Csak 2014 után várható fellendülés a magyarországi személygépkocsi kereskedések piacán a PricewaterhouseCoopers (PwC) felmérése szerint. Rátosi Róbert menedzser a felmérés eredményeit bemutató szerdai budapesti sajtótájékoztatón elmondta: a vizsgálatban résztvevő válaszadó kereskedők több mint 60 százaléka szerint nem lesz jobb a helyzet az idén. Két év múlva a megkérdezettek túlnyomó többsége a 78 százaléka szerint van némi esély javulásra és 11 százalék szerint van esély a javulásra.
A válaszadók előrejelzése alapján az idén mintegy 46 ezer új autót helyeznek forgalomba a tavalyi csaknem 45 ezer után. Lőcsei Tamás cégtárs azt mondta: alig nőtt tavaly a forgalomba helyezett új autók száma Magyarországon, szerinte stagnált a piac, “még mindig kómában van”. Elmondta: európai összehasonlításban is a sor végén van Magyarország. Példaként azt mondta, Szlovákiában 68 ezer, a kétmilliós Szlovéniában pedig 58 ezer új autót helyeztek forgalomba tavaly. A PwC szerint a jelenlegi forgalomba helyezési adatok alapján több mint 60 év alatt cserélődne le a hazai mintegy 3 milliósra becsült személygépjármű állomány.
A felmérés szerint a piaci konszolidáció lezajlásával az iparágban maradt kereskedők mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan el kívánja hagyni az iparágat. A válság ostromait eddig visszaverő kereskedők nagy része stabil lábakon áll. Az iparágba való belépés egyáltalán nem vonzó a befektetők többsége számára – állapította meg a PwC.
Dominálnak a készpénzes vásárlások, mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része. A felmérésben résztvevők szinte kivétel nélkül elismerték a feketegazdaság jelenlétét az iparágban, és a becsületes kereskedők minden lehetséges eszközzel harcolni szeretnének ellene – ismertette Rátosi Róbert. A feketegazdaság jelenlétét felmérő kérdésekre adott válaszok egybehangzók. A válaszadók 97 százaléka szerint a feketegazdaság jelen van az iparágban. A fertőzöttség okaként a válaszadók 40 százaléka jelölte meg a magas adókat, 21 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy az árak alacsonyan tartása miatt az ügyfelek el is várják ezt a magatartást.
A megfelelő törvényi háttér hiányát is számos résztvevő nevesítette a felmérésben, mint mögöttes okot. A feketegazdaság visszaszorítására a válaszadók 72 százaléka szerint adócsökkentés, 67 százalék szerint a kötelező adatbázisok kiépítése jelenthet egyfajta megoldást, például a szerviz tevékenységek lekövethetősége érdekében.
A PwC negyedik alkalommal készített felmérést a magyarországi autókereskedők körében. A 2011-re vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, amelyek a fővárosban, vagy a Közép-Dunántúlon működnek. A legtöbb résztvevő kereskedő Opelt, Skodát vagy Volkswagent forgalma