Eltelt majdnem két év a koronavírus-járvány világméretűvé terebélyesedése óta, és a Gazdasági Versenyhivatalnak feltűnt, hogy drágák a koronavírus-gyorstesztek Magyarországon. És most javaslatokkal állt elő, hogy mit lehetne tenni.
Az egész úgy indult, hogy Orbán Viktor kormányfő tavaly karácsony előtti sajtótájékoztatóján kapott egy kérdést, amely a környező és nyugati országokban jellemzőnél jóval magasabb hazai gyorsteszt-árakra vonatkozott. Orbán azt mondta, hogy a versenyhivatalnak meg kell vizsgálnia ezt a gyakorlatot.
Erre gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott a GVH. Közleményükben most azt írják, hogy „a nemzeti versenyhatóság szakemberei a magas árak mellett számos más problémát is feltártak, melyek orvoslására a GVH több, a versenyt serkentő javaslattal élt a társhatóságok, a jogalkotó és a piaci szereplők felé. Az ágazat szereplőinek nyolc napjuk van a vizsgálat nyilvános eredményeinek véleményezésére.”
A jelentéstervezet szerint a COVID-19 antigén gyorstesztek értékesítésével összefüggésben
A vizsgálat feltárta azt is, hogy e termékek értékláncai hosszúak, és a fogyasztói árba az értéklánc valamennyi szintjén újabb árrések épülnek be. A hatóság ezért rövidebb értékláncok kialakítására, például közvetlenül a hazai importőröktől való beszerzésre ösztönzi a piac szereplőit. Amennyiben a javaslatok nem kerülnek alkalmazásra, abban az esetben a GVH megfontolásra javasolja a kormány beavatkozását a gyorstesztek maximális árszintjének meghatározására. Mindezt oly módon javasolja a jelentéstervezet, hogy az ne korlátozza a kínálatot sem mennyiségben, sem minőségben, tehát a piaci szereplők érdekeltsége ne csökkenjen az antigén tesztek hatékony lakossági értékesítésében.
A fogyasztóvédelmi szempontú gyorselemzés megállapította, hogy számos esetben a fogyasztók tájékoztatása nem megfelelő a lakossági, önellenőrzésre szolgáló Covid-tesztekkel kapcsolatban. A GVH ezért azt javasolja az az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetnek, hogy tegye közzé a forgalomban lévő tesztek termékösszefoglalóit a fogyasztók számára, a piaci szereplőknek pedig tegye lehetővé a tájékoztatók átvételét. A GVH – a társhatóságok tájékoztatása mellett – jelezte az érintetteknek a konkrétan azonosított, kifogásolható gyakorlatokat, amelyek felszámolását február 14-ig kéri. Ezt követően a nemzeti versenyhatóság újra ellenőrzi az online kereskedelmet, és ha továbbra is fennállnak a problémák, akkor koordinált hatósági fellépést fog kezdeményezni az OGYÉI és az innovációs minisztérium bevonásával, fogalmaznak.