Belföld

Jönnek a BKV-kalauzok?

A BKV megelégelte, hogy évről évre nő a bliccelők száma. Minden buszra külön ellenőr és biztonsági őr kerülhet, akik csak a jeggyel és bérlettel rendelkezőket engedik utazni, és a rendet is felügyelik.

A BKV járművein évtizedekkel ezelőtt a vonatokhoz hasonlóan kalauzok voltak. Ők ellenőrizték az utasok jegyeit, és akinek nem volt, az náluk válthatott. Ennek a rendszernek egy újragondolt változatát vezetné be a BKV. A rendszer visszaállítását a cég szerint a bliccelők magas száma, illetve a járművezetőket és az utasokat ért brutális támadások indokolják.

Tavaly a BKV-nak körülbelül 10-11 milliárdos kárt okoztak a jegy nélkül utazók. A cég most azt vizsgálja, megtérülne-e ez az összeg, ha a kalauzos rendszert visszaállítanák, és ezért plusz ellenőröket kéne felvenni.

16 alkalomból 15-ször nem kérték a jegyet

A BKV 2007-ben a budapesti metróvonalakon úgynevezett bemeneti ellenőrzést vezetett be. Ez leginkább az Európában ismert beléptető kapus rendszerhez hasonlít, csak itt a jegyek és bérletek érvényességét nem modern készülékek, hanem kék egyenruhába öltözött biztonsági őrök ellenőrzik.

Július 14-én, kedden délelőtt utaztunk a 2-es és a 3-as metrón. Összesen 16 alkalommal próbáltuk meg a metrószerelvényeket jegy nélkül, illetve 2007-ben lejárt bérlettel megközelíteni. A lépcső tetején álló biztonsági őrök a legtöbbször tudomást sem vettek az utasokról. Hiába mutattuk a lejárt bérletünket, amin jól olvasható a „2007. FEBRUÁR” felirat egy alkalommal sem állítottak meg minket.

A 16 alkalomból összesen 15-ször tudtunk bliccelni, a Batthyány téren, a Keleti pályaudvarnál, a Blaha Lujza téren, a Ferenciek terénél; a Ferenc körúton és a Kálvin téren még csak a lejárt bérletünket sem kellett felmutatni, mert a lyukasztót támasztó biztonsági őrök egymással beszélgettek, fel sem tűnt nekik, hogy elsétáltunk mellettük. Egyedül a Deák Ferenc téren állítottak meg minket az őrök, akkor megmutattuk nekik az érvényes bérletünket.

Csak az nem bliccel, aki nem akar

Az FN helyszíni tapasztalata tehát az, hogy a metrón csak az nem bliccel, aki nem akar. A bliccelést még az is segíti, hogy a bemeneti ellenőrzés bevezetése óta a metrón dolgozó ellenőrök száma is csökkent, így aki lejut, és felszáll egy vonatra, azt nagy baj már nem érheti.

Másnap megkerestük a BKV sajtóosztályát is, és beszámoltunk nekik a tesztünk végeredményéről is. A cég a leírtakra eddig nem reagált.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik