóját nézték át, a hústermelőktől, feldolgozóktól kezdve az étolajgyártókon át a malomipar, a zöldség- és gyümölcsipar szereplőiig. Olyan szereplők mérlegeit böngészték, akiknél az árbevétel elérte a 1,5 milliárd forintot.
Az egyes szektorokat vizsgálva azt találták, hogy míg a húsipar bevétele 33 százalékkal nőtt, addig a nyeresége 27-tel, míg
A vizsgált tejesek közül csak a nagyok teljesítettek jobban, a kicsiknél nem lettek kiugró eredmények.
A húsiparban a Pick Zrt. nyeresége csökkent, míg a liba- és kacsatenyésztőké jelentősen nőtt. A tejesek közül 20 céget vizsgáltak. Kiugrónak számító profitot a SOLE-MiZo ZRt. és a TOLNATEJ Zrt. ért el. A Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó SOLE beszámolója szerint az export 46 százalékkal nőtt. Raskó György agrárközgazdász szerint az, hogy csak ennyi cégnél ugrott meg a profit, azt mutatja, hogy a gyártók az ársapka miatt külföldről vettek nyers tejet, azon pedig nem lehet különösebb jövedelmet realizálni.
Raskó György úgy véli, itt előfordulhat az, hogy a Bunge behozta ukrán leányvállalatától az olcsóbb napraforgót, és abból lehetett komoly profitot realizálni. A gyenge forint eredményét a Gyermelyi Zrt. beszámolóján keresztül mutatják be: a cég 2021-ben 27 milliárd forint bevétel mellett 1,3 milliárd forint nyereséget ért el. Az export 5,4 milliárd forint volt. Ez 2022-re 9,5 milliárd forintra nőtt, a nyereség pedig 2,9 milliárd forintra.
A kereskedőknek már nem volt ilyen fényes évük, mint írtuk, több nagy lánc is veszteséges lett 2022-ben.