Ment már úgy állásinterjúra, mintha csak az első randira menne? Nem? Ne aggódjon, nincs ezzel egyedül. Az álláskeresők többsége ugyanis abban bízik, hogy azon a bizonyos interjún elsősorban a szakmai kompetenciái alapján dől majd el, hogy megkapja-e a vágyott állást vagy sem.
Új trend
És nem is tévednek, a munkaadók zöme ugyanis még mindig a releváns szakmai tapasztalatok és eredmények alapján dönt. Csakhogy… Mindig ott van az a fránya csakhogy. Ez esetben az, hogy az utóbbi időben rohamosan terjed egy új trend, amely szerint néhány munkáltató már nem is alkalmazottat, sokkal inkább barátot keres. Legalábbis erre enged következtetni, hogy interjúikban nagy hangsúlyt fektetnek a jelölt hobbijára és érdeklődési körére. Sőt mi több, az esetek egy részében ezek alapján döntenek.
“Ez mind érdekes, de mi a hobbija, és mit olvasott legutóbb?”
Hülyeség? Nos, nem igazán, legalábbis erre enged következtetni az a 285 ezer válasz, ami egy erre vonatkozó megkérdezésre érkezett. A Bloomberg Businessweek beszámolója szerint egyre többször hangzanak el az interjúkon a “Mi a kedvenc filmje?”, “Milyen csillagjegyben született?” “Milyen könyvet olvasott legutóbb?” – jellegű kérdések. És hogy miért? Nos, Lauren Rivera, a Northwestern egyetem professzora szerint azért, hogy a munkáltató felmérhesse, a jelölt illik-e egy adott kulturális közegbe, egyszerűbben szólva, kilóg-e a sorból.
Megéri?
Mint News Corp marketing menedzsere, Rebecca Grossman-Cohen elmondta, korábban már választott kevésbé tapasztalt munkatársat pusztán amiatt, mert az állásinterjún, ahogy fogalmaz “remekül kijöttek”. “Mivel ilyen gyorsan megtaláltuk a közös hangot, könnyebb és gyorsabb volt tanítani, és hamarabb beleszokott az új környezetbe is” – tette hozzá.
Miért éri meg a munkáltatónak a kevésbé tapasztalt munkatárs? Bármennyire hihetetlen, az, ha egy jelölt beleillik a már adott kulturális környezetbe és könnyen megtalálja a hangot kollégáival, előre megjósolja azt is, hogy meddig marad az adott cégnél. Így aztán az elsőre furcsának ható kérdések a nagy cégeknek sok pénzt spórolnak, hiszen így kevesebb erőforrást kell fordítaniuk a munkatárs keresésre és a tréningekre is.
A fiatalokat szűrik így
A trend, ahogy a cikk elején is említettük, egyelőre csak néhány országban jelentkezett. Az itteni cégek közül is elsősorban azoknál, ahol főleg fiatalokat foglalkoztatnak. Az úgynevezett “milleniumi” generációnak ugyanis kiemelten fontos, hogy olyan munkatársakkal dolgozzanak együtt, akikkel azonos értékrendjük van.