Kedden, szerdán és csütörtökön országszerte közlekedésbiztonsági ellenőrzéssorozatot tart a rendőrség a gyalogos-átkelőhelyek környékén – tudatta az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság.
Azt ígérik, a „Zebra terv” elnevezésű akció keretében nemcsak az autósok, de a gyalogosok esetleges szabályszegései sem maradnak következmények nélkül. Betartják a fokozatosság elvét:
A rendőrség minden rendelkezésére álló eszközt bevet annak érdekében, hogy gyalogátkelőhelyeken a gyalogosok és az autósok is betartsák a rájuk vonatkozó közlekedési szabályokat, olvasható tovább a közleményben. Civil járművekkel, civilbe öltözött, testkamerával felszerelt rendőrökkel, sőt drónokkal is figyelik majd a zebrák környékének forgalmát.
A tájékoztatás szerint a gyalogosok által elkövetett jogsértés miatt a helyszínen az intézkedő rendőr figyelmeztetést alkalmazhat, de helyszíni bírságot is szabhat ki és feljelentést is tehet. Ugyanez igaz a gyalogosokkal szemben szabálytalankodó autósokra is. Amennyiben a járművezetők nem adják meg az elsőbbséget a gyalogosoknak, a rendőr figyelmeztetést, helyszíni bírságot és feljelentést alkalmazhat. A tilos jelzésen történő áthaladás esetén azonban a rendőrök nem mérlegelhetnek, ez a jogsértés ugyanis közigazgatási bírsággal büntetendő. Bármilyen járművel hajtson is át valaki piroson – autóval, motorral, kerékpárral – 50 000 Ft közigazgatási bírságra számíthat.
A szövegben kiemelik, hogy évekre visszamenőleg átlagosan 2500 gyalogost gázoltak el Magyarország útjain, közülük mintegy 150-en veszítették életüket a balesetekben. S bár az utóbbi néhány évben kevesebb gyalogos sérült meg közlekedési balesetben, számuk még mindig 2000 körül mozog és még mindig száz felett van a halálos kimenetelű gyalogos-elütések száma.
Korábban az évi 2500 gyalogos balesetből nagyjából ezret maguk a gyalogosok okoztak, jellemzően azzal, hogy figyelmetlenül vagy a lámpa tilos jelzése ellenére léptek az úttestre, telefonáltak, sms-t írtak, túl hangosan hallgattak zenét és emiatt nem vették észre a közeledő járműveket. Lakott területen kívül pedig nem viseltek éjszaka láthatósági mellényt és az út jobb oldalán gyalogoltak.
Bár az utóbbi néhány évben valamelyest csökkent az „önhibás” gyalogos balesetek száma is, nagyjából 600 esetet jegyeztek fel az elmúlt évek statisztikáiba, ennek ellenére az összes gyalogosbaleset 30 százalékát még így is maguk a közlekedés sérülékenyebb résztvevői okozzák. Aggasztó adat az is, hogy a gyalogosbalesetek közel 40 százaléka, évente 750-800 eset a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történik. És száz balesetből három a gyalogos halálával végződik.