Már Győrben is tankolhatnak a szellemautók

Bécs és Budapest között már lehet elektromos autóval közlekedni az új töltőállomásnak köszönhetően.

Korábban a témában:

Újabb elektromos töltőállomást adott át ma Győrben az E.ON Hungária Zrt., így tovább bővül a körülbelül húsz nyilvános „áramkútból” álló állomáshálózat Magyarországon. Ezek egy részéből – például a Budapesten található E-Mobility hálózat kútjaiból – ingyen tankolhatnának az elektromos autók. Ha lennének.

De nem nagyon vannak. A vezess.hu egy friss cikkében megkérdezett autókereskedők válaszaiból ítélve legfeljebb pár tucat elektromos autót vásárolhattak Magyarországon: a tavalyi év autója címet viselő Nissan Leafből négyet helyeztek itt forgalomba, a címet idén elnyerő Opel Amperából pedig kettőt rendeltek.

Pedig a tesztelt autók a lap cikke szerint jól beváltak a hétköznapi ügyintézésre, munkábajárásra: „Szerkesztőségünk (és az autóról értesülő kunyerálók sora) másfél hónapja gyűr egy Peugeot iOn-t. Budapest legmélyének dugós poklában, autópályán 130-cal surranva, hegyre föl, és onnan le. Tucatnyi különféle habitusú, életkorú és családi állapotú ember tapasztalata alapján leírható: a mindennapokban kiválóan használható ez az elektromos autó” – írja a lap.

eon (eon)
Fotó: AFP

Olcsó, de drága

Az autó egy feltöltéssel 110 kilométert képes megtenni, az áram mennyiségét átszámolva benzinre 2 liter/100 kilométer a fogyasztása, tehát a takarékos benzines kisautóknál is sokkal olcsóbb utazni vele. Ám a Hír24 gyors számításából az derül ki: ha olcsón akarunk városban autózni, még mindig nem igazán jó választás az elektromos autó.

Egy Peugeot iOn körülbelül 8,5 millió forintba kerül, s a többi elektromos autó is hasonló, vagy még magasabb árkategóriában van. Ha összehasonlítjuk egy 5,6 literes fogyasztású Suzuki Swifttel (3,3 millió forint), akkor még 450 forintos literenkénti benzináron is legfeljebb 350 ezer kilométer után lesz olcsóbb az iOn.

Ahhoz, hogy az autók árában lévő ötmillió forintos különbséget behozza az olcsóbb fogyasztás mondjuk 100 ezer kilométer alatt, a benzinnek 1100 forintba kellene kerülnie literenként. Magyarán még a jelenlegi rekordbenzinárak idején is csak akkor hozza be néhány évi autózás alatt az árát az elektromos autó, ha legfeljebb kétmillió forinttal drágább, mint a hasonló kategóriájú benzines.

Otthon az igazi

Tehát addig csak a legalább középkategóriás (5-8 millió forint) autótulajdonosoknak érheti meg – már ha nem bánják a tankolás kényelmetlenségeit. A vezess.hu tapasztalatai szerint a nyilvános állomások nem mindig közelíthetők, illetve nem mindig működnek – a Mol elvben korábban átadott zöld benzinkútjánál is zajlott még nemrég a tesztelés, s sokszor parkoló autók állják el az utat más kutaknál is.

Ezt persze ki lehet kerülni az otthoni vagy munkahelyi feltöltéssel. A legtöbb modellt szimplán be lehet dugni a garázsban a 220V-ba, bár akkor 6-8 óráig töltődik. A speciális gyorstöltők ezzel szemben 10-15 perc alatt félig feltöltik a kocsik akkujait.

Az E.ON egyébként korábban azt mondta a Kempinski Hotel Corvinus-ban átadott töltőállomás megnyitóján, hogy körülbelül 200 ezer forintból kiépít egy-egy otthoni állomást, s hogy fontolgatja egy speciális e-autó tarifa bevezetését, amely az olcsóbb éjszakai áramot használná.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.