Kovács Ákos 1987-ben készült vizsgálata szerint a börtönviselt és priusszal nem rendelkező férfiak körében a testre írott szövegek közül a női nevek voltak a legelterjedtebbek.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 2](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/a398e1ed-d6b1-4c31-ae50-db92e425fb0f.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 3](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/fortepan_124632.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 4](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/f4113ff2-9642-445d-9c03-20dccfd34c1d.jpg)
A fogvatartottak – a nem börtönviseltekkel ellentétben – nagyon gyakran tetováltak még magukra női alakokat is, amelyek a hiány általános jeleiként részben erotikus ingerkeltésre szolgálhattak egy szexualitástól mentes környezetben. Érdekes, hogy sok esetben a megszépített, idealizált, szelíd női portrék vegyültek össze meztelen, fürdőruhás és erotikus pózokba állított testekkel. Az arcokat időnként a Pöttyös könyvek borítóiról, például A két Lotti 1972-es kiadásának illusztrációiból másolták az alkotók. A nőábrázolások nem törekedtek pontosságra, egyéniesítésre; napjaink sokszor fotórealisztikus tetoválásaival ellentétben inkább a prototipikus nőiességet igyekeztek megragadni (ami fájdalmasan hiányzik a börtönök világából). Ahol a rajzokat mégis megpróbálták személyre szabni, ott neveket írtak az egyenarcok alá. Ily módon szinte ugyanaz a nőalak az egyik képen Éva, a másikon Marika, a harmadikon pedig Babám lehet.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 5](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/2e04dcc9-a0e4-472f-8be7-ab1669e31918.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 6](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/b937ce1e-2c5f-43bd-b814-bb219a0ab050.jpg)
Az angyalarcú, ugyanakkor démontestű nők mellett a ’80-as évek börtöntetoválásai között feltűnő a mesealakok túlsúlya is. Noha utalhatnak a gyerekkori nosztalgiára is, sok esetben az infantilizmusnál jóval gazdagabb a hozzájuk kapcsolható jelentéstartalom. „Annyi a gonoszság körülöttem meg bennem is – magyarázta az állatfigurákat ábrázoló tetoválásait egy fogvatartott egyik terápiás ülésünkön –, hogy egyszerűen muszáj néha félretennem mindent, és meséket néznem. Hogy meglegyen az egyensúly, a jó és a rossz, a jin és a jang között, ahogy ez a jel is mutatja itt a jobb oldalamon. Vicces, mi, hogy így álcázom magam a hülyeséggel, belül meg kivagyok teljesen.” A Disney- és egyéb, népszerű képregény-figurák a 80-as években a nyugati kultúra ismeretét, a jólértesültséget is jelképezték. A jóléti társadalmak vágyott, kispolgári idilljét jelenítették meg – és így az első világháború utáni „falvédőboldogság” szocialista utódainak is tekinthetők.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 7](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/forte_t_rgb.png)
„A proli, csóró tetováló-felszerelés alapja egy 3–5 cm hosszú varrótű volt – emlékezett vissza a Kádár-korszakra jellemző technológiára nekem írt írásában egy akkoriban börtönbüntetését töltő férfi –, amelynek a hegyét egy-két percig körbeforgatva dörzsöltük csiszolópapíron. Tű híján megtette egy törött padlóburkoló lap vagy mosdócsésze is. A tűre szorosan feltekertük a cérnát addig, amíg a tű hegyéből csak egy 1 mm-es rész látszott ki. Ezt pusztán kényelmi szempontból beleolvasztottuk egy fogkefe nyelébe. Amikor ezzel a sufnituninggal elkészültünk, jöhetett a mindenféle sterilitást nélkülöző tetoválófesték előállítása, amit általában pedofilokon, gyerekgyilkosokon meg hasonlókon kísérleteztünk ki.”
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 8](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/fortepan_88565.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 9](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/816b4f9a-447f-4bdf-baed-1eca901c0f12.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 10](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/f198afce-ebe4-4f61-96cc-79ee2bedbc86.jpg)
A Kádár-kori minták meghatározó csoportja a politikai rendszerhez való viszonyt tükrözi. A test az elnyomó rendszerrel szembeni politikai lázadás jeleit is képes volt a külvilág felé küldeni. A rendszerellenesség a nyugati életstílus szimbólumainak mitizálásában és testfelületre írásában érhető tetten leginkább. Megjelentek a 80-as években még egzotikusnak tűnő életstílus kellékei és jelképei: „Dzsin” felirat az üvegen; „France” a karra írva, külföldi zenekarok, sportegyesületek nevei és így tovább.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 11](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/7f357e54-8ab5-4aab-8ae9-f3f60cf869b1.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 12](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/2350e366-e03c-47d1-af2c-d85bbc48baed.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 13](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/forte_t_4.png)
A hippi (lásd a rendkívül elterjedt és a társadalomba való beilleszkedés lehetetlenségét kifejező „Világ csavargója” tetoválásokat), illetve az antiszociális életstílusok (például a törvénytelenség tiszteletével összefüggő tetoválások, a „Bűn az élet” feliratok) kultuszát megfogalmazó és kialakító tetoválások természetesen éles ellentétben álltak a szocialista ember fegyelmezettség- és szabadságeszményével. Míg a kommunista ifjúság élménye a „felszabadított testről” a szabadidő „hasznos eltöltésének” kötelezettségére korlátozódott, addig a „világ csavargói” az idő, a test és a szexualitás felszabadításának lehetőségeit igyekeztek minél inkább kitágítani. Úgy tűnik, a rendkívül figyelemfelhívó, tetovált test látványa – azaz a test előtérbe állítása – már önmagában is a puritán társadalom kötelező normáival való szembeszegülésnek számított a ’80-as években. Ennek a tabuszegésnek lehetnek további példái a korabeli erkölcsiségre, illetve érzelmi és családeszményre fittyet hányó, fentebb már említett nőalak- és szexjelenet-tetoválások is.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 14](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/6b633184-ee9c-400c-bbf1-bf95d5430e3c.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 15](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/45c5ce89-1d57-4d78-b24b-4f49e0401152.jpg)
A ’80-as évek tetoválásai között viszonylag gyakran találkozunk az önbélyegzés szimbólumaival. Ilyen, szándékosan a börtönre és a büntetett előéletre utaló explicit jelképek közé sorolható az ötpont-tetoválás („Egyedül a négy fal között”; „Tökölön jártam, túléltem” jelentésekkel), vagy a rabsapkás, csíkos elítélt-uniformist viselő figuraminta a füzetben (lásd lent); de akadtak olyanok is, akik a büntetés-végrehajtásban kapott nyilvántartási számukat írták a testükre.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 16](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/551772fd-2459-4afc-a6ba-74477492c4e1.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 17](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/1fa4ec5a-9f46-4f98-9c07-451a056acc18.jpg)
Vajon miért jelölik meg magukat – a munkakeresést és a visszailleszkedést is ellehetetlenítve – azok, akikről egyébként is szívesen megfeledkezne a civil közösség? Az 1980-as évek tetoválásait végiglapozva első ránézésre úgy tűnhet, hogy a peremen élők, illetve a fogvatartottak készek elfogadni a társadalomban róluk kialakult vélekedést. Mintha a képek – főképp a börtön által a személyükhöz rendelt, magukra tetovált nyilvántartási szám – által jelentenék ki: „Az a deviáns személy vagyok, akivé éppen ti tettetek!”
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 18](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/dd50e6d4-fa7a-47fd-a31c-ecfb0e5a7eb5.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 19](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/2154f777-c1d7-4f0f-9af7-29b75cef4620.jpg)
A „Csavargó”, sőt a „Cigány” feliratok ugyanakkor igyekeznek kibillenteni a szégyenbélyeg jelentését az elnyomó hatalom narratívájából. A tetováltak ily módon ahelyett, hogy passzívan vetnék alá magukat a társadalom ítéletének, a bőrükre rajzolt képek és feliratok segítségével inkább maguk szeretnék elfogadtatni a többséggel az általuk választott önmeghatározást. A tetoválás a készen kapott identitás kifigurázása, túlhangsúlyozása és új kontextusba helyezése: a „felvarrott” szövegek lényegében az öndefiníció és a cselekvés szabadságát erősítik meg. Így válik a „közveszélyes munkakerülő” bélyegéből a „világ csavargója” büszkesége, a „börtöntöltelék” címkéből pedig a „bűn az élet” filozófiáját, a tiszta élet lehetetlenségét nyíltan megfogalmazó ellenállás.
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 20](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/7b2fcd48-63ae-4d6c-8abc-8cdce2dc1dbd.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 21](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/716d7992-c240-48ae-9840-7b91a882e3a6.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 22](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/429cbade-4219-46c9-8846-f214ced96815.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 23](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/1c42736d-915a-4932-aaab-78a84fcf2d4b.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 24](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/bbcac8fb-5d2a-4e1a-b969-4b86acbeb8dd.jpg)
![Üss, zsötem, bosszúálló, anya – tetoválások a késő Kádár-korban 25](https://s.24.hu/app/uploads/2021/01/96fb7a0b-1141-4675-8255-a8aa0f2dd2b1.jpg)
Fiáth Titanilla börtönpszichológusként több, mint tíz évig dolgozott felnőtt korú férfi fogvatartottakkal különböző hazai büntetés-végrehajtási intézetekben; jelenleg az ELTE Társadalomtudományi Kar oktatója.
Írta: Fiáth Titanilla | Képszerkesztő: Virágvölgyi István
A Heti Fortepan sorozat további cikkeit a hetifortepan.capacenter.hu címen találja. A blog a Fortepan és a Capa Központ szakmai együttműködésében valósul meg.