Gazdaság

Nagy segítség volt, hogy boltban is lehetett SZÉP-kártyával fizetni, de miközben vágtat az infláció, megszűnt ez a lehetőség

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Február és július között több mint 41,5 milliárd forintért vásárolt a lakosság a boltokban élelmiszert a SZÉP-kártyákkal. Ám miközben az év elején 10 százalékos élelmiszerdrágulás júliusra 27 százalékra gyorsult, a kormány indoklás nélkül véget vetett ennek a lehetőségnek.

Orbán Viktor miniszterelnök tavaly karácsony előtt jelentette be, hogy a SZÉP-kártyákkal élelmiszert is lehet majd vásárolni a boltokban. A lehetőség idén februártól élt, eredetileg május, majd június végéig, de júliustól már nem volt érvényben. Pedig kedvelt intézkedés volt, hogy a cégek által juttatásként adott SZÉP-kártyás összegeket nemcsak a turizmus-vendéglátásban, illetve szabadidős tevékenységekre lehetett elkölteni, hanem élelmiszerre is. A boltokhoz forgalom terelődött, nőtt az állam áfabevétele, a SZÉP-kártya tulajdonosok pedig februártól június végéig a ki tudták egészíteni a családi kasszát. Ez nem mellékes a brutális inflációs környezetben: a januári átlagos 10 százalékos élelmiszerdrágulás júliusra 27 százalékra gyorsult.

Volt olyan élelmiszer (a margarin), amely júliusban éves szinten több mint 65 százalékkal drágult, és a kenyér ára is majdnem 60 százalékkal emelkedett.

Érdeklődtünk, ilyen körülmények között mi indokolta, hogy a kormány  június 30. után nem hosszabbította meg a SZÉP-kártyánál az élelmiszerbolti vásárlás lehetőségét, és pontosan ki döntött erről. Tudakoltuk, volt-e káros hatása annak, hogy a SZÉP-kártyákkal lehetővé tették a bolti élelmiszer-vásárlást, továbbá rákérdeztünk, elképzelhető-e, hogy ismét bevezetik ezt a lehetőséget. Kérdéseinket eljuttattuk a turizmusért és vendéglátásért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodának, azon belül is Rogán Antal miniszternek, valamint a kereskedelemért felelős Agrárminisztériumnak és a Kormányzati Tájékoztatási Központnak is. Nem akadt azonban gazdája a felhasználásszűkítésnek, válasz nem érkezett.

Áprilisban volt a legtöbb SZÉP-kártyás bolti költés

A vendéglátó szektor a bevezetéskor aggódott, hogy a Covid-járvány alatt padlóra került ágazattól vonnak el forgalmat, ha lehetővé teszik a SZÉP-kártyás élelmiszer-vásárlást. A kártyakibocsátóktól érkezett visszajelzések alapján azonban az élelmiszer-vásárlás mellett a többi szegmens forgalma is emelkedett az öt hónap alatt.

A kártyakibocsátóktól érkezett adatok alapján február 1. és július 1. között több mint 41,5 milliárd forintért vásárolt a lakosság a boltokban élelmiszert a SZÉP-kártyákkal,

  • ezen belül az OTP-s SZÉP-kártyákkal 35 milliárd forintnyit,
  • az MKB-sokkal 3,5 milliárd forintért (e két kibocsátónál az összes kártyás költés 23 százaléka ment bolti élelmiszer-vásárlásra),
  • a K&H-s SZÉP-kártyákkal pedig több mint 3 milliárd forintnyit (az összes költés 26 százaléka).
  • Egyedül a piacra újonnan belépő Edenredtől nem kaptunk forgalmi adatokat.

Ami az élelmiszervásárlást illeti, az április volt a legerősebb hónap – talán nem függetlenül a húsvéttól. Az OTP-nél és a K&H-nál a legkevesebbet februárban, a legtöbbet áprilisban költöttek élelmiszerre. Az MKB-nál az öt hónapból háromban a havi költések 21  százaléka volt élelmiszeres, míg márciusban 25 százalékra, majd áprilisban 27 százalékra emelkedett ez az arány.

Palágyi Barbara / 24.hu

Rengeteg üzlet csatlakozott

Az élelmiszer-vásárlás miatt az OTP több mint 50 ezres elfogadóhelyi hálózatához 3300 élelmiszerüzlet – köztük az összes nagy élelmiszerlánc – csatlakozott. Akik használták a kártyájukat az öt hónap alatt, azok mintegy fele költött legalább egyszer élelmiszerboltban.

Az MKB-nál csak élelmiszer-elfogadásra 1800 elfogadóhely szerződött. Ezeken az elfogadóhelyeken több mint 11 ezer terminál állt az ügyfelek rendelkezésére. A K&H szerint a lehetőség népszerűségét jól szemlélteti, hogy az élelmiszer-vásárlás időszaka alatt mintegy 3500 bolttal bővült elfogadóhelyeik száma, ami így összességében meghaladta a 38 ezret.

Az OTP-nél 2022. január és június között 2021 azonos időszakához képest 34 százalékkal volt magasabb a SZÉP-kártyás költés. A növekedés forintban kifejezve majdnem megegyezett az élelmiszerre fordított összeggel, azonban ez szerintük nem jelenti azt, hogy a növekmény kizárólag az élelmiszer-forgalomnak volt köszönhető. Az élelmiszer-vásárlási lehetőséget nagyon markáns tényezőnek tartják a forgalomnövekedésben, de a költéseket még számos folyamat befolyásolta. Emlékeztettek, hogy 2021 első hónapjaiban a koronavírus járvány miatt alacsony volt a SZÉP-kártyaköltés, majd májustól meredeken emelkedett, nyáron pedig – részben azért is, mert a járvány miatt a szokásosnál többen nyaraltak belföldön – rekord összeget ért el. 2022-ben az első negyedévben az alacsony bázis miatt is nagyon markáns volt a költés növekedése tavalyhoz képest, júliusban viszont elmaradt a tavalyi nagyon magas szinttől. Ebben, úgy vélik, szerepet játszik, hogy a korábbi hónapokban sokan elköltötték élelmiszerre azt az összeget, amit e lehetőség nélkül szabadidős szolgáltatásokra fordítottak volna.

Ahol júliusra sem estek vissza a SZÉP-kártyás költések

Az MKB-nál 2022 első félévében – az akkor rekordnak számító egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva – 20 százalékkal növekedtek a költések. Értékelésük szerint bár a növekmény az élelmiszer-vásárlásból adódott, az élelmiszer nélküli költés is kimondottan jónak minősíthető. A tranzakciók darabszámából és a költésekből kiindulva vélelmezik, hogy kártyabirtokosaik közül nagyon sokan éltek az élelmiszer-vásárlás lehetőségével.

A K&H-nál a SZÉP-kártya forgalma 2022 első hat hónapjában megközelítette a 15 milliárd forintot, ami 31 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Alszámlák szerinti bontásban a szálláshely forgalma 78 százalékkal, a szabadidőé 19 százalékkal, a vendéglátásé pedig 18 százalékkal nőtt 2021 első félévéhez hasonlítva. Az élelmiszer-vásárlás öt hónapjában 27 százalékkal növekedett a forgalom az előző év azonos időszakához képest.

Az elfogadóhelyek számának folyamatos bővülése mellett az élelmiszer-vásárlás és az alszámlák közötti átjárhatóság is nagyban hozzájárult náluk a kártyák intenzív használatához. Úgy tapasztalták, hogy a két rendelkezés egymást erősítette, hiszen így az összes alszámláról lehetett élelmiszert vásárolni, ezért a kártyabirtokosok nagy része már a nyári időszak előtt elkezdte költeni juttatásait. Ennek köszönhetően a tavaly év végi egyenleghez képest összességében mintegy 12 százalékkal kevesebb pénz volt 2022 első félévének végén a K&H SZÉP-kártyákon. De náluk sem csökkent az élelmiszer-vásárlási lehetőség megszűnésével a SZÉP-kártyahasználat.

Emlékeztettek, hogy bár az élelmiszer-vásárlási lehetőség július 1-jével megszűnt, az alszámlák közötti átjárhatóság december végéig megmarad. Emellett ők is azt tapasztalják, hogy a nyári szabadságok hatása jelentős – júliusban és augusztusban költenek a legtöbbet a kártyabirtokosok.

Az élelmiszerbolti felhasználás növelte a forgalmat

Az Edenred Magyarország 2021 végén vezette be Ticket Restaurant SZÉP-kártya konstrukcióját, és éppen a termékbevezetési folyamat közben született meg a kormánydöntés, hogy a kártyára utalt juttatásokat az élelmiszerüzletekben is fel lehet használni. A SZÉP-kártya használatának kiszélesítése nyomán a forgalom az érintett üzletekben jelentősen meghaladta az előrejelzéseket. Ahogy fogalmaztak, az élelmiszer-vásárlás lehetősége jól érezhető segítséget jelentett a kártyabirtokosoknak abban az időszakban, amikor az élelmiszer-áremelkedés üteme felgyorsult. Bár a termék piaci jelenlétének korai fázisa miatt konkrét adatokat nem közöltek, trendszinten érezhető volt szerintük, hogy az élelmiszerbolti felhasználás növelte a forgalmat, ami igaz a vendéglátás zsebre is.

Mint írták, általános szakmai vélekedés, hogy az egyes zsebek költési arányában szezonális eltérések figyelhetők meg, ugyanakkor ügyfélkörükben egyértelmű munkáltatói szándék a munkavállalók étkezésének támogatása, ezért is volt kiemelten kedvező fogadtatása a hideg élelmiszer-vásárlási lehetőségnek. Jelentős segítséget nyújtott szerintük a SZÉP-kártya birtokosoknak a bolti élelmiszer-vásárlás, munkáltatói oldalról pedig a konstrukció iránti érdeklődés növekedését érezték.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik