Gazdaság

Takarodót fúj a Ryanair

Michael O'Leary (Michael O'Leary, Ryanair)
Michael O'Leary (Michael O'Leary, Ryanair)

Január tizedikétől 40 százalékkal csökkenti budapesti járatait a Ryanair, mivel a Budapest Airport nem csökkentette díjait az általuk kért szintre. A lépés miatt nyolcszáz ember veszítheti el az állását.

Michael O’Leary, a diszkont-légitársaság vezérigazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón jelentette be a 40 százalékos járatleépítést. Az intézkedéssel 10 útvonal szűnik meg, és 800 ezerrel csökken az utasok száma. A vezérigazgató közölte azt is, hogy a tájékoztatót követően újra tárgyalóasztalhoz ül a repülőtér vezetőivel.

800 ember veszítheti el az állást

A légitársaság közleménye szerint azért döntöttek a járatleépítés mellett, mert a Hochtief üzemeltetésében lévő repülőtéren megemelték a díjakat, nem voltak hajlandóak jól működő létesítményeket biztosítani és képtelenek voltak versenyképes költségalapot ajánlani a Ryanair által ajánlott jövőbeni növekedéshez.

A leépítés értelmében a Ryanair 2013. január 10-től tíz útvonalat zár be. A most hetente több mint 280 járat száma 170-re csökken. A légitársaság szerint ennek eredményeként nyolcszázezerrel csökken a budapesti reptér utasainak száma, és nyolcszáz ember veszítheti el az állását Ferihegyen. A Ryanair úgy számol, hogy jövőre kétmillió helyett csak 1,2 millió budapesti utasa lesz. Nem repülnek Badenbe, Lübeckbe, Birminghambe, Bolognába, Düsseldorfba, Krakkóba, Malagába, Münchenbe, Oslóba és Szalonikibe – írta az Index.


Fotók: Neményi Márton

A Ryanair közleményében leszögezi: az, hogy a Hochtief nem volt hajlandó megegyezni Európa második legnagyobb légitársaságával egy hosszú távú növekedési megállapodásról, további bizonyítéka annak, hogy a Budapest Airportnak nem érdeke a magyar turizmus fejlesztése, a forgalom és a munkahelyek számának növelése. Hiszen az egyre csökkenő forgalom ellenére ismételten emeli árait.

Kénytelenek voltak emelni

Megkérdeztük a Budapest Airport (BA) kommunikációs igazgatóját, Hardy Mihályt, mekkora áremelésről is van szó. Azt válaszolta, hogy a BA – a magyar Légügyi Hatóság jóváhagyásával – az idei téli menetrend életbelépésekor, vagyis október 28-án átlagosan 7,2 százalékkal volt kénytelen emelni a repülőtéri díjakat. Okként elsősorban a repülőtér megnövekedett működési költségeit említette. Ezen belül a legnagyobb tétel a tavalyi évhez képest 330 százalékkal megemelt telekadó volt. A Budapest Airport csak ezen a címen 2,25 milliárd forintot kénytelen fizetni az idén.

A BA optimista

Kíváncsiak voltunk rá, hogyan alakult a repülőtér forgalma a Malév csődje óta. Hardy azt írta, hogy egy ideig csökkent, s az átszálló utasforgalom szinte a nullára esett vissza (amíg a Malév működött ez évente 1,5 millió utast jelentett). Az idei évben viszont sikerült egy sor új légitársaságot Budapestre hozni, köztük a Ryanairt is. Ennek köszönhetően az elvesztett Malév-útvonalakon már idén nyáron sikerült 87 százalékban visszaszerezni az utaskapacitást – tájékoztatott.

Úgy becslik, hogy az év végére a tavalyi rekordévhez képest (2011-ben 8,9 millió utasunk volt), mintegy 8,3 millió utasa lesz a budapesti repülőtérnek. Ez állítása szerint nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően jó eredmény. Más nagy repülőtereken (Brüsszel, Zürich stb.), ahol csődbe ment a bázis légitársaság 3-4 évig eltartott, mire sikerült visszaszerezni az eredeti utasforgalmat – tette hozzá.

Számítanak rájuk

Hangsúlyozta, a Ryanair továbbra is nagyon fontos légitársasági partnerük marad, hiszen jelentős mértékben hozzájárul a budapesti repülőtér forgalmához. Az idén a tavalyi 26 százalékról 50 százalék fölé emelkedett a diszkont-légitársaságok utasainak aránya. Olyan társadalmi csoportok előtt is megnyílt a repülés lehetősége, akik korábban ezt nem engedhették meg maguknak (pl. egyetemisták, fiatalok vagy éppen az álláskeresők).


Van egy jó hír is

Azt is megemlítette válaszában, hogy a Ryanairrel nem először fordult elő, hogy a téli időszakban csökkenti vagy teljesen törli a járatait Budapesten. Emiatt a mostani bejelentés nem okozott a BA számára meglepetést.

Versenyképesnek érzik magukat

Arról is faggattuk, nem tartanak-e tőle, hogy a többi társaság is csökkenti majd a járatszámait, s hogy így csökkenhet a forgalmuk. Hardy szerint éppen ennek az ellenkezőjéről van szó. Azt tapasztalják, hogy a légitársasági piacon nem marad hosszú ideig betöltetlen űr. Ha reális piaci igény van egy-egy útvonalra Budapestről, akkor arra nagyon hamar lesz jelentkező. Különösen igaz ez a diszkont-légitársaságok piacára. Úgy gondolják, hogy Budapest továbbra is kiváló, versenyképes célállomás mind az üzleti utazók, mind a turisták számára.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik